Idén tetőzik a felhajtás a vezeték nélküli energiaátvitel, az internetes tévé, az NFC fizetés, a hírfolyamok és a privát felhő körül, a legtöbb már öt éven belül érett stádiumba jut - derül ki a Gartner éves előrejelzéséből.
A
Gartner piackutató Hype-ciklusa azt az aktuális állapotot ábrázolja, hogy egy-egy új technológia melyik fejlődési szakaszánál tart. A technológiák pillanatnyi érettsége és további útja, illetve a tőlük várható üzleti előnyök ismerete igen fontos a vállalati stratégiák megtervezésénél, mivel a hosszú távon is életképes vívmányok általában hasonló utat járnak be. Nem meglepő, hogy a korai szakaszban exponenciálisan emelkedik irántuk az érdeklődés, hiszen mindenki nagy reményeket fűz a megoldáshoz. A Hype-ciklus azonban a később következő hullámvölgyről és a konszolidációs szakaszról is előrejelzésekkel szolgál, ami igen hasznos lehet a soron következő bevezetések megtervezésekor.
Idővel ugyanis a kezdeti lelkesedés negatív trendbe csap át, hiszen az új technológiák még a szállítók szempontjából sem túl kiforrottak, így nem is képesek megfelelni a magas elvárásoknak. Idővel azonban visszatér a bizalom, hiszen a folyamatos fejlesztések nyomán egyre jobb eredmények születnek. Az érdeklődés ismét növekedni kezd, bár a kezdeti felfutásnál sokkal lassabb ütemben.
Az adott technológia így lép az érettség szakaszába, ahol a rá irányuló figyelem és bizalom hosszú ideig egyenletes marad. Mindezt figyelembe véve jobb eséllyel állapítható meg, mikor és milyen ütemben érdemes adaptálni az egyes újításokat, hogy azok maximális hatékonysággal működjenek és a várható legmagasabb értéket teremtsék meg.
Csúcsfejek ■ A piackutató idei tanulmánya összesen 1900 technológiát helyezett el a fejlődési görbén, amelyeket 76 kategóriába sorolva külön-külön is megvizsgált. Az idei slágertémák a közösségi hálózatokhoz, a számítási felhőhöz (cloud computing) és a mobilitáshoz kapcsolódnak. A közösségi analitika, a hírfolyamok és a viszonylag frissen felfutott vásárlói csoportok közelednek a Hype-ciklus görbéjének csúcspontjához, ami azt jelenti, hogy a webkettes startup cégek rakétázása tovább folytatódik.
Példa a cloud computing technológiák 2011-es Hype-ciklus görbéjére
(a kép nagyítható)
A cloud computing általános népszerűségét megelőzte a privát felhő, míg a webes cloud platformok elindultak a görbe leszálló ágán, jelezve a piac kezdődő kiábrándulását. A mobil technológiák viszont a Gartner ügyfeleinek rövid és hosszú távú tervei között egyaránt felbukkannak, így a médiatabletek,
az érintés nélküli fizetés (NFC), a mobilalkalmazás-áruházak, a QR- és színkódok vagy a helyzetfüggő alkalmazások egyaránt a csúcsot ostromolják.
A fenti technológiák nagy része a Hype-ciklus törvényszerűségei alapján öt éven belül kerül a fősodorba, csakúgy, mint néhány IT-specifikus újdonság: a memóriába épített adatbázis-kezelő rendszerek és
a big data, vagyis az adattenger komplex feldolgozása és elemzése. Más, ismerős hívószavakat az öt éves periméteren kívül találunk meg, ilyen például a három dimenziós nyomtatás,
a "dolgok internete", a kontextus alapú szolgáltatások vagy az internetes tévé.
http://www.bitport.hu/trendek/koedoes-a-szamitasi-felho-joevoje