Miközben az interneten bonyolított kiskereskedelmi forgalom a stagnáló magyar piacon is két számjegyű növekedésre képes, sok tekintetben még mindig a régi megszokások rabja a hazai vásárló.

A nemzetgazdaság nehézségeit jól tükrözi a hazai kiskereskedelem helyzete, amely csak az élelmiszerárak növekedése miatt tud stagnálásközeli eredményt felmutatni. Ehhez képest az elektronikus kereskedelem gyakorlatilag rakétázik, hiszen az előrejelzések szeirint a forgalom idén megközelíti a 177 milliárd forintot, ami mintegy 14 százalékos bővülés a tavalyi, 155 milliárdhoz képest.



A hazai online kiskereskedelem aktuális helyzetével foglalkozó friss eNET– Telekom-kutatás adataiból az látszik, idén a teljes hazai forgalom 3 százalékát már interneten keresztül bonyolítja a lakosság. Az ősszel készített jelentés megállapítja, 1,6 millióan vásároltak legalább egyszer online az elmúlt 12 hónap során. A nők és férfiak aránya még kiegyenlített, de a számos, főleg nőket célzó, impulzív vásárlásra építő webáruháznak köszönhetően előfordulhat, hogy fél éven belül több nő fog vásárolni online, mint férfi.

Telefon és robotgép  Idén robbanásszerűen bővült a műszaki cikkek piaca az online értékesítésben hagyományosan jól menő játékok és könyvek mellett. Főleg a szórakoztató elektronika iránti keresletben érzékelhető változás tavalyhoz képest. Idén már várhatóan 15-20 milliárd forintért vesznek ilyen cikkeket interneten. A sikerhez az is hozzájárul, hogy a hagyományos boltokhoz képest gyakran 10-20 százalékkal olcsóbban lehet megvenni ugyanazt a terméket, ami egyértelműen kedvez a szektor növekedésének.

Az eNET kutatásából az is kiderült, hogy melyek az idei karácsonyi szezon leginkább keresett termékei. A korábbi évekhez hasonlóan idén is népszerűek a HD felbontású tévék, de a szórakoztató cikkek közül az igazi sláger az okostelefon és a tablet. Csak az előbbiből az év utolsó három hónapjában mintegy 200 ezer darab találhat gazdára, jelentős részüket az interneten veszik, vették meg.

Az elmúlt évektől eltérően – főként a női vásárlók megjelenése miatt – idén komoly szerep jut a lakberendezési cikkek, háztartási gépek és ruházati cikkek online eladásának is. Utóbbi 2011-ben még csak 5 milliárdos piac volt, idén már elérheti a 8 milliárdot. A háztartási gépek és lakásfelszerelések online piaca is hatalmasat nőtt: idén várhatóan 15 milliárdos forgalommal zárja az évet, mely duplája a tavalyinak.

Egyre többet költenek a magyarok online szépségápolási boltokban is. A 7 milliárdos terület slágerterméke a parfüm, melyből interneten a kutatás szerint idén várhatóan legalább 1,5 milliárd forint értékben adnak el.

Féloldalas fejlődés ■ Mindezen pozitívumok mellett azonban nagyon érdekes helyi sajátosság, hogy a hagyományos, berögzült módszerek csak nem akarnak kikopni a gyakorlatból, sőt erősödnek. Például hiába kínál a legtöbb webáruház már viszonylag alacsony vásárlási összegnél is ingyenes házhozszállítást, a boltok a vevői igényekhez alkalmazkodva sok esetben idén nyitottak új bemutatótermet és átvevőpontokat. Az online vásárlás növekedésével együtt ugyanis a bolti személyes átvétel is bővült idén, a vásárolt termékeket immár ugyanannyian veszik át személyesen, mint futárszolgálaton keresztül, szemben a Nyugat-Európai átlaggal, ahol a személyes átvétel alig jellemző.

A tanulmány is megjegyzi, hogy furcsának tűnhet, hogy ilyen sokan rendelnek a neten, de mégsem az otthonukban, munkahelyükön veszik át az árut. Ezt a magyar sajátosságot a kereskedők többsége azzal magyarázza, hogy itthon még mindig nagy az igény a termékek vásárlás előtti személyes megtekintésére, és az árérzékenység miatt sokan így próbálják még a szállítás költségeit is megspórolni.

Pénz az ablakban  A fizetési megoldások arányát vizsgálva talán még rosszabb a helyzet, és méginkább tetten érhető az emberek évtizedes megszokásainak hatása. Azonnal, online bankkártyás fizetéssel mindössze a tranzakciók 4 százaléka bonyolódik, miközben az összes forgalom 73 százalékát készpénzben bonyolítják. (Legalábbis az eNet sajtóközleményéhez csatolt fenti grafikon tanúsága szerint, mivel a jelentés összefoglaló szövegében ezektől, ha nem is sokban, de eltérő számokat találunk. )

Ha csak a netes vásárláson múlna, rakétázna a hazai gazdaság
Lassan okosodnak a magyar webáruházak gazdái

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.