A Sony, a Hitachi és a Toshiba kiszervezi LCD üzletágát, amelyek Japan Display KK néven, állami tőkebevonással egyesülnek egy szupervállalattá. A jókorra időzített fúzióból az alapítók és Japán gazdaságpolitikája is profitálhat.
Júniusban még csak pletykák és részinformációk szintjén bukkant elő a három nagy gyártó LCD-divízióinak leválasztása, most azonban vezető lapok is tényként közölték, hogy az üzletágakból új vállalat alakul. Bár egyes híroldalak államosításról is beszélnek, valójában komoly állami szerepvállalásról van szó, amelytől Japán azt reméli, a szigetország ipara felveheti a versenyt Tajvannal és Dél-Koreával.


Három plusz egy A három gyártó által kiszervezett, majd új vállalattá formált részlegek együtt a világ legnagyobbjává teszik a Japan Displayt a kis és közepes méretű LCD-panelek piacán. A tervek szerint főként az okostelefonok és tabletek kijelzőire fókuszálna a vállalat, ahol eddig hazai konkurenciaként a Sharp, Dél-Koreában a Samsung, Tajvanban pedig az AU Optronics számított a legerősebbnek. A televíziókba és nagyméretű monitorokba szánt panelek piaca mostanra beállt egy állandó, és viszonylag átlagos árréssel működő szintre, viszont a kisebb paneleket használó eszközök száma egyre nő, és az elemzések szerint a nyereség is nagyobb.

Külön-külön mindhárom résztvevő veszteséget, vagy zéró közeli eredményt könyvelt el a kis panelek gyártásából, ezért döntöttek a kiszervezés mellett: így az anyacégek egyéb tevékenységeikre fókuszálhatnak, míg az új vállalat az összevont gyártás és stratégia okán járhat jól pénzügyileg.

Tavaly a Sony, a Hitachi és a Toshiba együtt a kis és közepes LCD- panelek piacának 21,5 százalékát birtokolták, így az összevonás után az eddigi vezető Sharp (14,8 százalék) és a második Samsung (11,9 százalék) is erős hátrányba kerülnek. Ráadásul az elemzők bizakodóak, szerintük ez a piac 22 százalékkal is növekedhet idén a 2010-es forgalomhoz képest.

A japán földrengés megrengeti az informatikai piacot is
Drágulnak az LCD-k, ha gyengül az euró
Kínából Japánba költözik a HP

A felkelő LCD-k országa A három alapító mellett a vállalat legnagyobb új tulajdonosa maga a japán állam lesz: a kormány által 2009-ben megalapított Innovation Network Corporation of Japan egy olyan ipari fejlesztési alap, amelyet kifejezetten ilyen üzleti lehetőségek kiaknázására hoztak létre. Az alapítók szlogenje szerint a szervezet "akkor lép be a képbe, ha egy üzlet nagy lehetőségekkel kecsegtet, de hiányzik az ehhez szükséges tőke".

A 92 milliárd jen (körülbelül 227 milliárd forint) alaptőkével létrehozott INCJ most 200 milliárd jen (492 millió forint) értékű tőkebefektetéssel szállt be a Japan Display indulásába, természetesen a megfelelő arányú részesedés fejében: az állami szervezet az új vállalat 70 százalékának tulajdonosává válik, a három leválasztott üzletág anyacégei egyaránt 10-10 százalékon osztozhatnak.

Az első közlemények szerint a japán állam azért vállalt ilyen markáns szerepet az új vállalat megalapításába, mivel az illetékes minisztériumok és szakmai szervezetek már régóta az ipari vállalatok gyakorlatának megváltoztatását szorgalmazták, amelyre a Japan Display tökéletes példa lehet. A szigetország összes nagy gyártója szigorúan titkos kutatás-fejlesztés mellett dolgozott, egymás elől is gondosan védve stratégiájukat és fejlesztéseiket. Ez viszont összességében Japán befolyását csökkenti, így az ország gazdaságpolitikáját tekintve mindenképpen előnyös lépés az erők összevonása. Az ígéretek szerint a Japan Display 2012 tavaszára fejezi be a gyártás és fejlesztés összeolvasztását, és kezdi meg az újragondolt munkát.

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.