A két legnagyobb informatikai elemző cég, a Gartner és az IDC egy napon tette közzé felméréseit az idei második negyedéves PC-piaci eredményekről. Bár a két elemzés részletei néhol mást mutatnak, az jól látható, hogy az üzletág köszöni, jól van, viszont a jelenlegi király lassan csomagolhat...
A Gartner és az IDC friss statisztikái abban pontosan megegyeznek, hogy a sokak által temetett PC-piac mindössze egy statisztikai hibahatárnyit, 0,1 százalékot csökkent darabszám tekintetében a tavalyi másoidik negyedévhez képest. Világszerte 87 milliónyi asztali gép és notebook talált gazdára, a legtöbbet pedig még mindig a "megszokott" aranyérmes HP szállította. A király viszont sosem volt még ennyire szorult helyzetben.
Kezdődő forradalmak ■ Ahogy a táblázatokból is látható, a HP elsőségét egyre komolyabban szorongatja a Lenovo, amely nem elcsépelt frázisként hirdeti egy ideje, hogy a PC-piac első helyére pályázik. Ugyan az Egyesült Államokban még mindig a HP-Dell-Apple hármas vezet (őket pedig az Acer és a Toshiba követi), világviszonylatban a HP 12 százalék feletti csökkenése és a Lenovo hatalmas növekedése miatt az arany- és ezüstérmes közötti szakadék mostanra kis repedéssé szűkült. Nem nehéz megjósolni, hogy hasonló fejlődési ütem fenntartása mellett a kínai gyártó már akár a következő negyedévek valamelyikében átveheti a vezetést.
Nem csak a HP az egyetlen veszélyeztetett "történelmi" PC-gyártó. A Dell egy ideje fennhangon hirdeti távolodását a számítógépgyártói szerepkörtől, ami meg is látszik a számokon: a Gartner szerint az Acer már le is hagyta, az IDC szerint pedig szorosan befogta a vállalatot.
Hideg az ultrapite ■ Nem történtek csodák a PC-piac egyik legdivatosabbnak kikiáltott szegmensében: az ultrabookok az IDC szerint még mindig nem fogynak annyira jól, mint ahogy azt az Intel tervezte. Az idei első félévben az elemzőcég szerint körülbelül félmillió ultrabook szabványú noteszgépet szállítottak a gyártók. Az IDC szerint év végéig sem mehet sokkal egymillió darab fölé az ultrabook-forgalom, ami bizony jócskán elmarad az Intel elképzelésétől, amely szerint év végére minden negyedik eladott notebook ultrabook lesz.
A jóslatok szerint 225 millió notebook fogy majd összesen az idei évben, ehhez képest az egymilliós ultrabook eredmény meg sem közelíti a nagy reményeket. Az IDC jelentése szerint a vásárlók még mindig sokallják a termékkategória átlagosan 700 dolláros árszintjét: aki megengedheti magának, hogy ennyire drága eszközt vegyen, divatból és megszokásból MacBookot (vagy MacBook Airt) választ, másoknak viszont ennyiért nem fontos az ultravékony dizájn és az egyéb "hívságok", inkább egy árkategóriával lejjebb keresgél. Közben az Apple köszöni jól van: csak a legutóbbi negyedévben 2,8 millió MacBookot szórt szét a világban.