A nemzetgazdaság nehézségeit jól tükrözi a hazai kiskereskedelem helyzete, amely csak az élelmiszerárak növekedése miatt tud stagnálásközeli eredményt felmutatni. Ehhez képest az elektronikus kereskedelem gyakorlatilag rakétázik, hiszen az előrejelzések szeirint a forgalom idén megközelíti a 177 milliárd forintot, ami mintegy 14 százalékos bővülés a tavalyi, 155 milliárdhoz képest.
A hazai online kiskereskedelem aktuális helyzetével foglalkozó friss eNET– Telekom-kutatás adataiból az látszik, idén a teljes hazai forgalom 3 százalékát már interneten keresztül bonyolítja a lakosság. Az ősszel készített jelentés megállapítja, 1,6 millióan vásároltak legalább egyszer online az elmúlt 12 hónap során. A nők és férfiak aránya még kiegyenlített, de a számos, főleg nőket célzó, impulzív vásárlásra építő webáruháznak köszönhetően előfordulhat, hogy fél éven belül több nő fog vásárolni online, mint férfi.
Telefon és robotgép ■ Idén robbanásszerűen bővült a műszaki cikkek piaca az online értékesítésben hagyományosan jól menő játékok és könyvek mellett. Főleg a szórakoztató elektronika iránti keresletben érzékelhető változás tavalyhoz képest. Idén már várhatóan 15-20 milliárd forintért vesznek ilyen cikkeket interneten. A sikerhez az is hozzájárul, hogy a hagyományos boltokhoz képest gyakran 10-20 százalékkal olcsóbban lehet megvenni ugyanazt a terméket, ami egyértelműen kedvez a szektor növekedésének.
Az eNET kutatásából az is kiderült, hogy melyek az idei karácsonyi szezon leginkább keresett termékei. A korábbi évekhez hasonlóan idén is népszerűek a HD felbontású tévék, de a szórakoztató cikkek közül az igazi sláger az okostelefon és a tablet. Csak az előbbiből az év utolsó három hónapjában mintegy 200 ezer darab találhat gazdára, jelentős részüket az interneten veszik, vették meg.
Az elmúlt évektől eltérően – főként a női vásárlók megjelenése miatt – idén komoly szerep jut a lakberendezési cikkek, háztartási gépek és ruházati cikkek online eladásának is. Utóbbi 2011-ben még csak 5 milliárdos piac volt, idén már elérheti a 8 milliárdot. A háztartási gépek és lakásfelszerelések online piaca is hatalmasat nőtt: idén várhatóan 15 milliárdos forgalommal zárja az évet, mely duplája a tavalyinak.
Egyre többet költenek a magyarok online szépségápolási boltokban is. A 7 milliárdos terület slágerterméke a parfüm, melyből interneten a kutatás szerint idén várhatóan legalább 1,5 milliárd forint értékben adnak el.
Féloldalas fejlődés ■ Mindezen pozitívumok mellett azonban nagyon érdekes helyi sajátosság, hogy a hagyományos, berögzült módszerek csak nem akarnak kikopni a gyakorlatból, sőt erősödnek. Például hiába kínál a legtöbb webáruház már viszonylag alacsony vásárlási összegnél is ingyenes házhozszállítást, a boltok a vevői igényekhez alkalmazkodva sok esetben idén nyitottak új bemutatótermet és átvevőpontokat. Az online vásárlás növekedésével együtt ugyanis a bolti személyes átvétel is bővült idén, a vásárolt termékeket immár ugyanannyian veszik át személyesen, mint futárszolgálaton keresztül, szemben a Nyugat-Európai átlaggal, ahol a személyes átvétel alig jellemző.
A tanulmány is megjegyzi, hogy furcsának tűnhet, hogy ilyen sokan rendelnek a neten, de mégsem az otthonukban, munkahelyükön veszik át az árut. Ezt a magyar sajátosságot a kereskedők többsége azzal magyarázza, hogy itthon még mindig nagy az igény a termékek vásárlás előtti személyes megtekintésére, és az árérzékenység miatt sokan így próbálják még a szállítás költségeit is megspórolni.
Pénz az ablakban ■ A fizetési megoldások arányát vizsgálva talán még rosszabb a helyzet, és méginkább tetten érhető az emberek évtizedes megszokásainak hatása. Azonnal, online bankkártyás fizetéssel mindössze a tranzakciók 4 százaléka bonyolódik, miközben az összes forgalom 73 százalékát készpénzben bonyolítják. (Legalábbis az eNet sajtóközleményéhez csatolt fenti grafikon tanúsága szerint, mivel a jelentés összefoglaló szövegében ezektől, ha nem is sokban, de eltérő számokat találunk. )
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak