A Facebook nagy csinnadrattával indította útra geolokációs megoldását, ám a "megmutatom mindenkinek, hol vagyok" szolgáltatások már kitermeltek pár érdekes versenyzőt, közülük mutatunk be négyet.
A
nemrég elstartolt Facebook Places talán a legtöbb átlagfelhasználó számára a legelső találkozás a geolokáció fogalmával, pedig jelen esetben nem
Mark Zuckerberg találta fel a spanyolviaszt. Amióta hardveres és szoftveres fronton is lehetővé vált az, hogy mobil internetes eszközeinkkel bejelentkezzünk egy adott földrajzi helyről egy közösségi oldalra és boldogan tudassuk mindenkivel, hogy épp most és épp ott tartózkodunk, többen próbálnak meg pénzt csinálni az ötletből.
Ahová lépek, pénz terem | Természetesen a technológia még friss, épp ezért ma még nem ömlik belőle zsákszámra a bevétel: épp ugyanúgy, mint ahogy a Facebookból sem ömlött közvetlenül a szolgáltatás indítása után. Ennek miértje természetes: az internetes pénzcsinálás egyik alapfeltétele a felhasználók nagy tömege és folyamatos aktivitása. Nélkülük hiába jelennek meg reklámok vagy vonzó ajánlatok, ha egyszer nincs, aki lekattintja őket.
Így tehát most járunk a geolokáció hőskorában: most dől el, melyik szolgáltatás, és melyik üzleti modell lesz a nyerő, ami aztán valóban elkezdi megtölteni azokat a bizonyos dollárjeles zsákokat. Nézzük, hi merrefelé tapogatózik, kinek mi a módszere!
Foursquare: kedvezmények a belépésért | Az egyik legismertebb mobilos, közösségi-geolokációs szolgáltatás a 2009-ben indult
Foursquare. A startup alapja a "hagyományos" geolokációs tevékenységeken alapul (már ha lehet ilyen friss technológia esetében hagyományról beszélni): a felhasználók jártukban-keltükben bejelentkezhetnek a mobiljukon megjelenő, hozzájuk közeli helyekre, és ezt az információt megoszthatják ismerőseikkel. A megosztásokért a rendszer különböző extrákkal, díjakkal jutalmazza őket.
A Facebook adatvédelmi botrányaival szemben a Foursquare olyan közösségi megoldás, amit kifejezetten dícsérnek biztonsági tekintetben. A szolgáltatásban csak visszaigazolt ismerősök láthatják a megosztott "csekkolásainkat", ráadásul még közöttük is szelektálhatunk.
A Foursquare már viszonylag hatékonyan működő hirdetési modellt is el tudott indítani. A Gap ruházati üzletlánc például mindenkinek 25 százalékos kedvezményt ad, ha az éppen be van jelentkezve valamelyik boltjukba a szolgáltatásban. Szintén az öltözködést segíti az Ann Taylor ajánlata, akik minden ötödik alkalom után, amikor a boltjukba "csekkol" a felhazsnáló, 15 százalékos engedményt adnak, de ők már a Foursquare által adható díjakkal is összekötötték a hirdetésüket. Aki például az elmúlt hatvan nap alatt a legtöbbször jelentkezett be valamilyen helyről, az megkapja az adott hely Foursquare mayor-jának (polgármesterének) rangját: az Ann Taylor üzleteinek aktuális polgármestere pedig a hirdetésnek köszönhetően 25 százalékkal olcsóbban vásárolhat.
Gowalla: digitális emlékek | A
Gowalla az utazásra, turizmusra és az ehhez kapcsolódó élményekre és emlékekre specializálódott. Ha felhasználójuk becsekkol egy adott helyről, egy pecsétet kap virtuális útlevelébe, ez egyfajta útinaplóként is szolgál, hogy körbemutogathassa, merre járt és mit látott.
A Gowalla elsősorban partnerségeken keresztül próbál nagyot villantani: bizonyos útvonalakat és utazásokat olyan neves oldalak ajánlásával és segédletével terveznek meg, mint a National Geographic vagy a CNNMoney. Ezen kívül közvetlen pénzkeresettel is próbálkoznak: az utazásokról különböző digitális szuveníreket lehet vásárolni, amelyek később valódi árukra is beválthatóak, például mozijegyekre vagy ajándéktárgyakra.
Whrrl: támogatott társaságok | A
Whrrl szolgáltatás a geolokációnak a közösségi oldalát domborítja ki. A felhasználók itt leginkább érdeklődésük, szokásaik szerinti helyi csoportokba szerveződhetnek (a bostoni biciklisklubtól a londoni étteremrajongókon át a francia hegymászókig).
A hirdetők is erre a vonalra erősíthetnek, ugyanis minél gyakrabban veszünk részt egyes csoportok aktivitásában, annál nagyobb kedvezményeket illetve ajándékokat szerezhetünk. A Whrrl felhasználók ráadásul nem csak az egyes helyekre történő becsekkoláskor kapnak pontokat, hanem akkor is, ha ezeket ismerőseiknek és csoportjaiknak továbbajánlják.
MyTown: játszani is engedd | A Monopolyhoz hasonló ötlet, tehát az ingatlankereskedő játékok világát adja a geolokációs technológiákhoz a
MyTown. Ez a megoldás tehát nem is annyira szolgáltatás, mint inkább valós helyeken alapuló játék.
Becsekkolhatunk egy valóban létező helyre, amit virtuális pénzért megvehetünk, utána pedig minden más játékos, aki ugyanarra a helyre csekkol be, nekünk fizet (persze továbbra is csak virtuálisan). Ingatlanjainkat adhatjuk, vehetjük, cserélgethetjük, közben a játékban valóságos mogullá vagy kisemmizetté válva.
A MyTown egyelőre óvatos hirdetési megoldásokkal működik: az iPhone-os és Androidos hirdetéseket osztja tovább, valamint elérhetőek bizonyos emelt díjas szolgáltatások, például valódi pénzért vehetünk a játékban használt virtuális fizetőeszközt, vagy egyéb extra szolgáltatásokat.
Egy nagy hal megeszi a többit | Eddig a geolokációs szolgáltatások akváriumában nem volt igazi nagy hal, mindenki arra várt, ki növi ki magát a többiek kárára: tehát pont a szólás ellentéte történhetett volna, a sok kicsi hal közül az lesz nagy, aki megeszi a többi kicsit.
A Facebook belépésével azonban valószínűleg minden eddigi jóslat felborul, hiszen a Zuckerberg-birodalom neve, tőkéje és marketing-gépezete fényévekkel magasabb ligában játszik: ők már valóban nagy halak.
A Facebook Places bejelentésén például részt vett a Foursquare és a Gowalla is, mint "lehetséges partnerek", bár többen inkább a beolvasztást tudják elképzelni a partnerség helyett. Mindenesetre már
a Facebook Places-t beharangozó cikkünkben is elrejtettünk egy képes összeesküvés-elméletet a Places új logoja, és a benne felfedezhető, (akár) Foursquare-re utaló ábra kapcsán...