Az internetezésre alkalmas eszközök, mint például a tabletek, televíziók és játékkonzolok volumene 2013-ban már meg fogja haladni a PC eladásokét - állítja az IHS iSuppli piackutató cég. Magyarországon eközben tovább csökkentek a PC-eladások.
A múlt pénteken éppen 30 éves születésnapját ünneplő személyi számítógép nehéz idők elé néz: bár az előrejelzés szerint a következő években a mostaninál is több PC-t adnak el, darabszámban hamarosan elhúznak majd mellette az egyéb internetképes eszközök. Az iSuppli becslése szerint amíg 2010-ben világszerte 345,4 millió személyi számítógépet értékesítettek, addig 2013-ra ez a szám 433,7 millióra kúszik majd fel.
A PC-piaci növekedés lassulása elsősorban a tabletek térnyerésének tudható be, de gyorsan jönnek fel az egyéb, internetezésre is használható eszközök, mint a tévékészülékek vagy éppen játékkonzolok. A piackutató szerint a tavaly leszállított 161 millió netképes eszközhöz viszonyítva két év múlva már 503,6 millió különböző kütyüvel netezünk majd. A különbség még drámaibb lesz 2015-re: az eladott PC-k száma akkor 479,1 millió lesz, szemben az internetezésre alkalmas más eszközök háromnegyedmilliárdos darabszámával.
Tizenötszörös növekedés ■ A mostani növekedés hátterében főleg a tabletek állnak, amelyek jelenleg a leggyorsabban növekvő szegmens a netképes készülékeken belül. Az elsősorban az iPad megjelenésének köszönhető bumm óriási: 2015-ben már 300 millió táblagép eladásával számolnak, ami 15-szöröse a tavalyinak.
Jordan Selburn, az iSuppli vezető elemzője szerint az előrejelzés számai is azt bizonyítják, hogy a jövőben egyre kevésbé a PC-re asszociálunk majd az internetről: "a fogyasztói elektronikus eszközök terén a legfőbb újdonságot az olyan netképes kütyük jelentik, amelyek az otthonokba viszik az internetes tartalmakat. A jövőben a fogyasztók egyre inkább a televíziójukon keresztül interneteznek majd a PC-jük helyett" - állítja az elemző.
A PC-piaci kilátások más előrejelzések szerint sem túl bíztatóak:
a Gartner múlt hónapban erősítette meg, hogy a PC-piac a korábbiakhoz képest alacsonyabb növekedési ütemmel lesz kénytelen beérni a jövőben. Ehhez hasonlóan az IDC júniusban jelentette, hogy
a tabletek iránti erőteljes érdeklődés miatt lefelé módosítja az idei globális PC-piaci előrejelzését. Februárban még 7,1 százalékos, most azonban már csak 4,2 százalékos bővülést várnak az idei esztendő egészére.
Eközben itthon ■ A hazai helyzet még kevésbé rózsás: a Magyarországon eladott PC-k darabszámát tekintve
2010-ben kicsit több mint 1 százalékos növekedést mért az IDC. Az IDC adatai szerint az idei év is eléggé borúsan alakul: A teljes magyar PC-piacon 111 311 gépet adtak el a második negyedévben, 4,8 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. A szállítók közül a Dell vezet 26,6 százalékos részesedéssel, a második az HP, a harmadik pedig az Acer.
A lakossági piacon is visszaesés tapasztalható: az idén a második negyedévben az otthoni piacon összesen 60 618 gépet adtak el, 6,8 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbinál. A legnagyobb szállító itt is a Dell Magyarország lett, amely 17 137 számítógépet adott el a második negyedévben az otthoni felhasználóknak, ezzel 28,3 százalékos részesedést ért el a lakossági piacon.
Borsi Zoltán, a Dell Magyarország otthoni és mikro-, kisvállalkozói piacáért felelős menedzsere a cég múlt heti rendezvényén azt mondta, hogy az előretörésük a hazai piacon annak köszönhető, hogy a versenytársakénál kisebb raktárkészlettel dolgoznak, így mindig az újabb gépeket tudják kínálni, másfelől szinte alig vesznek hitelre számítógépet a lakossági piacon, és jelenleg inkább a drágább, 150-200 ezer forint körüli eszközöket keresik.