A webes kereskedelemben is egyre fontosabbak a hatásos marketingeszközök. A piacot erősen átalakíthatja az, hogy dinamikusan nő a mobilról vásárlók aránya.
A magyar nyelvű webáruházak tevékenységét monitorozó eNET és az Árukereső.hu a szinergiák kihasználására a közelmúltban piackutatási együttműködést kötött. Első közös munkájuk, a
Magyarországi E-kereskedelmi Felmérés című tanulmány tegnap látott napvilágot.
Növekedési kilátások 2013-ra ■ Az idén márciusban lefolytatott kutatásba a magyar nyelvű honlappal rendelkező webáruházak egy részét vonták be. A teljes piacon a kutatók becslése szerint mintegy 5-6 ezer online kereskedés lehet, de közülük tényleges gazdasági tevékenységet csak 3600-an folytatnak, de még ezeknek is csupán a harmada frissíti rendszeresen az árukínálatát.
A kutatásban részt vevő cégek összesített online forgalma 2012-ben 16 milliárd forint volt, ami a teljes becsült e-kiskereskedelmi piac 10 százaléka. Ezek a vállalkozások idénre 20 százalékos növekedést várnak – mondta el a felmérésről tartott sajtótájékoztatón
Madar Norbert, az eNET tanácsadója.
Tavaly a webshopok megrendelésének a háromnegyede közvetlenül a saját online felületükről érkezett, de már elég jelentős, mintegy 20 százalékos részesedés jutott az árösszehasonlító oldalaknak is. A megkérdezett társaságok regisztrált felhasználóinak a kétharmada, a hírlevélre feliratkozóknak pedig a háromnegyede vásárolt már az adott webáruházban. Ennek kapcsán
Palocsai Géza, az Árukereső.hu operatív ügyvezetője megjegyezte, hogy összességében csökken regisztrációhoz kötött vásárlások aránya.
(A grafikon nagyítható; forrás: eNET)
Több százezres látogatottság ■ A webáruházak népszerűségének a kimutatására háromféle mérőszámot használ a kutatás. Az egyik a tényleges egyedi látogatók száma. A havi 5 millió forintnál kisebb forgalmat bonyolító oldalaknál ez havi 5 ezer alatt marad, míg a legnagyobbaké, vagyis az 50 milliónál többet forgalmazóknál eléri a havi 200 ezret. A másik mutató a látogatások számát méri, ezek minden cégkategóriában értelemszerűen meghaladják az egyedi látogatók számát. Még ennél is többet mutat az oldalletöltések átlagos száma, amely a legkisebb webshopoknál átlagosan 17 ezer, a legnagyobbaknál pedig másfél millió havonta.
A mobil technológia előretörése az e-kereskedelemben is megfigyelhető – állapítja meg a felmérés. A havi 50 ezer feletti egyedi látogatóval rendelkező cégek 27 százaléka már kialakított olyan felületet, amely a mobilról érkező megrendeléseket kezeli, míg ugyanez az arány a 5 ezer egyedi látogatónál levesebbel rendelkwző shopoknál nem éri el a 20 százalékot. A webáruházak többsége azonban – főleg a nagyobbak – idénre tervezik, hogy mobilra optimalizált oldalt fejlesztenek. Az elemzők szerint azonban a felmérésben részt vevő webshopok tervei túlzott optimizmusról árulkodnak.
(A grafikon nagyítható; forrás: eNET)
A leghatékonyabb marketing eszközök ■ A mostani felmérés fókuszában a webes reklám és marketingeszközök használata áll. A kutatás egyik legfontosabb megállapítása, hogy a megkérdezett cégek a a keresőoptimalizálást és az árösszehasonlító oldalakon való jelenlétet tartják a leghatékonyabb eszköznek, a legkevésbé hatásosnak pedig a bannert.
A mobil mellett a közösségi és különféle megosztó oldalak szerepe is egyre fontosabb az online kereskedelemben. A nagyobb áruházakknál mindent visz a Facebook és a Youtube, míg a kisebbek a mikroblogokat – főként a Twittert – részesítik előnyben.
(A grafikon nagyítható; forrás: eNET)
A Tesco lendületet ad a piacnak ■ A kutatók arra is kíváncsiak voltak, hogy a vállalkozások a mostani piaci körülmények között is elindítanák-e webáruházukat. A válaszadóknak csak kevesebb mint tizede mondta azt, hogy ha most állna ilyen döntés előtt, akkor nem lépne be az online piacra. A kétharmad ugyanazzal a termékkörrel indulna el, 15 százalékuk pedig még szélesítené is a kínálatot. A piac jövőbeni alakulásával kapcsolatban elhangzott, hogy a Tesco belépése a webáruházi piacra lendületet adhat a hazai e-kereskedelmnek. (Annak idejént, a G'Roby ügyvezetője, Horváth Gergely azt nyilatkozta
az Indexnek, hogy rövid távon nagy lökést adhat a mindennapi felhasználású termékek és élelmiszerek online piacának a Tesco belépése, ami pozitívan hathat a már paicon lévő szereplőkre is.)
A teljes e-kereskedelmi piac tavalyra vonatkozó végleges számait májusra ígérte
Kis Gergely, az eNET ügyvezetője.