Magyar és nemzetközi mérések szerint is javuló tendenciát mutat az internetes hirdetési piac - a válság már a múlté?

Tavaly után ismét nyilvánosságra hozta médiapiaci becslését a Mediaedge:cia  kutatási részlege. A 2009-es adatok érthetően más tónusúak, mint a 2008-as év számai. Akkor a MediaLab a 200 milliárd forintos lélektani határ átlépését üdvözölte, most viszont a 2005-ös szintre való visszaesésről ad hírt. Az MRSZ 162 milliárdos becslésével összevágó módon a MediaLab 161 milliárdra becsli a tavalyi költést.

Az online kitart | Az online piaccal kapcsolatos MediaLab becslés 3,2 százalékos növekedést mutat tavalyra, ami jócskán kevesebb, mint a Magyar Reklámszövetség majd 7 százalékos adata. A 2010-es növekedés viszont mindkét forrás szerint 7 százalék környékén mozog majd. Az online költés nettó értéke idén elérheti a 24 milliárdot, ami 6,7 százalékos bővülésnek felel meg.

Ez már csak azért is jó eredmény, mert a médiaügynökség szerint még nem értük el a mélypontot, azaz 2010-ben tovább szűkülhet a honi reklámpiac. A zsugorodás mértékét 6 százalékra teszik a szakemberek, ami azt is jelenti, hogy a 2008-as költési csúcshoz képest a piacméret 25 százaléka vész el. Egyébként a 2009-es évben tapasztalt 22,1 százalékos esés meghaladja az ügynökség tavaly júniusban adott, 15 százalékos minuszt előrevetítő jóslatát. Persze a becslések még jócskán felülíródhatnak idén, hiszen nemsokára választás lesz, és az eredmények befolyásolhatják a hirdetői hangulatot, a piaci bizalom szintjét is.

A legnagyobb zuhanást a rádió könyvelte el -30,1 százalékkal, melyet a közterület követ -29,7 százalékkal. A sajtó reklámbevételei 27,8 százalékkal csökkentek, míg a tévé megúszta 16,5 százalékos szűküléssel. Ehhez képest az online reklámpiac pozitív eredménye mindenképpen kiemelkedő. A hazai médiatípusok hirdetései között 10,1 százalékot képvisel az online (nettó költés szerint 14,4 százalékos ugyanez az eredmény).

Amerika hullámvölgy után | Hasonló jelentést egyébként az amerikai reklámpiacról is nemrégen adtak ki: az Interactive Advertising Bureau és a PriceWaterhouseCoopers kutatása kifejezetten az online hirdetéseket vizsgálja. Ezek éves nagysága 2008-hoz képest tavaly ugyan csökkent 3,4 százalékkal 22,7 milliárd dollárra, ám a negyedéves bontásból az látszik, hogy az év első felének hullámvölgyéből az utolsó negyedév 13,8 százalékos növekedésével rakétasebességgel kezdett kimászni a tengerentúli online hirdetési üzletág.

Az 1999 óta közzétett jelentésekből egyébként az is kiviláglik, hogy a 2000-es dotkom-lufi kipukkadása óta folyamatosan emelkedő tendenciát mutatott az internetes hirdetések összértéke, egyedül a 2009-es év jelentett visszaesést, ám még ez sem csökkent a 2007-es szintig.

Ebből a kutatásból egyébként még az online hirdetési bevételek típusonkénti megoszlása is kiderül - ezek szerint a legnagyobb szeletet a kereséshez kapcsolódó hirdetések adják (47%), ezt kövewtik a banner típusú reklámok (22%). A PR-cikkek és egyéb tartalom-jellegű hirdetések 10 százalékot képviselnek, míg a maradék pár százalékon a kevert médiatípusok (7%), ügyféladatbázisok (6%), videós hirdetések (4%) és szponzorációk (2%) osztoznak. Úgy tűnik, az e-mailes hirdetések, hírleveles megkeresések ideje valóban lejárt, az utolsó helyen, mindössze egyetlen százalékkal képviselteti magát ez a típus.
 

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.