A régió legjobban teljesítő leányvállalata a magyar – mondta el Siófokon, az SAP őszi konferenciáján tartott szokásos sajtótájékoztatóján Ablonczy Balázs ügyvezető igazgató, aki arról is beszélt, hogy nem a stratégiai partnerség a siker kulcsa.
A magyar IKT piac nagyjából egy százalékkal zsugorodott 2012-ben, amely a válság óta becslések szerint a 600 milliárdos szint körül toporog. Az SAP Magyarország azonban ezen a zsugorodó-stagnáló piacon is tudott növekedni – három éve folyamatosan. 2010-ben 13,8 milliárd forintos árbevételt produkált, 2011-ben 15,2 milliárdot, tavaly pedig 17,1 milliárdot ért el a cég, azaz legutóbb 12,5 százalékkal tudott nőni. Ezzel a régió leányvállalatai közül a legjobb eredményt érte el.
Beérett az új stratégia ■ Ablonczy Balázs, az SAP Magyarország ügyvezető igazgatója, szerint a siker igazolta
azt az új stratégiát, amelyet 2010-ben határozott meg a cég, miután
Leo Aphoteker lemondott a vezérigazgatói posztról. Az akkor meghatározott cél, miszerint a mintegy 10 milliós felhasználói kört 2015-ig egymilliárdosra bővítsék, valószínűleg illuzórikus volt, de a cég potenciális piaca rendületlenül bővül. Ablonczy Balázs a vállalat globális eredményei kapcsán beszélt arról, hogy a potenciális piac, amin az SAP tért nyerhet 2010–15 között várhatóan megduplázódik, és eléri a 230 milliárd dollárt, de a cégnél azt prognosztizálják, hogy 2020-ig még további 100-120 milliárdot bővül.
A stratégiában nagyon fontos szerepe van a HANA-nak. Globálisan a cég mintegy 1800 ügyfele használja, ami 400 millió euró árbevételt termel a frankfurti tőzsde legértékesebb cégének. Az SAP távlati célja, hogy ügyfelei helyben használt SAP-ját felhőbe költöztesse. Ennek a célnak megfelelően jelenleg négy, HANA technológiára épített adatközpontja üzemel világszerte. A HANA lehetőségeinek feltárására egy startup-támogató programot is indítottak, melynek keretében közel ötszáz, HANA-ra fejlesztő startupot támogatnak – a program hamarosan Magyarországon is beindul.
A hazai piacon a cég jól teljesített az új szofverek értékesítésében, és a HANA is jól szerepelt: a cég 17 ügyfele használja az SAP technológiáját. Ablonczy lapunk kérdésére lemondta, ezek mind nagyvállalati ügyfelek, bár van közöttük állami nagyvállalat is. A közigazgatás azonban egyelőre nem használja. Bővült a Business One-ügyfelek száma is. Jelenleg közel ezer ügyfél használja a cég kkv-s csomagját.
Felkészülni a közszférára ■ Az SAP globális célkitűzése, hogy emelje a partneri hálózaton keresztüli értékesítés részarányát. Ebben a magyar SAP jól áll, az üzletek 40 százaléka megy partnereken keresztül, ami kiemelkedően jó teljesítmény. Ablonczy ennek kapcsán megjegyezte, fontos cél, hogy végre
keretszerződést kössenek a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatósággal (KEF), ami rugalmasabbá tehetné a közbeszerzéseken való részvételüket.
Más módon is próbálják hatékonyabbá tenni a közigazgatási tendereken való részvételt. Tavaly év végén indította el a magyar SAP az ún. közszféra tréningprogramot, amelyben a partnereit készítette fel a kormányzati szféra kiszolgálására. A tréningek elvégzése után a partner cégeknek vizsgán kellett bizonyítaniuk felkészültségüket, hogy elnyerhessék a certifikációt. Jelenleg hat partner, az Angyal Business Consulting Kft., a BCS Business Consulting Services Kft., az Enterprise Communications Magyarország Kft., az ERP Consulting Zrt., a Fornax SI Nagyvállalati Megoldások Kft. és a T-Systems Magyarország Zrt. rendelkezik ilyen minősítéssel.
A 2014-2020-as EU-s pénzügyi időszakra az uniós támogatásokból a tervek szerint mintegy 200 milliárd forint jut a közszféra informatikai fejlesztéseire. A közszféra program már az erre való felkészülésként is értékelhető.
Újságírói kérdésre Ablonczy Balázs beszélt a kormány és a Magyarországon tevékenykedő multinacionális vállalatok közti stratégiai partnerségről is. Mint mondta, az SAP nem kereste erre a lehetőséget. Nem célja, hogy felkerüljön egy „marketing” listára. A nyilvános szerződések alapján ugyanis nem derül ki, hogy a felek számára milyen konkrét előnyökkel is jár a partnerség – mondta az ügyvezető igazgató.
Bővülő létszám ■ Az üzleti siker nyomán a magyar leányvállalat létszáma is bővülhetett: jelenleg 510-en dolgoznak a cégnél. A bővülés legfőképpen a német ügyfeleket kiszolgáló támogató központot érintette, de
több régiós pozíció is Budapestre került, amit az ügyvezető a magyar leányvállalat munkájának elismeréseként értékelt. Idén már Budapestről irányítják például a banki ügyfelekkel kapcsolatos presales tevékenységet a régióban.
Újságírói kérdésre Ablonczy a 2013-as év eredményeiről annyit mondott, hogy időarányosan jól állnak a bevételek, de még korai lenne jósolni, hiszen iparági jellegzetesség, hogy az üzletek zöme az utolsó negyedévre koncentrálódik.