Az informatikai döntéshozók "vért, verítéket és könnyeket" várnak 2011-től: olyan változásokat kell végigvinniük, amihez csak a tavalyi szűkös költségkeret áll rendelkezésükre.
"Az IT újraértelmezése: 2011-es CIO napirend" címmel folytatott felmérést a Gartner, melyben nemzetközi vállalatok informatikai vezetőit faggatták a 2011-re tervezett változásokról. A 2014 szakember bevonásával végzett kutatás legfőbb célja az volt, hogy az elmúlt év tapasztalataiból kiindulva megmutassa, mik lesznek a legfontosabb trendek és esetleges változások 2011-ben.
Ugyanannyi pénzért többet és jobbat ■ A megkérdezettek többsége azt látja a legnagyobb problémának, hogy a növekvő igények mellett az idei IT-költségvetés általában változatlan szinten marad, maximum 1 százalékkal növekszik. Optimista volt tehát az a feltételezés, mely szerint a válság végén a CIO-k visszatérhetnek a 2008 előtti költségvetési szintekre, a döntéshozóknak ugyanúgy meg kell fontolniuk minden fillér elköltését. A válaszok összegzése alapján a többség csak 2014-re várja a válságot megelőző IT-büdzsék visszatértét.
"Növekvő elvárások és a tavalyi szinten maradó büdzsék között őrlődnek idén a CIO-k" - összegezte
Mark McDonald, a Gartner Executive Programs kutatási vezetője. A riportok alapján a vállalatok legfelsőbb vezetői és a pénzügyi döntéshozók azért nem engedélyeznek nagyobb költségszinteket az IT számára, mert a válság végével szeretnék "nagyobbra nyitni az ollót", tehát a tavalyi költekezési szint mellett nagyobbat szakítani az újonnan feltámadó keresletből. Ez elsőre reménytelennek hangzik, de a válaszadók szerint szerencsére van megoldás.
Segít a felhő és a szoftverszolgáltatás ■ A megkérdezett informatikai vezetők bíznak abban, hogy az idei évben már elérhető annyi újfajta megoldás, amennyiből könnyen kiválaszthatnak egy, az eddigi informatikai módszert leváltó technológiát. A legtöbben a felhő és a szoftverszolgáltatás irányába mozdulnának, ezek ugyanis (jól megtervezve) olcsóbb alternatívát nyújthatnak az eddig használt rendszerek üzemeltetésére és foltozgatására.
Az informatikusok tehát legalább annyira tartanak az idei évtől, mint amennyire várják is: természetesen minden váltás rizikós, ám most olyan új rendszereket vezethetnek be, amelyek viszonylag hamar vezethetnek a költségek csökkenéséhez, miközben modernizálhatják és gyorsíthatják az eddigi folyamatokat.
Menni fog, ha beledöglünk is ■ Az új megoldások bevezetésével kapcsolatban egyébként kifejezetten optimisták voltak a válaszadók: a legtöbbjük szerint a tervezettnél gyorsabban tudják átállítani a vállalatokat felhő, vagy szoftverszolgáltatás alapú modellekre. Jelenleg csupán a megkérdezett szakemberek 3 százaléka dolgozik olyan vállalatnál, ahol az informatikai rendszer nagyobb része működik felhő és SaaS alapokon, de a válaszok alapján négy éven belül már 43 százalékuk tervez ilyen arányt. Azt pedig a többiek is megjelölték, hogy a lehetőségek szerint már idén átállítanák rendszerük kisebb részeit újfajta megoldásokra.
Az összesítés mellé kiadott táblázatból jól látható, hogy a vállalatok számára az idei legfontosabb szempont a növekedés, az új vevők megszerzése és új termékek piaci bevezetése. Az IT prioritási tizes listáján a lehetséges megoldások között a felhő és a virtualizáció áll az élen, de sokat várnak a mobil technológiák vállalati alkalmazásától is.