A kaliforniai D9 konferencián a Google elnöke is a nyilvánosság elé lépett. Eric Schmidt nem csak a vállalat új fizetési megoldását demózta, de egy sor érdekes kérdésre is választ adott.
Eric Schmidt a D9 konferencián. A jelek szerint a volt vezérigazgató továbbra is a Google arca marad.
Az AllThingsD (média)technológiai konferenciájának első napján a Google nemrégiben leköszönt vezérigazgatója is a színpadra lépett. Eric Schmidt, aki jelenleg a vállalat elnökeként a Google külső kapcsolatait kezeli, számtalan kérdésre válaszolt a cég és a piac jelenlegi helyzetére vonatkozóan, másrészt az új Google Wallet szolgáltatást is bemutatta a platformokért és mobil technológiákért felelős üzletág alelnöke, Stephanie Tilenius segítségével.
Platformok harca ■A beszélgetést jórészt a PC-korszak végén felmerülő kérdések tematizálták. Schmidt úgy látja, hogy a jelenleg meghatározó – és egymással nem helyettesíthető – platformok négy vállalathoz kötődnek, amelyek sosem látott globális növekedést produkálnak, és meghatározzák a tömegméretű innovációt. Szerinte a Google az első számú információforrást, az Amazon a világ legnagyobb áruházát, a Facebook egy világméretű közösségi hálózatot, az Apple pedig a legszebb termékeket hozta létre.
Ezek a márkák máris olyan globális jelenléttel és háttérrel rendelkeznek, amit néhány évtizeddel ezelőtt egyszerre csak egy vállalat (az IBM, később pedig a Microsoft) tudott megteremteni. Arra a kérdésre, hogy a Micrsoftot miért nem sorolja a "négyek bandájába", Schmidt elmondta: a Microsoft már nem a fogyasztói piacról él, hanem sikeresen beágyazta magát a vállalati közegbe. Kiderült, hogy tavaly a Google is szívesen megegyezett volna a Nokiával, a készülékgyártó és a Microsoft összefogását viszont nem látja életképes platformnak. A Bing keresőt ugyanakkor megdícsérte, hozzátéve, hogy bizonyos dolgokban jobb, mint a Google keresője.
Get a Mac ■A böngészők tekintetében Schmidt már kevésbé volt megengedő. A Chrome-ot tartja messze a legbiztonságosabb megoldásnak, a felhasználóknak pedig – az Apple egykori igazgatótanácsi tagjaként – azt javasolta: PC helyett használjanak inkább Macet. A Google alkalmazás-piacterét érő kritikákat ezzel szemben annyival hárította el, hogy vállalata a versenyt támogatja, így továbbra sem ellenőrzi majd a külső fejlesztőktől származó appokat. A Google elnöke sokkal aggasztóbbnak tartja "az internet balkanizációját". Az, hogy egyes szabályozó hatóságok már DNS-szinten is kriminalizálnak, szerinte könnyen oda vezethet, hogy minden ország "a maga internetét" használja majd.
A vállalat közösségi megoldásaival kapcsolatban Schmidt leszögezte, hogy semmiképpen sem próbálnak meg felépíteni egy második Facebookot. Elismerte, hogy a Google későn reagált a közösségi szolgáltatások robbanásszerű fejlődésére, amiben neki is nagy szerepe volt, és ilyen irányú kezdeményezéseik sem voltak jól átgondoltak. Ennek megfelelően a cég most arra helyezi a hangsúlyt, hogy a felhasználók adatainak és kapcsolatainak összegyűjtésével saját alapszolgáltatásait tegye hatékonyabbá.
Mobil pénztárca ■A D9 konferencián természetesen a Google a Mastercarddal és a Citigrouppal közösen fejlesztett szolgáltatását is promotálták. Az NFC technológiára épülő Google Wallet (magyarul pénztárca) célja, hogy a vezeték nélküli adatkommunikációra képes, NFC chippel rendelkező telefonokkal is fizethessünk egy mobil alkalmazás révén. Így a telefont kis hatótávolságon belül, például a megfelelő kassza közelében használva készpénz vagy bankkártya nélkül is kiegyenlíthetjük a számlát.
Eric Schmidt fellépésének fontosabb momentumai az AllThingsD videóján
Az alkalmazásban megadjuk saját bankkártyáink adatait, amelyek virtuálisan is elérhetővé válnak a mobilon. Ezután a pénztáraknál vagy az automatikus kiszolgálóeszközöknél a leolvasóhoz helyezzük a telefont, kiválasztjuk a megfelelő kártyát, és máris megtörténik a tranzakció. Használhatunk feltöltőkártya-jellegű virtuális számlát is: ilyenkor a Google feltöltőszámlájára átutalhatunk valamilyen összeget, hogy ezt a virtuális kártyát terheljük a vásárlások során. A megoldás igen hasonlít a PayPal közismert szolgáltatására, az ötletgazda már be is perelte a Google-t és a volt PayPal-alkalmazott Stephanie Tileniust.
Szerves fejlődés ■A D9-es bemutatón erről nem esett szó, annál inkább a Google Wallet szolgáltatás szerdai kilövéséről. A kezdetben az oregoni Portlandban induló, majd New Yorkban és San Franciscóban is megjelenő Wallet egyik fontos jellemzője, hogy a Google magáért a tranzakcióért nem számít fel semilyen díjat, csak a termékek árának bizonyos százalékát teszi zsebre. Ilyen szempontból tehát a Wallet hasonlít a Google-t kikosarazó, közösségi vásárlásban utazó GroupOn működésére. A Wallet persze együttműködik a keresőóriás új, GroupOn-rivális szolgáltatása, a Google Offers kuponrendszerével, és az alkalmazásfejlesztők későbbi bevonásával pedig a cég egyes megoldásai még közelebbi szinergiába kerülhetnek.
A Google Wallet és a Google Offers bemutatója az AllThingsD videóján
Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.