A hazai közép- és nagyvállalatok nagy része megsínylette a válságot, de középtávon optimisták a vezetők gazdasági környezetre, illetve IT-költéseik alakulására vonatkozó várakozásai szerint. A BellResearch által a CIO'10 konferenciára készített felmérésből kiderül: a hazai szervezetek vezetési és IT-kultúrája jelentős fáziskésésben van a nemzetközi trendekhez képest.
Április folyamán a BellResearch a Figyelő és a Bitport megbízásából háromszáz, 50 főnél többet foglalkoztató szervezet informatikai és üzleti döntéshozójának bevonásával megvizsgálta, melyek a hazai IT- és az üzleti vezetők előtt álló legfontosabb kihívások. A mérés érdekessége, hogy az amerikai Gartner közreműködésével lehetőség nyílt arra, hogy néhány kérdéskört nemzetközi összehasonlításban is elemezzenek.

Se lát, se hall | A BellResearch kutatási eredményei arról tanúskodnak, hogy a megkérdezett vezetők szervezeteinek közel fele jelentősen megérezte a gazdasági környezet romlását, de van egy kisebbség, amely tagadja, hogy a válság komolyabb hatással lett volna a működésére. A gazdasági környezetben zajló változások a szervezetek informatikai költségvetésének alakulására is hatást gyakorolnak: amíg az elmúlt egy-két évet, de még a rövidtávú kilátásokat is jórészt stagnáló IT-büdzsék jellemzik, addig középtávon már jóval optimistább képet festettek a területért felelős vezetők – ismertette Sugár Mihály, a BellResearch vezető tanácsadója.

Mindez azt is jelenti, hogy a magyarországi vállalati szféra némileg kisebb rugalmassággal reagál, több időre van szüksége a felívelésre, mint az a globális informatikai vállalatok egyre bizakodóbb negyedéves jelentései, illetve rövidtávú prognózisai alapján sejthető lenne.

Üzleti kihívások | A hazai szervezetek kihívásai között a munkavégzés hatékonysága, új piacok, vevők szerzése, az üzlet költségeinek csökkentése és a kapcsolatmenedzsment állnak a középpontban. Ezzel szemben a nemzetközi üzleti környezetben ettől eltérőek a prioritások: az üzleti folyamatok fejlesztése, az üzleti információs rendszer, a riporting vezet, míg az üzleti költségek csökkentése, a munkavégzés hatékonysága és az új piacok, vevők szerzése hátrébb szorul. Ezek a prioritások a hazai szervezetek körében csak a sor vége felé szerepelnek. Feltűnő, hogy a nálunk listavezető munkahatékonysági kérdés a nemzetközi környezetben már megoldott; a fő prioritás az üzleti folyamatok és azok támogatása.


Forrás: BellResearch

Az IT-vezetés kihívásai |
A hazai szervezetek informatikai vezetése előtt álló legfontosabb kihívásokat az IT-szolgáltatások minőségének javítása, az IT-folyamatok fejlesztése, az IT-költségek leszorítása, az infrastruktúra rugalmasságának emelése, illetve az üzlet növekedését támogató projektek képezik.

A nemzetközi gyakorlatban ezzel szemben az élen az üzlet növekedését támogató projektek állnak, és fontos helyet foglalnak el az üzleti és az IT-stratégia és tervezés, illetve a kettő kapcsolatának összehangolási feladatai. Emellett ugyancsak megjelennek az IT-költségek leszorítása és az IT-folyamatok fejlesztése is. A külföldi szervezetek gyakorlatában tehát az IT-szolgáltatások minősége már nem kérdés; sokkal inkább az üzlet, és azt támogató IT együttműködő viszonya áll a középpontban.

Forrás: BellResearch

A legfontosabb IT-feladatok |
A TOP5 IT-fejlesztési feladat a hazai szervezeteknél az IT-biztonság és üzletmenet-folytonosság, az adattárolás és -menedzsment, a hálózati és adatátviteli technológiák fejlesztése, az üzleti alkalmazások fejlesztése és a virtualizáció. A nemzetközi vállalatok IT-feladatai között az első helyen találjuk a virtualizáció, a cloud computing, a Web 2.0-s fejlesztések, a hálózati és adatátviteli technológiák fejlesztése és az üzletiintelligencia-megoldások problematikáit.

A hazai és külföldi gyakorlat közötti éles különbség éppen az utóbbi kérdéskörben, a legfontosabb IT-fejlesztési feladatokban mutatkozik meg: a nemzetközi toplista 3 eleme, a cloud computing, a web 2.0 és az üzleti intelligencia a hazai szervezetek prioritásai között csak egészen hátul kullognak. A listavezető virtualizáció ugyan belekerül az élmezőnybe, de csak utolsóként.


Forrás: BellResearch


Változó szerepek | Az elmúlt időszakban az informatikai vezetők (Chief Information Officer - CIO) is drámai időszakot éltek át, számos helyen elzárták a csapokat; a kiéheztetett IT környezetben sok vállalatnál csak a fenntartó beruházásokra futotta. Idén már ismét fontos lesz, hogyan tud az informatikai vezető prioritásokat felállítani, hogyan lehet hatékonyabb a költés - hangsúlyozta kérdésünkre Nagy Zsolt, a Stratis vezető partnere.

A tanácsadó szerint amíg az informatika jellemzően házon belül működött, addig az informatikai vezetőknek leginkább a rendszertervezéshez, illetve a projektvezetéshez kellett érteniük, az elmúlt évtizedben az IT outsourcing erősödésével a szervezési, beszerzői képességeket kellett kidomborítaniuk. A cloud computing erősödésével a CIO-k fő feladata már az lesz, hogy szolgáltatásportfóliókat legyen képes menedzselni.

Rossz hír az informatikai vezetőknek, hogy a Gartner szerint a követelmények drasztikus átalakulása következtében  a CIO-k 30 százaléka három év múlva már nem lesz a helyén. A jó IT vezetőnek a mostani helyzetben fel kell tudnia mérnie a házon belüli üzleti igényeket, és az igényelt rendszert le is kell tudnia szállítania megfelelő módon és időben. Ehhez folyamatosan követnie kell nemzetközi legjobb gyakorlatokat és az iparági mérőszámokat – hangsúlyozta Nagy Zsolt.

Követni kell az új technológiákat | Hasonló nemzetközi trendekről számolt be Brinley Platts, az angliai CIOdevelopment.com elnöke is, aki szerint a nemzetközi nagyválallatok CIO-i már évekkel ezelőtt felismerték, hogy elsősorban az igénymenedzsmentre (demand management) kell helyezniük a hangsúlyt.

Ami újdonságot jelent, hogy az informatikai vezetők számára ismét egyre fontosabb lesz a feltörekvő technológiák, így például a szoftverszolgáltatások ismerete, mivel ezek újfajta üzletmenetet és munkavégzést tesznek lehetővé, ami jelentős versenyelőnyt nyújthat a cég számára.

A CIO-nak ezért stratégiai technológiai gondolkodásmóddal kell rendelkeznie, és a stratégiai terv alakítása mellett a végrehajtást is fel kell vállania. Az üzleti környezetet is jól feltérképezni képes, nemzetközi környezetben működő informatikai vezetőknek karrierlehetőséget jelenthet egy, valamilyen üzleti tevékenység - mint például a HR vagy a könyvelés - regionális vagy globális ellátására létrehozott megosztott szolgáltató központ vezetése - tette hozzá Platts.

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.