Már itthon is elérhetők a Fujitsu technológiáira épülő felhő alapú infrastruktúra- és szoftverszolgáltatások, amelyek révén a vállalatok gyakorlatilag a közművekhez hasonlóan vehetik igénybe az informatikai szolgáltatásokat.
A következő évtized a felhő alapú szolgáltatásokról szól: az igény szerint elérhető informatikai szolgáltatások, a felhő alapú IT rohamosan fog fejlődni, aminek a technológiai, gazdasági feltételek is kedveznek az újfajta üzleti modellek megjelenésével - hangsúlyozta a napokban budapesti látogatásán
Réger József, a Fujitsu Technology Solutions magyar származású globális technológiai vezérigazgató-helyettese. Szerinte kevesebb, mint öt éven belül megszűnhetnek a klasszikus, azaz az installált és hálózatba kapcsolt számítástechnikai munkahelyek, és teret nyernek a központilag menedzselt eszközök, például a
zéró kliensek.
A felhőszolgáltatások elterjedésével olyan területeken - például a mezőgazdaság vagy a közlekedés - is még inkább teret nyerhet az informatika, ahol eddig a magas belépési költségek miatt a kisebb vállalkozások nem rúghattak labdába - tette hozzá Réger József, aki szerint a Fujitsu abban érdekelt, hogy Magyarországon is létrejöjjön az értéklánc, amelyben a Fujitsu által nyújtott eszközökkel önálló infrastruktúra- és szoftverszolgáltatók indulhatnak el.
Titkosított felhő ■ A felhőszolgáltatások európai terjedését jelenleg még sok helyen hátráltatják a helyi jogszabályok, így például egy német cégnek lehetetlen egy olyan szolgáltatást igénybe venni, amelynél az üzleti adatait például Franciországban tárolják. Az ehhez hasonló korlátok eltörlésére hozták létre az Eurocloud kezdeményezést, amely keretében az európai kormányokkal igyekszenek megértetni a felhőszolgáltatások révén elérhető elönyöket, továbbá azt, hogy ehhez miként kellene átalakítani a szabályozást.
Réger József elmondta: a Fujitsu olyan titkosítási eljárást fejlesztett ki, amely révén megoldható a fenti probléma, mivel anélkül lehet például adatfeldolgozást végezni, hogy vissza kellene fejteni a titkosított adatokat. Ezekkel a módszerekkel biztosítani lehet, hogy olyan országokban is működhessenek a felhő alapú szolgáltatások, ahol szigorú adatvédelmi és egyéb szabályok korlátozzák a külföldi adatfeldolgozást.
Rugalmasabb működés ■ Egy gazdálkodó szervezet informatikai költségeinek 80 százalékát a rendszerüzemeltetés emészti fel és a felhőszolgáltatás itt takaríthat meg a legtöbbet. A korábban megszokott kiadásoknál legalább 40 százalékkal kevesebbért feleslegessé teszi a saját rendszergazdai személyzet alkalmazását, miközben rugalmas és gyors hozzáférést biztosít a szükséges alkalmazásokhoz a hozzájuk kapcsolódó licencekkel együtt és még az üzletkritikus alkalmazások használatát is szinte azonnal lehetővé teszi; mindehhez használat-alapú számlázás kapcsolódik - ismertette a felhő alapú szolgáltatások előnyeit
Kovács Zoltán, a Fujitsu szolgáltatási üzletágának vezetője,
Az informatikai infrastruktúra költségeinek ugyan csak 20 százalékát képviseli a hardver, ami azonban a mai viszonyok között gyakran a szinten tartás kritikus pontja. A felhőszolgáltatás ebben is áttörést jelent: a szolgáltatásként igénybe vett számítástechnika a cég fejlődésével párhuzamosan bővíthető. A „felhő a felhőben” koncepció alkalmazásával a Fujitsu megnyitotta a lehetőségét annak, hogy a hazai vállalkozások azonnal és olcsón jussanak a legfejlettebb infrastruktúrához és alkalmazásokhoz saját rendszerfelügyeleti szervezet nélkül - hangsúlyozta Kovács Zoltán.
A Fujitsu technológiájára alapozva itthon is elindultak az első felhő alapú infrastruktúra-, illetve szoftverszolgáltatások: az idén 2 milliárd forintos árbevételt tervező BCSS a korábbi hoszting és IT outsourcing tapasztalataira építve nyáron indult el a felhőből igénybe vehető vállalatirányítási rendszer- (Enterprise Resource Planning - ERP) és ügyfélkapcsolat-kezelő (Customer Relationship Management - CRM) szolgáltatásaival.
ERP felhőből ■ A cég referenciái között olyan vállalkozások vannak, mint a Photo Hall - Főfotó Kft., az Omorovicza Kozmetikai Kft., vagy a szintén kozmetikai termékeket forgalmazó, 100 millió forintos nagyságrendű Etni Trade Kft. A szolgáltató reményei szerint a kis- és közepes vállalati ügyfeleik száma az év végére eléri a tízet, a felhasználószám pedig egy éven belül a jelenleginek a tízszeresére növekedhet.
Strausz János, a BCSS ügyvezető igazgatóhelyettese azt hangsúlyozta, hogy egy évi 100 millió forintos árbevételű magyar termelő vállalatot már 100 ezer forint havi szolgáltatási díj megfizetésével olyan infrastruktúrához juttatnak, amelyen futtathatók a vállalatirányítási rendszerek vagy más meglévő alkalmazások.
Vashegyi Zoltán, a virtuálisszerver-szolgáltatást is nyújtó Proserver Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy döntően a Fujitsu technológiájára alapozva, Magyarországon egyedüliként cége nyújt szolgáltatásként valós idejű disaster recovery szolgáltatást egy skandináv székhelyű, magyarországi telephellyel is rendelkező globális vállalatnak. A cégvezető hasonlata szerint a jövőben a hozzájuk hasonló cégek úgy működnek majd, mint egy benzinkút: ahogy az sem érdekel senkit, hogy a nyersolajból hogy készül a benzin, egy ügyfélnek sem kell tudnia, hogy kell hűteni a szervert, vagy hogyan kell aggregátort üzemeltetni, hanem azt akarja, hogy működjön az alkalmazása.