Sokak szerint óriási hazárdjátékba kezdett Ruppert Murdoch médiacézár, amikor hadat üzent az internetes tartalmak ingyenességének, és a News Corporation márkái közül elsőként a Times és a Sunday Times tartalmait az olvasók csak fizetős regisztrációval nézhetik meg. Azaz az internetes világban létező és bizonyos szegmensekben jövedelmezően működő hibrid modellnél (freemium – az angol ingyenes és prémium szavak keverékéből előállított új kifejezés) sokkal keményebb feltételekhez kötik a cikkekhez és egyéb anyagokhoz való hozzáférést. Habár pró és kontra is rengeteg érvet felsorakoztattak a szakértők, igazából mindenki csak találgatni tud, ha arra a kérdésre kell felelnie, hogy bejön-e Murdochnak az új üzleti modell.
A kevesebb több? | Murdoch lapjai június elejétől már csak regisztráció után voltak látogathatók, ám az egy hónapos átmeneti időszakban ezért még nem kértek pénzt. A teljes átállás július másodikán történt meg, azaz a lapok körülbelül két hete működnek az új szisztéma szerint. A médiahírekre specializált Beehivecity egykor a Timesnál dolgozó cikkírója tegnap elsőként közölt (nem hivatalos) adatokat a regisztráltak számáról.
Dan Sabbagh értesülései szerint a tavasszal még naponta együttesen 1,2 millió látogatót felmutatni képes online testvérlapok az ingyenes regisztrációs időszakban 150 ezer felhasználót érdekeltek. (Igaz, a cikk megjelenését követően erről az adatról a News Corp. úgy nyilatkozott, hogy jelentősen elmarad a valós számtól. Érdekes viszont, hogy a többi adatot nem kommentálta…)
Nyolcvanból egy | A július elején elkezdődő fizetős rendszerre azonban eddig csak körülbelül 15 ezren álltak át. Azaz az eddigi látogatók alig több, mint egy százaléka volt hajlandó napi egy, illetve heti két fontot fizetni a Times anyagaiért. Ez még akkor is kevésnek tűnik, ha figyelembe vesszük, hogy mindössze két hete él az új rendszer, és vélelmezhetően az elkövetkező időszakokban ezt a tábort még növelni tudja majd a kiadó. Maga Sabbagh korábban úgy vélte, hogy körülbelül 200 ezer rendszeres fizető látogatóval lehetne sikeresnek tekinteni Murdoch ötletét.
Arról egyelőre még egyáltalán nincs félhivatalos információ sem, hogy a látogatói szám drasztikus csökkenése hogy érinti a Times hirdetési bevételeit. Reklámipari források arról számoltak be, hogy a váltással egy időben a kiadó kétszeresére emelte a hirdetési tarifákat. A lépés mögött az az érvrendszer áll, hogy a tartalomért fizetni hajlandó olvasók lényegesen fogékonyabbak egyéb vásárlásra is, azaz értékesebbek a hirdetők számára. Az viszont nem világos, hogy az áremelés átkattintás vagy oldalletöltés alapján számolt megjelenésekre vonatkozik-e.
Halvány reménysugár | Ami viszont meglepően jól fogy, az a Times iPad-változata. Az információk szerint ebből 12 500 darabot adtak el, ami nagyon komoly eredménynek tűnik, hiszen az Apple táblagépével egyelőre meglehetősen kevesen rendelkeznek. Ellenben korántsem biztos, hogy a kezdeti lendület kitart, és az első, kíváncsiság hajtotta vásárlásokat további megrendelések fogják követni.
Murdoch tehát átlépett a Rubikonon, és legkésőbb néhány hónapon belül hivatalosan is választ kapunk rá, hogy létezhet-e teljesen fizetős formában általános témákkal, széles közönségnek szóló internetes híroldal. Mert ha legkésőbb ősszel nem áll ki a médiacézár a nyilvánosság elé óriási bevételeket mutató grafikonokkal, akkor szinte biztosra vehetjük, hogy terve kudarcba fulladt.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak