Egyre többen kongatják a harangot a hagyományos kereskedelmi televíziók felett, mondván, a fiatalabb generációk egyre inkább az interneten ütik el idejük nagy részét. A valóság ezzel szemben az, hogy a tévék nyerhetnek is ezen: a jövőben az interneten fellelhető információk, így például a közösségi oldalakon megjelenő reakciók alapján akár menet közben is módosíthatnak a műsorok menetén.
Külföldön már akad példa arra, hogy a közösségi információk elemzésére építve jelentős sikereket lehet elérni: Magyarországon csak idén ősszel indul el az X-Faktor tévés tehetségkutató műsor, de más országokban már sikerrel futott a Simon Cowell nevével fémjelzett széria, amelynek hollandiai verziójánál vetették be a "közösségi analitikát". A közösségi oldalakon fellelhető szöveges információk elemzésével a flamand InSites Consulting tanácsadó cég például fel tudta mérni, hogy melyik versenyzőket szeretik vagy éppen utálják a nézők.
- Az első epizódra érkezett beírásokból az derült ki, hogy a Jamal nevű versenyző volt az egyetlen, akiről semlegesen vélekedtek a tévénézők. A csatorrna azonban az olyan indulókat preferálta, akik erős és akár ellentétes reakciókat váltanak ki az emberekből. Így aztán Jamal stílusát hétről hétre úgy alakították, hogy egyre menőbb legyen, és így egészen a döntőig menetelhetett - avatta be a kulisszatitkokba a belgiumi ITProfessional olvasóit Annelies Verhaeghe, az InSites Consulting senior menedzsere.Az IBM-SPSS frigy a piaci elemzők szerint újabb, az üzleti intelligencia piac legnagyobb szereplőinek felvásárlásához hasonló akvizíciós lázat indíthat el a fejlett analitikai eszközök piacán is, és a más nagy szereplők, mint az SAP, az Oracle vagy a Microsoft is újabb célpontok után nézhetnek. A legtöbb találgatás a legnagyobb független szállító, a szintén amerikai SAS-szel kapcsolatban hangzik el - a Forrester azt sem zárja ki, hogy a HP vagy az adattároló rendszerekkel foglalkozó EMC vet szemet a cégre.
(A cikk a Figyelő hetilap 2010/23. számában jelent meg.)
Az IBM üzleti analitikai területért felelős vezetője a cég római konferenciáján nyilatkozott a Figyelőnek. Rob Ashe szerint a következő években különösen három területen van óriási növekedési potenciál e szegmensben:
KÖZÖSSÉGI ANALITIKA. Ahogy a vállalatok ügyfelei egyre több információt osztanak meg magukról a közösségi oldalakon, úgy válhat egyre elterjedtebbé a közösségi analitika. A hagyományos módszerekkel lehetetlen lenne követni, hogy az internet valamelyik szegletében éppen mi terjed a cégünkről, ráadásul ezt az információtömeget a döntéshozatalhoz fel is kell dolgozni.
KOCKÁZATKEZELÉS. A jogszabály-módosulások, a gazdasági-üzleti környezet gyors változásai, vagy épp az olyan természeti jelenségek, mint egy nem várt vulkánkitörés a cégek számára mind olyan működési kockázattal járnak, amelyek hatásait tudniuk kell elemezni.
CSALÁSFELDERÍTÉS. Nem csak a pénzintézetek, de az adóhatóságok és akár az egészségpénztárak is az üzleti analitika eszköztárával vehetik fel a kesztyűt a visszaélésekkel szemben.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak