Úgy tűnik, sokfrontos háború közepébe csöppentünk: okostelefonok, webes videoszabványok, operációs rendszerek, szoftverhasználati stratégiák terén egyaránt ütésváltás folyik az Apple és a Google között. De valóban mindkét fél célja az, hogy legyőzze a másikat?
A Google I/O konferencia után már teljesen biztos, hogy az informatikai piac háborúinak sorában egy újabb alakult ki a keresőóriás és az Apple között. A legújabb frontot a nyílttá tett VP8 és az ezen alapuló WebM webvideós szabvány indította, amelynek bejelentése után a szakmai média máris a WebM-et fogadta el a közeljövő internetes videózásának alapjául. Persze Steve Jobs azonnal kígyót-békát kezdett kiabálni a WebM-re: az Apple-vezér az AppleInsider virtuális hasábjain szakértők bevonásával ecsetelte a Google által kikiáltott szabvány hátrányait.

A sértett alma visszavág | Jobs és szakértői szerint az eddigi H.264 szabvány helyett elhamarkodott választás volt a VP8 alapú WebM mindenhatóvá emelése. Az egyetlen előny az Apple-vezér szerint a teljesen szabad kód, ám minőség, hatékonyság és a sávszélességet kímélő tömörítés mértéke is elmarad az eddig tervezett H.264 eredményeitől. Jobs szerint tehát egyelőre "nem teheti meg", hogy a WebM-et az Apple készülékein is támogassa - ezt egyrészt az említett hiányosságokkal magyarázta, másrészt pedig azzal, hogy míg olyan cégeket, mint például a böngészőjüket ingyen adó Mozilla, valóban érzékenyen érintene egy "fizetős" kodek használata, az Apple számára nem probléma a H.264 royalty kifizetése.

Tény egyébként, hogy a VP8 még nem végleges, és egyes szakértők már rámutattak arra, hogy a technológia olyan részeket is tartalmaz, amelyek más fejlesztők szabványait is sérthetik - vannak, akik máris egy újabb szabványügyi persorozatra készülnek, amelyet a háttérből az Apple gerjeszt. Ha pedig nem is mérgesedik el ennyire a helyzet, akkor is könnyen egy furcsa helyzetben találhatjuk magunkat. A felhasználóknak kétféle újgenerációs videószabvány közül kell választaniuk, a weboldalak üzemeltetőinek pedig el kell dönteniük, melyik technológiát használják saját oldaluk videóihoz - és ezáltal az Apple vagy az ellentábor felhasználóit veszítik el ezzel.

Kétféle hozzáállás | De vajon miért védi az Apple ennyire saját határait, és miért pont így terjeszkedik a Google? Az elemzők egy része máris felteszi a kérdést: melyik szereplőnek mi a jó ebben a mostani háborúskodásban? A leggyakoribb vélemények szerint olyan kutya-macska játékról van szó, ahol igazából az Apple-nek van vesztenivalója.

Az Apple ugyanis elsősorban hardvergyártó. A legnagyobb bevétele az általa előállított készülékek forgalmazásából származik, tehát akkor nyer a legtöbbet, ha minél több iPhone-t, iPadet és egyéb saját eszközt tud értékesíteni. Számukra a profitabilitás legfontosabb eszköze, ha uralni tudja az okostelefonok (és egyéb ultramobil készülékek) piacát.

A Google hozzááállása teljesen más. Ők nem a telefonok vagy más eszközök eladásából húzzák a haszon nagy részét, ez abból is látszik, mennyire gyorsan dönteni tudtak a NexusOne telefon online értékesítésének beszüntetéséről. A Google bevételének legnagyobb része még mindig a hirdetések értékesítéséből származik. A helyzet megértéséhez tehát az szükséges, hogy megértsük: ezt a háborút nem ugyanazért a célért vívják.

A Google-nek ugyanis nem az a célja, hogy uralja az okostelefon-piacot, egyszerűen annyi fontos nekik, hogy olyan környezetet teremtsenek, ahol elég hirdetést el tudnak adni. A mobilos hirdetések piaca pedig most áll a nagy bumm előtt, a technológiák, a sávszélesség és az okostelefonok elterjedése most teszi lehetővé a nagy kiugrást. A Google számára tehát előnyös, ha a smartphonepiac továbbra is nyitott, versenyelvű és ezáltal folyamatosan halad előre. Egy egészséges versenyben gyorsabban fejlődik a háttér, így született meg a HTML5 ötlete, ez hajtja a különböző operációs rendszerek és alkalmazások fejlesztőit is. A szakértői vélemények szerint tehát a Google nem nyerni akar, csupán "nem veszíteni".

Daniel Lyons, a Newsweek vezető szerkesztője blogjában foglalta össze a háború jelen állását, véleményéből kiviláglik három egyszerű pont, amelyben rámutat a Google előnyére:
- a Google technológiai fejlesztései a felhasználók igényeit célozzák meg, az Apple pedig azt szeretné, ha a felhasználói akarnák az általuk fejlesztett technológiákat;
- az Apple egyelőre annyiban válaszolt a Google piaci előretörésére, miszerint nekik még mindig nagyobb a piaci részesedésük. Lyons szerint hallottunk már ilyet, például a PC-piacon, és annak sem Apple-győzelem lett a vége;
- a történelem gyakran ismétli önmagát, és a szerkesztő szerint az Apple arroganciája hasonlóképpen párosul egyre nagyobb "üzleti vaksággal", mint a nyolcvanas évek végén, amikor a vállalat egyszer már a szétesés határára jutott.

Ki nyer ma? | A piac most tehát arra vár, ki mennyire tart ki jelenlegi stratégiája mellett. A Google nyitott környezete, felhőalapú megoldásai nem működnek a zárt Apple-megoldásokon, és egyelőre mindkét vállalat állást foglalt saját elképzelése mellett. Bár a Google-nek a fentiek alapján nem kell a feltétlen győzelemre játszania, az Apple sértődött bezárkózása többek szerint a végzetüket is jelenti, és egy gyakorlatilag egyszereplőssé váló okostelefonpiac senkinek sem lenne jó - az Apple-nek semmiképp, még a Google-nek sem, de legfőképp a felhasználó nem járna jól vele.

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.