A Gartner új hazai képviseletének múlt heti első üzleti rendezvényére ellátogatott a világ egyik legnagyobb informatikai kutatócégének európai, közel-keleti és afrikai régiójának értékesítésért felelős vezető alelnöke, akit az informatikai kutatási piac nemzetközi és magyarországi kilátásairól kérdeztünk.
Hogyan változott az elmúlt években a gazdasági válság hatására a nemzetközi IT kutatási piac?
Ha az ügyfeleinket tekintjük, akkor az látszik, hogy nem változtak meg drámaian olyan értelemben, hogy azok a vállalatok, amelyek korábban is velünk dolgoztak, továbbra is velünk maradtak. Ugyanakkor új vállalatok is kerültek az ügyfélkörünkbe az új technológiai fejlesztéseknek köszönhetően.
Ha úgy tesszük fel a kérdést, hogy változott-e annak a módja, ahogy a kutatásainkat végezzük, akkor a válasz nem igazán. Néhányan azt mondhatják, hogy túlságosan merev, én inkább azt mondom, hogy kialakult módszertanokra alapuló kutatásokat végzünk.
Ami egy nagyon jó dolog, hogy a gyors növekedésünknek köszönhetően most is sok új elemzőt veszünk fel, és így egyre bővül az elemzői bázisunk. Az elmúlt két évben két vállalatot is felvásároltunk, az egyik cég a szállításilánc-menedzsment réspiacán működő AMR Research, a másik pedig az inkább technológiai elemzésekre szakosodott Burton Group.
A két akvizíciónak köszönhetően számottevő mértékben, további 50-60 elemzővel bővült a jelenleg összesen mintegy 750 fős elemzői létszám. Jelenleg további befektetéseket végzünk annak érdekében, hogy folyamatosan növelhessük az elemzői hálózatunkat, elsősorban az ázsiai és csendes-óceáni régióban.
Milyen témák érdeklik mostanában a leginkább az ügyfeleket?
Az ügyfeleinket érdeklő témákban folyamatos kutatásokat végzünk, amelyeket a beérkező kérdések, valamint az internetes keresőnkbe beírt kulcsszavak alapján térképezünk fel. A "forró témák" felderítésében olyan külső partnerek segítségét is igénybe vesszük, mint a Google.
Természetesen az elemzőink legfontosabb feladata, hogy felmérjék a felhasználói mintákat az ügyfelekkel való beszélgetés során olyan értelemben, hogy az ő speciális szakterületükön belül milyen kilátások várhatók a következő 3-5 évben. Minden elemző rendelkezik egy 3-5 éves szcenárióval, amely a kutatásokban is megjelenik. Ők folyamatosan azt figyelik, hogy ezt a forgatókönyvet milyen tényezők befolyásolják, és melyek azok elemek, amelyeket a szcenárióba be tudunk illeszteni - nagyon sok különböző darabja van annak a puzzle-nak, amelyeket a helyükre kell illeszteniük.
A sokszor úgy tűnik, mintha az elemzéseikkel egyre gyakrabban a tanácsadók kenyerét akarnák elvenni, valóban így van ez?
Egy kicsit talán ez így van, ugyanakkor nagyon sok tanácsadó cég is van, amelyek saját maguk végeznek kutatásokat is, azaz mindkét irányban tapasztalható mozgás. Ugyanakkor a világ összes nagy tanácsadó cége a Gartner ügyfelei között van, és kiterjedten használják a kutatásainkat, jellemzően arra, hogy a Gartner elemzéseivel támasszák alá az ügyfeleknek adott tanácsokat. Nem igazán aggódom tehát amiatt, hogy a Garner és a tanácsadó cégek utai igazán kereszteznék egymást.
Az utóbbi évtizedben meglehetősen koncentrálódott a nemzetközi informatikai kutatási piac. Hogyan hatott mindez magukra az elemzésekre?
Ez nehéz kérdés: én hiszek a piaci mechanizmusokban, ha tehát másfajta kutatásokra is igény lesz, mint amelyet a nagy kutatócégek nyújtani tudnak, akkor a piacról hozzá fognak tudni jutni. Sok múlik azon is, hogy az ügyfelek mit akarnak: így például az európai, közel-keleti és afrikai régiójának fejlődő országaiban a Gartner szolgáltatásainak egy része nem túl könnyen értelmezhető, és az ügyfeleknek egy kicsit gondolkozniuk kell azon, hogy mindaz, amit tőlünk kap, hogyan fog nála működni, mit fog tudni mindebből hasznosítani. Vannak ügyfeleink, akik ezt úgy hidalják át, hogy tanácsadót vesznek igénybe, és vannak olyanok is, akik invesztálnak a csapatuk oktatásába, hogy jobb betekintést nyerjenek egy-egy terület működésébe - tipikusan ez utóbbi vállalatok azok, amelyek velünk vagy valamelyik konkurensünkkel dolgoznak együtt.
