Az idei évre, sőt 2012-re vonatkozó előrejelzéseiben is csökkentette a PC-eladások számát a Gartner. Ezt leginkább azzal magyarázták, hogy a legalsó kategóriába tartozó mobil számítógépek helyett egyre inkább tableteket választanak a felhasználók.
Az idei évben 387,8 millió PC fogy majd
a Gartner módosított előrejelzése alapján: ez még mindig 10,5 százalékos növekedést jelent a 2010-es eredményekhez képest, ám elmarad a korábbi jóslatoktól, melyben még 15,9 százalékos növekedésről beszéltek. A 2012-es tervek 440,6 millió eladott PC-ről szólnak, ez a korábbi 14,8 százalékos növekedés helyett csupán 13,6 százalékos pluszt jelent.
Másféle mobilitás ■ A Gartner elemzői szerint az elmúlt évek PC-piaci növekedéséért többek között az olcsó mobil számítógépek, netbookok és belépő szintű notebookok feleltek. Ez a szegmens azonban erőteljesen megtorpant, és az eddig netbook-párti vásárlók egy része már inkább tabletre váltana.
Ranjit Atwal, a Gartner elemzési igazgatója szerint például Kínában máris érezhető a netbookpiac erős lassulása, márpedig a kínai trendek a legtöbb esetben előrevetítik a világszintű PC-piac sorsát is.
George Shiffler kutatási igazgató szerint a korábbi előrejelzésekben azt vették alapul, hogy a mobil számítástechnika elkötelezettjei a notebookjuk mellé egy kisebb notebookot vagy netbookot is vásárolnak az utazások, megbeszélések kezelésére: ez pár évig így is működött, aztán az iPad forradalmat csinált.
A cégekben bízhat a piac ■ A tabletek által okozott változások a vállalati informatikában jóval lassabban okoznak visszaesést a Gartner szerint, itt az elkövetkezendő években továbbra is két számjegyű növekedést várnak. A konzumer piacon azonban már megindult, és egyre erősebb lesz a táblagépek hatása, 2012 és 2015 között ebben a szegmensben már csak egyszámjegyű lesz az eladott PC-k növekedési aránya.
Az egyéni felhasználók piacán pont a tabletes bumm előtt indult el egyfajta divatőrület, amikor a netbookokat és noteszgépeket már a dizájn alapján próbálták kínálni a végfelhasználóknak. Divatmárkák és sztárdizájnerek neveivel ellátott eszközöket hoztak ki a legnagyobb gyártók, ezáltal a funkciók mellé (vagy egyes esetekben elé) helyezve a külsőségeket.
Időközben azonban megváltozott a divat, hiszen mostanában már az okostelefonok és tabletek számítanak igazán "menőnek". Az egyéni felhasználók nem fognak csak azért netbookot venni, mert egy divatház logója díszeleg a hátlapon, hiszen a saját egyszerű mobil számítógépes igényeiknek (mely főként levelezésre, internetezésre szorítkozik) sokkal jobban megfelelnek a táblagépek és okostelefonok. A notebookok pedig épp ezért visszakényszerülnek a "hordozható profi munkaállomás" szerepkörbe, és újra azokat célozzák meg, akik bonyolultabb, sokrétűbb módon szeretnék használni őket.