Precedensértékű lehet Európában a francia hatóságok döntése, amelynek értelmében az ország egyik meghatározó szolgáltatója megszüntette hálózatában az online hirdetések blokkolását. Az internetes társaságokat ugyanakkor a forgalommal arányos díjak megfizetésére kötelezhetik.
A francia kormány megvizsgálja annak lehetőségeit, hogy az online vállalkozásoktól díjat szedjen az internetszolgáltatók hálózatára terhelt forgalom arányában, mivel anélkül generálnak egyre nagyobb forgalmat, hogy hozzájárulnának az infrastruktúra szükségszerű fejlesztését célzó beruházásokhoz – jelezte hétfői sajtótájékoztatóján
Fleur Pellerin digitális gazdaságért felelős államtitkár.
Nem győzik a YouTube-ot ■ A bejelentés előzménye, hogy az Iliad nevű operátor leányvállalata, a Free egy modemes szoftverfrissítés keretében alapértelmezett beállításként blokkolta egyes hirdetési szolgáltatók tartalmait. A lépést az online kiadók felháborodási hulláma követte, de a múlt héten bevezetett korlátozást a több mint 5 millió előfizetővel rendelkező cég csak kormányzati felszólításra oldotta fel.
Xavier Niel, a francia szélessávú piac negyedét uraló Free internetszolgáltató és a Le Monde napilap többségi tulajdonosa hadat üzent a Google-nek
Arnaud Montebourg ipari miniszter január közepére tűzte ki a problémáról szóló egyeztetést, de a Google képviselőivel azt megelőzően is tárgyalni kívánnak – nyilvánvaló ugyanis, hogy a kezdeményezés elsősorban az internetes óriást, illetve annak oldalait és szolgáltatásait célozza, amelyeket az Iliad alapító tulajdonosa már több alkalommal nevesített a forgalomnövekedés legfőbb forrásaként.
Kényes kérdés ■ A tartalomelőállítók hozzájárulásának hiánya gyakori panasz a távközlési szolgáltatók részéről, a decemberi
WTIC konferencián pedig India és más országok is kezdeményezték a forgalommal arányos díjfizetés szabályozási feltételeinek kialakítását. Az operátorok önkényes lépései azonban – túl az elvi kifogásokon – azért aggályosak, mert egy mozdulattal aláásnák számos online kiadvány bevételeit. A mostani akció sem a Google saját oldalain elhelyezett hirdetéseket, hanem az egyes weboldalakon hosztolt AdSense felületeket érintette.
A héten kezdődő megbeszélések egyelőre nem az infrastrukturális fejlesztések finanszírozásának kérdéséről, hanem a hirdetések blokkolásának gyakorlatáról szólnak. A Google viszonya ugyanakkor egyre feszültebbé válik a francia állammal: legutóbb például annak nyomán kezdtek vizsgálódni, hogy a társaság milyen módon folyatja át hirdetési bevételeit Írországba, kihasználva az ottani, alacsonyabb vállalati jövedelemadó-kulcsokat.
Tavaly októberben
Francois Hollande miniszterelnök és
Eric Schmidt, a Google elnökének találkozóján már felmerült a keresőszolgáltatások megadóztatása, amennyiben azok felhasználják a helyi médiában megjelenő tartalmakat. A lépés nyilván a jelenleginél többet csepegtetne a kiadóknak az internetes gazdaság bevételeiből, amelyek túlnyomó részben a Google-höz hasonló online szolgáltatóknál kötnek ki. Nem csoda, hogy a vállalat visszautasította az elképzelést, sőt kilátásba helyezte a francia oldalak teljeskörű kizárását a keresőből, ha valóban bevezetnének egy ilyen jellegű sarcot.