Ha a kutatási piacban rejlő lehetőségeket nézzük, akkor mintegy 42 milliárd dollár nagyságrendben lehet gondolkozni - azaz még rengeteg lehetőségünk van a növekedésre a jelenlegi mintegy 1,3 milliárd dollár kutatási árbevételünkhöz képest (további 300 millió dollár volt a konzultációból és az eseményekből származó bevétel). Ami miatt ebben hiszünk, az az, hogy egész biztosan a technológia lesz a növekedés egyik motorja a következő évtizedekben. A másik dolog, amit tudunk, hogy a vállalatoknak innovatívnak kell lenniük, okosabbá kell válniuk abban a tekintetben, hogyan versenyeznek egymással. Azt hisszük, hogy azoknak a vállalatoknak, amelyek magukévá teszik a Gartner kutatásait, versenyelőnyben lesznek azokkal szemben, amelyek maguk akarnak valamilyen stratégiát felállítani.
Milyen lehetőségeket látnak a régióban és főleg Magyarországon?
Ez egy igazán egyedi kihívás: az EMEA-régió fejlődő országai tényleg nagy lehetőségek előtt állnak. Néhányan közülük már kihasználják a lehetőségeket és gyorsan növelik a piacukat, mint például Oroszország, Dél-Afrika vagy a Közel-Kelet egyes országai. Más országok ehhez képest már sokkal érettebb piacnak számítanak, de itt is lehetőség van egy-egy lépcsőfok kihagyására, amivel előrébb léphetnek a régióban, és Magyarország is ezek közé tartozik.
A piackutatásaink szerint Magyarországon a kutatási piacban rejlő lehetőségek többszáz milliós nagyságrendben vannak - ez persze csak potenciál, nem a következő 1-2 évről beszélünk. Az új partnerünk, az iTango előtt tehát egy fantasztikus lehetőség áll, hogy növekedjen a piacon, és felépítse a brandet Magyarországon is.
■ Hogyan változott az elmúlt években a gazdasági válság hatására a nemzetközi IT kutatási piac?– Ha az ügyfeleinket tekintjük, akkor az látszik, hogy nem változtak meg drámaian olyan értelemben, hogy azok a vállalatok, amelyek korábban is velünk dolgoztak, továbbra is velünk maradtak; ugyanakkor új vállalatok is kerültek az ügyfélkörünkbe az új technológiai fejlesztéseknek köszönhetően. Ha úgy tesszük fel a kérdést, hogy változott-e annak a módja, ahogy a kutatásainkat végezzük, akkor is "nem" a válasz. Néhányan azt mondhatják, hogy túlságosan merev, én inkább azt mondom, hogy kialakult módszertanokon alapuló kutatásokat végzünk.
Ami nagyon jó dolog, hogy a gyors növekedésünknek köszönhetően most is sok új elemzőt veszünk fel, és így egyre bővül az elemzői bázisunk. Az elmúlt két évben két vállalatot is felvásároltunk, az egyik cég a szállításilánc-menedzsment réspiacán működő AMR Research, a másik pedig az inkább technológiai elemzésekre szakosodott Burton Group.
A két akvizíciónak köszönhetően számottevő mértékben, további 50-60 elemzővel bővült a jelenleg összesen mintegy 750 fős elemzői létszám. Jelenleg további befektetéseket végzünk annak érdekében, hogy folyamatosan növelhessük az elemzői hálózatunkat, elsősorban az ázsiai és csendes-óceáni régióban.
■ Milyen módszerekkel térképezik fel, hogy aktuálisan milyen témák érdeklik leginkább az ügyfeleket?– Az ügyfeleinket érdeklő témákban folyamatos kutatásokat végzünk, amelyeket a beérkező kérdések, valamint az internetes keresőnkbe beírt kulcsszavak alapján térképezünk fel. A "forró témák" felderítésében olyan külső partnerek segítségét is igénybe vesszük, mint a Google.
