A Microsoft vezérigazgatója optimista az új Windows Phone 7-tel kapcsolatban, de elismerte: a vállalat egy egész nemzedékre való felhasználóról maradt le a mobil operációs rendszerek területén.
A Windows Mobile lemaradt a felhasználók egy teljes generációjáról - ismerte el
Steve Ballmer, a Microsoft vezérigazgatója a vállalat júliusi partnerkonferenciáján. Ezt a mulasztást a Windows Phone 7 és a Windows 7 operációs rendszerekkel érkező mobil eszközök serege lesz hivatott orvosolni: Ballmer megfogalmazása szerint az a cél, hogy az otthoni felhasználók mellett vállalati környezetben is mindenki Windows rendszert futtató slate PC-ket és okostelefonokat követeljen az informatikai részlegtől.
A tévedés beismerése és a Microsoft tervei egyaránt távolra mutatnak, sokan mégsem látják rózsaszínben a mobil Windows jövőjét. Az AP hírügynökség például a Global Equities egyik elemzőjét idézi, aki úgy véli, nem csak a vállalat mobilstratégiájával van probléma, mivel maga a Windows család veszítette el a kapcsolatot a felhasználók legújabb generációjával. Ezt a Global Equities Research friss tanulmánya szerint jól érzékelteti, hogy a Windows tagadhatatlan fölénye ellenére egyre több cégnél engedik Mac-en dolgozni az embereket, az amerikai egyetemeken pedig már a gólyák 70 százaléka vág neki Apple számítógéppel az első félévnek.
A könnyűlovasság támadása | Tény, hogy a Microsoft a RIM vagy a Symbian mellett az okostelefon-piac egyik korai, vezető innovátora volt, az utóbbi években azonban a vállalat mobilstratégiájáról
Tony Richardson klasszikus filmje juthatott eszünkbe. A saját fejlesztésű
Kin telefonok kudarca a vállalat tanácstalanságának állatorvosi lova: a
fejlesztők cserbenhagyása, a késlekedő megjelenés és a szolgáltató bizalmának elvesztése, a hiányos tudás és hajmeresztő ár, legfőképpen pedig az alapjaiban elhibázott marketing két hónap alatt megpecsételte a készülékek sorsát.
Mindez nem a legjobb előjel, mert megelőlegezhetjük, hogy a Windows Phone 7 esetében is a fejlesztők és a felhasználók bizalmának megnyerése lesz a legfontosabb feladat. A Microsoft sajnos pont ezen a területen mozog teljesen idegenül. A vállalati piacon elért tartós és jelentős sikerek receptje nem alkalmazható a fogyasztói termékek esetében, ám az informatika általános konzumerizációja azt vetíti előre, hogy a fogyasztói szempontok a vállalati piacon is megkerülhetetlenné válnak – ahová az Apple-nek például éppen
ez a trend jelentheti a belépőt.
Az Apple 2007-ben bebizonyította, hogy világos koncepcióval és a hozzá tartozó, jól kitalált felhasználói felülettel egy meglehetősen középszerű telefont is sikerre lehet vinni. Az iPhone OS (azóta iOS) kezdetben ugyancsak távol állt a tökéletességtől, ám az Apple pókerarccal folytatta az okostelefon promócióját, mert tisztában volt vele: a felhasználót nem érdekli, mi fut a készüléken, amíg nem érzi úgy, hogy az operációs rendszer esetleg le volna maradva a konkurenciától. A vállalat idejében meglátta, hogy a felhasználói felület fejlesztését már jó ideje mindenki elhanyagolta, ezt kihasználva pedig a semmiből is egy élvonalbeli termékkel tudott belépni a piacra.
A Microsoft ebből a szempontból régóta nem tett le semmit az asztalra, és nemsokára kiderül, hogy most sikerül-e javítania. Mindenesetre a Ballmer-korszakot eddig a tökéletes értetlenség jellemezte a felhasználói trendekkel kapcsolatban, ami az összes terv és eredmény mellett sem tanúskodik előrelátásról.
A Nielsen adatai szerint az Egyesült Államokban az Android eladásai már megelőzték az iOS-t, a BlackBerry pedig egyetlen év alatt annyit zuhant, mint a Windows Mobile teljes részesedése. A gyorsan változó mobilpiacon ősszel nagy feladat vár a Windows Phone 7-re
Az IE-jelenség | A Windows Phone 7 körülbelül akkor jelenik meg, amikor a riválisok már az Android 3 és az iOS 4.1 rendszerekkel jelentkeznek. Kérdés, hogy a Microsoft sikeresen alkalmazza-e majd ellenük a saját fegyverüket, vagyis sikerül-e olyan termékkel előrukkolnia, ami az első pillanattól kezdve csábító alternatívát jelent a nagy versenytársakkal szemben. A (mobil) Windows története egyelőre az Internet Explorer böngésző fejlesztését idézi, amennyiben a vállalat a saját dolgát nehezítette meg kényelmességével.
A Microsoft részvényeinek árfolyama egyelőre a kevésbé optimista álláspontot tükrözi: az elmúlt 12 hónap 32 dolláros április végi csúcsa után ismét 20-25 dollár körül mozog. Ennek ellenére jól látható, hogy a Windows Phone 7 már egy átgondolt stratégia része, amelyben az irodai alkalmazásoktól kezdve a nappaliban épített hídfőállásokig (Xbox, Media Center) minden szerepet kap; a vállalat lassú irányváltása fontos időszak előtt áll, felhasználóként pedig csak nyerhetünk vele, ha sikerrel veszi a soron következő akadályokat.