Mindeddig becslések sem voltak az irodai szoftverszolgáltatások hazai felhasználóinak számáról, abban azonban mindenki egyetért, hogy elenyésző az Office-hoz képest. A Microsoft csütörtöki bejelentésével, miszerint az Office 365 oktatási célokra szánt verzióját akár 2 millióan használhatják itthon, jókora követ dobott az állóvízbe.
Teljes mértékben felforgathatja a hazai szoftverszolgáltatási piacot az a csütörtöki bejelentés, amely szerint
digitális oktatási alapcsomagot ajánlott fel ingyenesen a Microsoft "52 milliárd forint értékben" magyar oktatási intézményeknek.
Az ingyenes Office 365 csomagot mintegy kétmillió általános és középiskolás diák, egyetemi hallgató használhatja akár a mai naptól. Az alapcsomag tartalmazza többek között az intézményi és diáklevelezés, az intranet, az előadássugárzás és videokonferencia lehetőségét is, amelyeket böngészőből használhatnak a diákok és az oktatók.
Bár az utóbbi években szinte minden a cloud szolgáltatásokról szól, egyelőre az irodai szoftverek piacán mindebből nem sok látszott, a Microsoft Office uralmát sem nemzetközi szinten, sem itthon nem tudták megtörni az online szolgáltatások (Software-as-a-Service - SaaS); sem a Microsoft online szoftverszolgáltatása, az Office 365, sem az egyre izmosabb funkciókkal ellátott, már a Drive-val integrált Google Apps (magyarul Google Alkalmazások).
Kirobbanthatatlan Microsoft ■ Ennek oka az IDC szerint
a sok meglévő Office 2003 és Office 2007 licenc, amelyet a legtöbb vállalat máig megfelelőnek tart az általános használatra. Új irodai szoftverre (akár felhős, akár gépre telepített változatra) leginkább csak új cégek költenek, vagy azok, amelyeknek már annyira régi verzió fut a gépein, hogy a működésük hatékonyságát is veszélyezteti. Az oktatási szférában a
Tisztaszoftver program révén mindeddig szintén be volt betonozva a redmondi óriás, annak lefújása után a mai napig bizonytalan volt, miként folytatódhat a program.
Az első jelentősebb frissítési hullám várhatóan 2-3 év múlva érkezhet csak el, amikor a cégeknél lejár az Office 2007 licencek támogatása, és kénytelenek lesznek frissíteni: ekkor lesz majd, aki az Office 15-re vált, ám a vállalkozások egy része elgondolkozik a rugalmas felhasználószám és a földrajzilag független használat előnyein, és cloud megoldást választ. A Gartner májusban megjelent elemzése szerint az irodai szoftverszolgáltatások piacán már most éles a verseny a két óriás között: a Google és a Microsoft körülbelül fele-fele arányban az új előfizetésekből, ami rendkívül jó eredménynek tekinthető azt figyelembe véve, hogy a Google csak 2007-ben lépett be erre a piacra.
A
Gartner szerint 2017-ben már a Google teljes árbetételének 5 százalékát, mintegy 5 milliárd dollárt tehet majd ki a Google Apps-ből származó bevétel még úgy is, hogy akkorra a piacelemző szerint már csak az új előfizetések negyedét tudják majd megszerezni a Microsofttal szemben, amely a hagyományos szoftverpiac szűkülésével párhuzamosan egyre agresszívabban terjeszkedik majd az online szolgáltatások területén.
Még kevesen vannak a felhőben ■ A hazai piacról még kevesebb biztos információ áll rendelkezésre. A legtöbb felhasználóval ezzel együtt a saját márkanéven nem, csak több hazai távközlési vállalaton, így az Invitelen, GTS-en és a Telenoron keresztül jelen lévő CE On-Demand rendelkezik, amely zömében hosztolt Microsoft szoftverszolgáltatásokat biztosít. A publikus referenciái között ezzel együtt viszonylag kevés hazai ügyfél található, köztük a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata Egyesület és a Generali Biztosító.
A magyarországi felhasználók számáról ugyan a CE On-Demand nem ad ki adatokat, mindössze annyit lehet tudni, hogy a jelenleg a többnyire távközlési cégeken keresztül már 16 országban jelen lévő vállalat tavaly év végén mintegy 1,6 millió felhasználót szolgált ki. Ez a szám egyébként nemzetközi összehasonlításban is kimagasló: az Informa Telecoms & Media piackutató cég májusban publikált felmérése szerint a hazai központú CE On-Demand jelenleg
a világ hét legjelentősebb felhőszolgáltatójának egyike.
Hasonlóan titokzatos a Microsoft is, amely tavaly nagy kampánnyal harangozta be itthon is az Office 365-öt. Úgy tudjuk, a hazai leányvállalatnál inkább 2013-ban számítanak az irodai szoftverszolgáltatások iránti kereslet nagyobb mértékű bővülésére; a mostani bejentés azonban azt jelenti, hogy szeptemberben már akár milliós nagyságrendben növekedhet a hazai felhasználók száma.
A nagy versenytárs, a Google Apps hazai piaci pozíciójáról szintén nem sokat tudni, a felhasználók számáról ugyanis sem a hazai képviselet, sem a vállalati alkalmazásokat kínáló partner Revevol nem szolgáltat adatokat. A felmérést az is nehezíti, hogy a Google a vállalkozások számára a kezdőcsomagot - kezdetben akár 300 főig, manapság pedig 10 felhasználóig - ingyenesen biztosítja, csakúgy, mint az oktatási intézmények számára.
Még kevesen vannak a felhőben ■ Míg a mikro- és kisvállalkozások körében tudomásunk szerint sokan használják a céges emailcímet biztosító alkalmazásokat, nagyvállalati körben még nem lehetett jelentős projektről hallani. A Revevol a közelmúltban tette közzé, hogy az Arkon Zrt. – az ingatlanhirdetésekkel foglalkozó ingatlan.com weboldal tulajdonosa – a Google Apps for Business egyik legrégebbi felhasználója Magyarországon. A vállalat először csak a Google Webhelyek és Dokumentumok szolgáltatást vezette be 2008-2009 tájékán. Az Arkon Zrt. a Google Apps for Businesst a Marketplace néhány alkalmazásával (például diagramkészítő és projekttervező applikáció) egészítette ki.
Az oktatási intézmények között is csupán néhány - információink szerint a Kodolányi János Főiskola, az Óbudai Waldorf Iskola és a Szegedi Tudományegyetem egyik kara - használja az online alkalmazáscsomagot. Az Óbudai Waldorf Iskolában 2011 szeptemberében vezették be a Google Apps for Educationt, amely a Google e-mail és csoportmunka alkalmazásokat tartalmazó szoftvercsomagja iskolák és egyetemek számára (a csomag része a Gmail, Naptár, Dokumentumok, Webhelyek és Csoportok).
Amint azt
Szecsődi Attilától, az iskola igazgatójától megtudtuk, az iskola életében rövid idő alatt nagy változást hozott a szolgáltatás, amelyet nem csak a diákok, de valamennyi szülő és tanár is használ, nem csak emailezésre, de az egyes osztályok és munkacsoportok saját levelezőlistával is rendelkeznek. Ezen kívül a tanárok a dokumentummegosztást, csoportmunka funkciókat is rendszeresen használják - tette hozzá.