Természetesen az elemzőink legfontosabb feladata, hogy felmérjék a felhasználói mintákat az ügyfelekkel való beszélgetés során olyan értelemben, hogy az ő speciális szakterületükön belül milyen kilátások várhatók a következő 3-5 évben. Minden elemző rendelkezik egy 3-5 éves előrejelzéssel, amely a kutatásokban is megjelenik. Ők folyamatosan azt figyelik, hogy ezt a forgatókönyvet milyen tényezők befolyásolják, és melyek azok elemek, amelyeket ebbe a szcenárióba be tudunk illeszteni - nagyon sok különböző darabja van annak a puzzle-nak, amelyet a helyére kell illeszteniük.
■ Amint arra Ön is rámutatott, az utóbbi évtizedben meglehetősen koncentrálódott a nemzetközi informatikai kutatási piac. Nincsenek ennek hátrányai a felhasználókra nézve?– Ez nehéz kérdés: én hiszek a piaci mechanizmusokban, ha tehát másfajta kutatásokra is igény lesz, mint amelyet a nagy kutatócégek nyújtani tudnak, akkor a piacról hozzá fognak tudni jutni. Sok múlik azon is, hogy az ügyfelek mit akarnak: így például az európai, közel-keleti és afrikai (EMEA) régió fejlődő országaiban a Gartner szolgáltatásainak egy része nem túl könnyen értelmezhető: az ügyfeleknek egy kicsit gondolkozniuk kell azon, hogy mindaz, amit tőlünk kapnak, hogyan fog náluk működni, mit fognak tudni mindebből hasznosítani.
Vannak ügyfeleink, akik ezt úgy hidalják át, hogy tanácsadót vesznek igénybe, és vannak olyanok is, akik invesztálnak a csapatuk oktatásába, hogy jobb betekintést nyerjenek egy-egy terület működésébe - tipikusan ez utóbbi vállalatok azok, amelyek velünk vagy valamelyik konkurensünkkel dolgoznak együtt.
Ha a kutatási piacban rejlő lehetőségeket nézzük, akkor mintegy 42 milliárd dollár nagyságrendben lehet gondolkozni - azaz még rengeteg lehetőségünk van a növekedésre a jelenlegi mintegy 1,3 milliárd dollár árbevételünkhöz képest (ebből mintegy 300 millió dollár volt a konzultációból és az eseményekből származó bevétel). Ami miatt ebben hiszünk, az az, hogy egész biztosan a technológia lesz a növekedés egyik motorja a következő évtizedekben.
A másik dolog, amit tudunk, hogy a vállalatoknak innovatívnak kell lenniük, okosabbá kell válniuk annak terén, hogyan versenyeznek egymással. Azt hisszük, hogy azoknak a vállalatoknak, amelyek magukévá teszik a Gartner kutatásait, versenyelőnyben lesznek azokkal szemben, amelyek maguk akarnak valamilyen stratégiát kidolgozni.
■ Az anyagaikat olvasva gyakran úgy tűnik, mintha az elemzéseikkel a tanácsadói piacot ostromolnák, valóban így van ez?– Egy kicsit talán ez így van, ugyanakkor nagyon sok tanácsadó cég is van, amelyek saját maga végez kutatásokat, azaz mindkét irányban tapasztalható mozgás. Ugyanakkor a világ összes nagy tanácsadó cége a Gartner ügyfelei között van, és kiterjedten használják a kutatásainkat, jellemzően arra, hogy a Gartner elemzéseivel támasszák alá az ügyfeleknek adott tanácsokat. Nem igazán aggódom tehát amiatt, hogy a Gartner és a tanácsadó cégek útjai igazán kereszteznék egymást.
■ Milyen lehetőségeket látnak a régióban és főleg Magyarországon? Ez egy igazán egyedi kihívás: az EMEA-régió fejlődő országai előtt tényleg nagy lehetőségek előtt állnak. Néhányan közülük már kihasználják a lehetőségeket és gyorsan növelik a piacukat, mint például Oroszország, Dél-Afrika vagy a Közel-Kelet egyes országai. Más országok ehhez képest már sokkal érettebb piacnak számítanak, de itt is lehetőség van egy-egy lépcsőfok kihagyására, amivel előrébb léphetnek a régióban.
Magyarország is ez utóbbiak közé tartozik: a piackutatásaink szerint az ország piacában rejlő lehetőségek többszáz milliós nagyságrendben vannak - ez persze csak potenciál, nem a következő 1-2 évről beszélünk. Az új partnerünk, az i-Tango előtt tehát egy fantasztikus lehetőség áll, hogy növekedjen, és felépítse a brandet Magyarországon is.