Kihasználva a tőzsdére igyekvő Facebook időleges sebezhetőségét, a Yahoo tíz, tulajdonában lévő szabadalom jogtalan használata miatt próbál bíróságon elégtételt venni.
Az okostelefonok és táblagépek piacán szinte mindennaposnak számító szabadalmi jogviták immár a közösségi média területét is elérték. A Yahoo hétfőn benyújtott keresete szerint a Facebook tíz területen használ olyan megoldást, amely a felperes tulajdonában lévő szabadalmakon alapul.
Hirdetéstől a hírfolyamig ■ A kaliforniai bírósághoz eljutatott dokumentum többek között az online hirdetésekhez kapcsolódó megoldások és rendszerek, a hírfolyam, a biztonsági beállítások és a hálózati kapcsolatok kialakítása tekintetében jelöl meg olyan pontokat, amelyek használatáért a Yahoo szerint a Facebooknak fizetnie kell. Az internet korai élharcosa beadványában nem csupán mostantól kötelezné jogdíjfizetésre az utóbbi években minden tekintetben fejére növő Facebookot, de komoly kártérítést is remél az eddig elmaradt díjak miatt.
A közösségi óriás szóvivője az üggyel kapcsolatban elmondta, hogy a médiából értesült róla, de hozzátette azt is, nagyon sajnálja, hogy a Facebookkal hosszú távú üzleti kapcsolatban álló, annak fejlődéséből hasznot húzó Yahoo ilyen lépésre szánta el magát. A Yahoo a maga részéről bízik a jogvita számukra kedvező megoldásában, mivel az ügyet más módon nem sikerült rendezni.
Újra meglépték ■ A jogi lépés időzítése nem véletlen, hiszen a világ legnagyobb közösségi oldala épp most készül a tőzsdére. Ez a folyamat minden vállalatnál nagyon kényes periódust jelent, amikor egy ennél kisebb horderejű ügy is komolyan befolyásolhatja a cég tőzsdei indulását. Ezt egyébként már korábban is kihasználta a Yahoo. A Google-t szintén a parkettre lépés előtt szorongatta meg. A 2004-es jogvitának az lett az eredménye, hogy a tőzsdére menetel előtt másfél héttel a Yahoo 200 millió dollárnyi Google-részvényt kapott.
Valami hasonlóra hajthat most is a Yahoo, amelynek agresszivitása mögött a hírek szerint
az irányítást januárban átvevő egykori PayPal-elnök,
Scott Thompson áll. Úgy tűnik, házon belül sem volt egyetértés abban, meg kell-e lépni ezt a drasztikus húzást a Facebookkal szemben. A történtek fényében már világos, hogy a galambokkal szemben a héják győztek a Yahoo-nál, és többet remélnek a perben nyerni, mint amennyit veszthetnek egy velük nagyon ellenséges Facebookkal.
Válaszcsapás várható ■ Igaz, hogy a közösségi oldalnak mindössze 160 bejegyzett szabadalma van, míg a Yahoo 3300-at birtokol, de a rendelkezésére álló 850 millió felhasználó adta piaci erő sokkal fájóbb válaszcsapásra ad lehetőséget, mint az ilyenkor gyakorta alkalmazott visszaperlés egy másik szabadalmi jogsértésre hivatkozva.