Az utóbbi hónapok váratlan fordulatai nem rengették meg a HP vezető pozícióját. A változás az ezüst- és bronzérmeseket érinti: a Lenovo átugrott a Dell feje fölött, és nemzetközi szinten feljött a második helyre.
A PC-piac köszöni, és minden tabletes fenyegetés ellenére jól van. Összesen 91,8 millió PC-t adtak el világszerte 2011 harmadik negyedévében. A Gartner által közzétett előzetes adatok 3,2 százalékos növekedést mutatnak a tavalyi Q3 számaihoz képest, ami ugyan kisebb, mint az előzetesen jósolt 5,1 százalék, de még mindig egészséges mérték.
Csere az élbolyban ■ Arról még mindig felemás híreket hallani, vajon legújabb vezetése alatt is kiszervezné a PC-s üzletágat a HP. Az mindenesetre tény, hogy darabszám tekintetében továbbra is magabiztosan állnak az első helyen. A 16,2 millió számítógép ráadásul a piaci átlagnál is jobb, 5,3 százalékos növekedést jelent: piaci részesedésük ezzel 17,7 százaléknál tart.
A második helyen viszont új versenyző áll: a Lenovo brutális hajrában gyorsulta le az eddigi ezüstérmes Dellt. A kínai vállalat 12,35 millió darabos eredményét a tavalyi időszakhoz viszonyítva 25,2 százalékos növekedéssel érte el, így a PC-tortából 13,5 százalékot kanyarított ki. A Dell nem igazán tett meg sokat azért, hogy megtartsa a második helyet: a 10,67 milliós végeredmény még a tavalyi eladásoknál is gyengébb 1,4 százalékkal.
Érdekes, hogy a nemzetközi arányok Amerikában teljesen felborulnak: ott a Lenovo nincs is az öt legjobb között. Itt a Dell még képes volt fenntartani második helyét, bár darabszám tekintetében még a nemzetközinél is nagyobb arányú csökkenés mellett. Az Apple viszont próféta saját hazájában, hiszen a tengeren túl ők a harmadikak, 13 százalékos részesedéssel.
Egyre több a hiéna ■ A Gartner szerint mind több olyan faktor bukkan fel, amely lassítja a PC-piac növekedését. A legfontosabb egyértelműen a gyenge lábakon álló gazdaság, de természetesen a konzumer szegmensben a tabletek valóban beleharaptak a notebookok legalsó kategóriájába.
Az előzetesen 5,1 százalékra saccolt növekedést eredetileg az EMEA régió eladásai tolták volna előre, ám az előre sejthető amerikai gyengélkedés (mindössze 1,1 százalékos növekedés) mellett Európa is visszafogottan teljesített. A tanulmányt összeállító elemzők ezért leginkább az eurózóna folyamatos bizonytalanságait okolják, aminek következtében az egyéni vásárlók és a vállalatok is visszafogták költéseiket.