A nagyságrendhez képest meglepő sietséggel próbálja a kormányzat elintézni, hogy jövő nyáron beinduljon a használatarányos útdíjfizetés. A kedden kiírt pályázatra október elsejéig lehet jelentkezni.
Tartotta a szavát a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, és a korábbi ígéretnek megfelelően szeptember második felében megjelent az elektronikus útdíjfizetési rendszer kiépítéséról és üzemeltetéséről szóló pályázati anyag. A tendert kiíró Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. ugyan meglehetősen ködösen fogalmazva villamos berendezések és készülékek árubeszerzéseként hirdette meg a lehetőséget, de a részletekből kiderül, hogy ez valójában az elektronikus útdíjrendszer (UD) bevezetéséről szóló pályázati anyag.

A siettség persze érthető, mivel az immár évtizedes múltra visszatekintő ötletből már jövőre is 75 milliárd forintot remél a kormány. A több mint 6300 kilométernyi közutat érintő és a 3,5 tonnánál nehezebb járművekre vonatkozó használatarányos díjfizetési rendszernek jövő júliusban kellene elindulnia. Ennek megfelelően a tervek szerint még idén, egészen pontosan december harmadikán meg kell születnie a szerződésnek a tenderen nyertes pályázóval.

Sűrű napok  Utóbbinak és a többi indulónak egyébként nem kevés dolga lesz az elkövetkező pár napban. A jelentkezőnek többek között igazolnia kell, hogy az elmúlt három évben 20 milliárd forintot meghaladó árbevétele volt, illetve azt is, hogy az UD-hez hasonló rendszerek üzemeltetéséből is évente legalább tízmilliárd forintos forgalma keletkezik. Ezenfelül a részvételre jelentkezést fontolgatóknak papírt kell hozniuk arról is, hogy rendelkeznek különféle ISO minőségbiztosítási tanúsítványokkal, illetve az elmúlt három évben építettek 500 kilométer, most is üzemelő útdíjszedő rendszert - írja a Népszabadság.

A papírmunka mellett a reménybeli pályázóknak a kiírásban szereplő kemény feltételek és határidők teljesíthetőségét is alaposan mérlegelniük kell. Az ÁKK ugyanis alaposan körbebástyázta magát biztosítékokkal és kötbérekkel. Egy esetleges szerződésszegés miatti felmondás esetén az ÁKK meghiúsulási kötbért fizettet a szállítóval, ami akár a teljes pályázati összeg felét is elérheti. Amennyiben az átadott rendszer hibásan működne, akkor napi 100 milliót kell fizetnie a nyertesnek hibás teljesítési kötbér címén. A kisebb jelentőségű részhatáridőkben bekövetkező csúszásokat viszont már óránkénti 200 ezer forinttal meg lehet majd úszni.

Bevállalják  A rohamtempóval járó komoly kockázat ellenére bizonyosan lesznek cégek, amelyek vállalják az indulást. Mint arról korábban beszámoltunk, a pályázat iránt már két cég hivatalosan is érdeklődést mutat, miközben értesüléseink szerint további, nevüket egyelőre nem vállaló indulók is várhatók. Előbbiek közé tartozik a Magyar Telekom csoporthoz tartozó T-Systems Magyarország, amelynél már sajtótájékoztató keretében is bemutatták a társaság anyacége által képviselt technológiai megoldást.

Szintén jelezte indulási szándékát az osztrák EFKON Group. A cég szerint csupán három-négy olyan vállalkozás található ma a nemzetközi piacon, amely képes lenne Magyarország számára a tervezett időpontra kiépíteni az e-útdíj technikai feltételeit. A Bitport információi szerint ez a további egy-két cég valószínűleg meg is jelenik a tenderen, de egyelőre nem kívánják névvel is nyilvánosságra hozni ebbéli szándékukat. 

Napokon belül kiírják az e-útdíj tenderét
Nagy a tolongás a magyarországi e-útdíj projektért

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.