A napokban kirobbant rágalmazási botrány mögött természetesen nem a két nagyvállalat egója áll: a hirdetési bevételekért, a webes reklámpiaci elsőségért folyik a harc a Facebook és a Google között.
A héten robbant ki egy újabb botrány a Facebook háza tájáról: a közösségi oldal egy PR cég közreműködésével próbált újságítókat és bloggereket felkérni arra, hogy a Google adatkezelését elmarasztaló hírekkel és bejegyzésekkel ássák alá a keresővállalat hírnevét. Az egyik felkért blogger azonban nyilvánosságra hozta levelezését a kampányt kezelő Burson-Marsteller ügynökség munkatársával. Innentől már nem tartott sokáig felgöngyölíteni a szálakat, amelyek a Facebookig vezettek.
A közösségi oldal szóvivője természetesen tagadta, hogy szándékos lejáratókampányra adtak volna megbízást, szerinte félreértésről van szó. A Facebook állítólag csupán arra akarta felhívni a figyelmet, hogy a Google Social Circles szolgáltatásában jogtalanul használják fel a közösségi oldal felhasználóinak adatait. Bármi is az igazság, a szájkarate a gyorsan feltörekvő Facebook és a domináns Google háborújának egy újabb csatája, amely a webes hirdetési dollárokért folyik.
Az óriás és a feltörekvő ■ A Google jó ideje uralja az internetes reklámpiacot. Az AdWords és az AdSense segítségével a kereső-alapú hirdetések miatt 2010-ben az amerikai online reklámozás terén 38,9 százalékos részesedést hozott össze, az idei évre pedig 43,5 százalékra nőhetnek az elemzői vélemények szerint.
A Facebook viszont hatalmas ütemben növekszik a hagyományos (bannerek vagy szöveges dobozok formájában megvalósított) hirdetés terén. Ebben a szegmensben gyakorlatilag évek óta jobban állnak, mint a Google, amely idén az előrejelzések alapján valamivel 12 százalék fölötti részesedést tud összeszedni, a Facebook viszont a 22 százalékot közelíti meg.
A Google most nekiállt bevezetni saját, új közösségi megoldását:
a béta-fázisban működő +1 ráadásul pont a hirdetési bevétel szempontjából legerősebb kereséshez ad "közösségi élményt". Épp ezért az eddig dinamikusab fejlődő Facebook minden bizonnyal erős késztetést érez arra, hogy minden lehetséges fórumon a Google ellen hangolja a felhasználókat.