A Magyar Telekom ma kiadott negyedéves jelentéséből kiderül, hogy a szolgáltató nehéz periódusának nincs vége, ám néhány biztató jel azért akad.
Hasonlóan a többi
távközlési céghez, a Magyar Telekomnál sem ezek a hónapok lesznek kirakva a vállalat legszebb pillanatait megörökítő tablóra. A különadó, az egyes szegmensekben tapasztalható hatósági és természetes árcsökkenés mellett a folyamatosan visszaeső vezetékes bevételekkel és az egyre borúsabb gazdasági klímával is meg kell küzdenie a cégcsoportnak.
Egyre kevesebb ■ A csoportszintű bevételek 1,7 százalékkal mérséklődtek az idei harmadik negyedévben 2010 azonos periódusához képest. A hangalapú kiskereskedelmi bevételek minden piacon csökkentek a kedvezőtlen gazdasági környezet és a Macedóniában erősödő mobil verseny következtében. A magyarországi mobil végződtetési díjak 2010 decemberében történt csökkentése miatt mérséklődtek a mobil nagykereskedelmi bevételek, amit részben ellensúlyozott a TV és a mobil szélessávú valamint a rendszerintegrációs és információtechnológiai szolgáltatásokból származó bevételek növekedése - áll a társaság közleményében.
A hazai piacra szűkítve a vizsgálódást azt látni, hogy a szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek éves összevetésben 2,6 százalékkal 106,3 milliárd forintra csökkentek, a kamatok, adózás és értékcsökkenési leírást megelőző eredmény (EBITDA) ötödével, 33,4 milliárd forintra csökkent. Az EBITDA ráta pedig meglehetősen alacsony, 31,4 százalékos volt 2011 harmadik negyedévében. A működéshez kapcsolódó EBITDA ráta 44,3-ról 42,1 százalékra csökkent a magas jövedelmezőségű hangalapú bevételek csökkenése és a készüléktámogatások emelkedése következtében.
Fény az alagút végén ■ A nem túl rózsás helyzetet itt-ott árnyalja némi pozitívum is. Például a vezetékes piac sok-sok éve tartó, folyamatos hanyatlását, ha megállítani nem is, de mérsékelni tudták az elmúlt időszakban.
Christopher Mattheisen elnök-vezérigazgató szerint a vezetékes szegmensben az év elején bevezetett Hoppá fix havidíjas díjcsomag beváltotta a hozzá fűzött reményeket, így szeptemberre a vezetékes vonalak csökkenése az egy évvel korábbi 9 százalékról 6-ra mérséklődött.
Szintén előremutató a tévészolgáltatások, ezen belül is az IPTV-előfizetések iránt megmutatkozó fokozott kereslet. A szegmensből származó bevétel közel 9 százalékot nőtt és az előfizetőink száma szeptember végére meghaladta a 773 000-et, amin belül sok ügyfél migrált kábel TV-ről IPTV-re.
A mobil bevételek alig haladták meg a 60 milliárd forintot a harmadik negyedévben, ami kétszázalékos csökkenést jelent 2010-hez képest. Ennek oka az árszint csökkenése, amit az ügyfélszám kismértékű emelkedése, a mobil forgalom növekedése, valamint a szerződéses ügyfelek arányának folyamatos bővülése sem tudott ellensúlyozni.
10 vásárlóból 7
már nem hagyományos, hanem okostelefont választ a Magyar Telekomnál.
A nem hangalapú bevételek azonban több mint 5 százalékkal emelkedtek a mobil szélessávú előfizetések közel 58 százalékos növekedésének következtében. A készülékértékesítésből és aktiválásból származó bevételek 10,5 százalékkal emelkedtek annak köszönhetően, hogy nőtt a drágább okostelefon értékesítések aránya. A cég közlése szerint ma már 10 eladott készülékből 7 okostelefon. Ez egyébként előrevetíti a mobilinternetből származó bevételek folyamatos emelkedését is.
Maradnak a célszámok ■ A romló gazdasági környezet miatt a vállalat továbbra is óvatos a teljes évre vonatkozó előrejelzéssel, de mindezek ellenére a korábbi célkitűzéseknek megfelelően továbbra is arra számítanak, hogy 2011-ben a bevételek 3-5 százalékkal, a működéshez kapcsolódó EBITDA 4 százalékkal, a beruházások pedig megközelítőleg 5 százalékkal csökkennek éves összevetésben.