A webes kereskedelemben is egyre fontosabbak a hatásos marketingeszközök. A piacot erősen átalakíthatja az, hogy dinamikusan nő a mobilról vásárlók aránya.
A magyar nyelvű webáruházak tevékenységét monitorozó eNET és az Árukereső.hu a szinergiák kihasználására a közelmúltban piackutatási együttműködést kötött. Első közös munkájuk, a Magyarországi E-kereskedelmi Felmérés című tanulmány tegnap látott napvilágot.
 
Növekedési kilátások 2013-ra Az idén márciusban lefolytatott kutatásba a magyar nyelvű honlappal rendelkező webáruházak egy részét vonták be. A teljes piacon a kutatók becslése szerint mintegy 5-6 ezer online kereskedés lehet, de közülük tényleges gazdasági tevékenységet csak 3600-an folytatnak, de még ezeknek is csupán a harmada frissíti rendszeresen az árukínálatát.

A kutatásban részt vevő cégek összesített online forgalma 2012-ben 16 milliárd forint volt, ami a teljes becsült e-kiskereskedelmi piac 10 százaléka. Ezek a vállalkozások idénre 20 százalékos növekedést várnak – mondta el a felmérésről tartott sajtótájékoztatón Madar Norbert, az eNET tanácsadója.
 
Tavaly a webshopok megrendelésének a háromnegyede közvetlenül a saját online felületükről érkezett, de már elég jelentős, mintegy 20 százalékos részesedés jutott az árösszehasonlító oldalaknak is.  A megkérdezett társaságok regisztrált felhasználóinak a kétharmada, a hírlevélre feliratkozóknak pedig a háromnegyede vásárolt már az adott webáruházban. Ennek kapcsán Palocsai Géza, az Árukereső.hu operatív ügyvezetője megjegyezte, hogy összességében csökken regisztrációhoz kötött vásárlások aránya.



(A grafikon nagyítható; forrás: eNET)

Több százezres látogatottság
A webáruházak népszerűségének a kimutatására háromféle mérőszámot használ a kutatás. Az egyik a tényleges egyedi látogatók száma. A havi 5 millió forintnál kisebb forgalmat bonyolító oldalaknál ez havi 5 ezer alatt marad, míg a legnagyobbaké, vagyis az 50 milliónál többet forgalmazóknál eléri a havi 200 ezret. A másik mutató a látogatások számát méri, ezek minden cégkategóriában értelemszerűen meghaladják az egyedi látogatók számát. Még ennél is többet mutat az oldalletöltések átlagos száma, amely a legkisebb webshopoknál átlagosan 17 ezer, a legnagyobbaknál pedig másfél millió havonta.
 
A mobil technológia előretörése az e-kereskedelemben is megfigyelhető – állapítja meg a felmérés. A havi 50 ezer feletti egyedi látogatóval rendelkező cégek 27 százaléka már kialakított olyan felületet, amely a mobilról érkező megrendeléseket kezeli, míg ugyanez az arány a 5 ezer egyedi látogatónál levesebbel rendelkwző shopoknál nem éri el a 20 százalékot. A webáruházak többsége azonban – főleg a nagyobbak – idénre tervezik, hogy mobilra optimalizált oldalt fejlesztenek. Az elemzők szerint azonban a felmérésben részt vevő webshopok tervei túlzott optimizmusról árulkodnak.



(A grafikon nagyítható; forrás: eNET)

A leghatékonyabb marketing eszközök A mostani felmérés fókuszában a webes reklám és marketingeszközök használata áll. A kutatás egyik legfontosabb megállapítása, hogy a megkérdezett cégek a a keresőoptimalizálást és az árösszehasonlító oldalakon való jelenlétet tartják a leghatékonyabb eszköznek, a legkevésbé hatásosnak pedig a bannert.

A mobil mellett a közösségi és különféle megosztó oldalak szerepe is egyre fontosabb az online kereskedelemben. A nagyobb áruházakknál mindent visz a Facebook és a Youtube, míg a kisebbek a mikroblogokat – főként a Twittert – részesítik előnyben.



(A grafikon nagyítható; forrás: eNET)

A Tesco lendületet ad a piacnak
A kutatók arra is kíváncsiak voltak, hogy a vállalkozások a mostani piaci körülmények között is elindítanák-e webáruházukat. A válaszadóknak csak kevesebb mint tizede mondta azt, hogy ha most állna ilyen döntés előtt, akkor nem lépne be az online piacra. A kétharmad ugyanazzal a termékkörrel indulna el, 15 százalékuk pedig még szélesítené is a kínálatot. A piac jövőbeni alakulásával kapcsolatban elhangzott, hogy a Tesco belépése a webáruházi piacra lendületet adhat a hazai e-kereskedelmnek. (Annak idejént, a G'Roby ügyvezetője, Horváth Gergely azt nyilatkozta az Indexnek, hogy rövid távon nagy lökést adhat a mindennapi felhasználású termékek és élelmiszerek online piacának a Tesco belépése, ami pozitívan hathat a már paicon lévő szereplőkre is.)

A teljes e-kereskedelmi piac tavalyra vonatkozó végleges számait májusra ígérte Kis Gergely, az eNET ügyvezetője.

Féloldalasan fejlődik a hazai e-kereskedelem
Felforgathatja a hazai netes kereskedelemet a Tesco e-boltja

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.