A Google+ csak látszólag a Facebook ügyes másolata: valójában olyan megoldásról van szó, amellyel a vállalat egész kereső- és hirdetési üzletét akarja átmenteni a "közösségi korszakba".
Az ismeretségi körök vagy a videós csevegés csak a felszín: a Google szolgáltatása ezektől még nem lenne más, mint egy újabb közösségi oldal a sok másik között
A Google+ júniusi indulása óta rengeteg leírás jelent meg az új rendszer működéséről, a legtöbb érdeklődő pedig már saját fiókkal is rendelkezik. Az egyelőre csak tesztüzemben futó oldalról mi is több alkalommal beszámoltunk, például itt, itt és itt. Ám a funkciók bemutatásánál vagy a többi szolgáltatással való összevetésnél sokkal érdekesebb kérdés, hogy milyen elképzelés áll a Google+ fejlesztése mögött: egyszerű Facebook-klónról van szó, vagy az internet átformálására tett kísérletről?
Fókák és eszkimók ■A LinkedIn üzleti közösségi oldal vezetője az AllThingsD júliusi rendezvényén kifejtette, hogy a közösségi hálózatok mezőnyében nem maradt hely újabb játékos számára. Jeff Weiner szerint a piac nem csak telített, de a szerepek is világosan ki vannak osztva. A szakmai élet a LinkedIn, a magánélet a Facebook csatornáin zajlik, míg a Twitter arra való, hogy a felhasználók gondolatokat közvetítsenek a megfelelő közönségnek. Ennek megfelelően idejük sem marad újabb hálózatosdira, ráadásul tévénézés közben gond nélkül lehet facebookozni, de facebookozás közben már nem igazán lehet "googleplusozni".
A Google+ ennek megfelelően csak akkor lehetne sikeres, ha átvenné valamelyik versenytársa helyét. Ez a logika azt feltételezi, hogy a Google a többi szolgáltatás mintájára céloldalt hozott létre, vagyis azon igyekszik, hogy direkt a szolgáltatás honlapjára irányítsa a felhasználókat. A vállalat filozófiája viszont nem ilyen: mindegy, hogy a felhasználó Gmail-es fiók alól levelezik, az iGoogle a kezdőlapja, vagy mondjuk egy androidos telefonról indít kereséseket, a Google minden esetben a belépési pontokat ellenőrzi, nem a céloldalakat. Arra pedig semmi sem utal, hogy ezt a Google+ esetében másképp tervezné.
Új platform ■A modell sikerének kulcsa a szolgáltatások összekapcsolása mellett a Chrome böngésző és a ChromeOS lehet majd. Nem a különféle bővítményekről vagy extrákról van szó, hanem a Google+ teljes integrációjának lehetőségéről. Erre az Advertising Age egyik szakértője a Google keresőmezőt hozza fel példaként, amely manapság már megszokott látvány a browserek felületén és jónéhány weboldalon. Van, aki már készpénznek veszi egyfajta Chrome+ megjelenését is, ami hirtelen 160 millió Chrome-felhasználót csatlakoztatna automatikusan a Google+ hálózatába, hogy a ChromeOS-szel akár egy "felhő alapú közösségi operációs rendszer" is lehetővé váljon.
Mindebben nagy lehetőségek rejlenek a Google számára. A browserbe épített Google+ már nem sokban emlékeztetne a Facebookra: az elhíresült "fekete csík" ott díszelegne minden weboldal tetején, azonnali hozzáférést biztosítva a levelezéshez, az ismerősök listájához, a tartalmak megosztásához, a csevegéshez vagy más eszközökhöz. A Google a munka nagyját akár rá is hagyhatja a külső fejlesztőkre (akik már most nagyon lelkesek), meglévő eszközei pedig sok esetben felértékelődnek majd. Ilyen például a kevéssé ismert Sidewiki (széljegyzet), amely a Google+ ismeretségi köreivel ötvözve kifejezetten érdekesnek tűnik.
Más üzlet ■Termékeinek összekapcsolása során a Google új analitikai lehetőségekkel bővítette az Analytics és a Webmaster Tools palettáját, a +1 eredményeket beépítette a keresési találatok közé, amelyek már a szerzőt is megjeleníthetik, és felstafírungozta a Gmail fiókokat, hogy csak a legfeltűnőbb változásokat említsük. Mindezzel a felhasználó egyre inkább a középpontban érezheti magát, és a Google eddig nem ismételte meg a Facebook vagy saját korábbi baklövését sem, vagyis tiszteletben tartja a biztonsággal és adatkezeléssel kapcsolatos elvárásokat.
Egy amerikai felmérés szerint a Facebookkal körülbelül annyira elégedettek az emberek, mint az adóhivatallal. A Google iránti bizalom tehát azt eredményezheti, hogy a felhasználók önként több információt adnak át magukról, amelynek begyűjtésére az üzenetek és a kapcsolati háló mellett a Sparks is alkalmas eszköznek látszik. A Google ezzel képes lehet rá, hogy az eddigieknél frissebb és relevánsabb tartalommal lássa el felhasználóit. Az eddigi rendszer azért volt sikeres, mert a megfelelő keresési találatokkal igyekezett minél előbb továbbküldeni a látogatókat. Úgy tűnik, a jövőben minél tovább meg akarják tartani őket, biztosítva az információ folyamatos áramlását.
Így működik a Sparks
A modell közvetve sok pénzt termelhet, hiszen a Google elkezdheti az internet fősodrának átalakítását, saját felhasználóinak igényeire szabva annak működését. Ez a céges ügyfeleknek is több és hatékonyabb hirdetési lehetőséget teremt, akik már nem csak a keresőben, de a Google+ rendszerében vagy a Sparks folyamában is hatékonyan elérhetik célcsoportjukat. A Google+ az üzleti oldalak megjelenésével és a keresés, illetve a hirdetések integrálásával túllép a Google Places (helyek) korlátozott lehetőségein, fokozott ellenőrzést biztosítva a hirdetőknek a +1 vagy az Analytics beépítésével.
Erőgyűjtés ■A Google nehéz feladat előtt áll, hiszen mindenek előtt ki kell alakítania a megfelelő felhasználói bázist, és be kell söpörnie mindazt az értékes információt, amelyre az egész modell épül. Állítólag a Google+ belső tesztje során mindenki a rendszer bonyolult felépítésére panaszkodott, így az egyszerűsítések után nem véletlen a Facebook-klónra emlékeztető megjelenés sem: a cél, hogy a Facebookhoz szokott tömeg migrációja minél fájdalommentesebb legyen. Mindenesetre a küszöbön álló változás nemcsak a vállalat, de az internetezők szempontjából is izgalmas lesz, hiszen számukra a Google sikere egyben magasabb szintű felhasználói élményt jelent majd.
Mindez egy Intel által rendelt nemzetközi kutatás eredményeiből olvasható ki. Az eladásban érdekelt csipgyártó összefoglalója azért igyekezett a potenciális pozitívumokra koncentrálni.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.