Az IWIW már tavaly elvesztette a magyar felhasználókért vívott csatát. Azonban az idei adatok alapján úgy tűnik, a Facebook nem tudja felszívni az elszivárgókat, és a Zuckerberg-birodalom is hanyatlik.
A sokáig itthon teljes dominanciát élvező IWIW közösségi oldal tavaly októberben volt kénytelen átadni az első helyet a jelenleg szinte a világ összes országában
egyeduralkodó Facebooknak. Ezt követően, ahogy azt sokan jósolták, gyors ütemben nyílt az olló, és már csak az volt a kérdés, mikor jön el az a pont, amikor teljesen le lehet írni a hazai versenyzőt. Az IWIW tavaly decembertől elérhető, átrajzolt, Facebook-lehetőségeket átvevő
új dizájnja is csak egy kétségbeesett és erőtlen kísérlet volt a hanyatlás időleges megállítására.
A Facebook hazai jelenléte 2010-ben... (napi egyedi látogató)
Fent és lent ■ A Google Trends adatai, azaz a napi látogatószám relatív változását mérő statisztika szerint a Facebook itthon 2010-ben szédületes ütemben hódított. Év elején még csupán 350 ezer honfitársunk használta napi szinten az oldalt, ami év végére körülbelül 1,5 millióra duzzadt.
Érdekes módon azonban a legfrissebb adatok tanúsága szerint a Facebook lendülete csak idén februárig tartott. Akkor elért csúcsa óta pedig elkezdte követni az IWIW trendjét, és ha lassabb ütemben is, de szintén veszít a hazai internetezők figyelméből.
...és az elmúlt 12 hónapban
Ezt az új, a Facebooknál még nem tapasztalt erodálódási folyamatot nehéz lenne mondjuk a szezonalitással magyarázni, hiszen a trend már közel fél éve tart. Ráadásul az elvileg erősnek számító tavaszi hónapokban indult a lejtmenet.
Papíron minden oké ■ Persze másban is lehet mérni egy közösségi oldal sikerességét, például a regisztráltak számában. Ebben a tekintetben teljesen más adatsort látunk, hiszen a Socialbakers grafikonja szinte töretlen bővülésről számol be az elmúlt hat hónap során.
Regisztráltakból nincs hiány
Az mondjuk a szolgáltatott adatok megbízhatóságát kicsit megkérdőjelezi, hogy márciusról áprilisra fordulva hirtelen óriási mértékben, 250 ezerrel nőtt a magyarországi regisztráltak száma, szinte egyik napról a másikra. Ettől függetlenül az adatsor látszólag tökéletes ellentéte a Googe Trends számainak, ám ez nem jelenti azt, hogy bármelyik is hibás lenne.
A Facebookra természetszerűleg érkeznek az új regisztrálók, többek között az egyre bővülő internet-elérési lehetőségek, másrészt az IWIW-től elfordult felhasználók miatt. Ennek ellenére a közösségi oldal láthatóan nem tudja megtartani egyre bővülő bázisát, és azok egy része vagy felhagy a használattal, vagy jelentősen csökkenti aktivitását. Így fordulhat elő, hogy a növekvő regisztráció ellenére napi szinten teret veszít a Facebook.
Csak egy maradhat? ■ És ez a folyamat az elkövetkezőkben leginkább negatív irányban erősödhet, hiszen a Google május közepén indította hasonló, de
rengeteg további lehetőséggel kecsegtető szolgáltatását Google+ néven. A keresőóriás megoldása ugyan még csak tesztfázisban üzemel és a feliratkozás is csak több hullámban engedélyezett, mégis rengeteg pozitív visszajelzést kapott már.
A külső alkalmazásokat fejlesztő szakemberek például
elsöprő többségben nyilatkoztak úgy, hogy az elkövetkező másfél évben dolgozni fognak a rendszerrel. Tették ezt úgy, hogy jelenleg nem is érhető el API, azaz alkalmazásfejlesztéshez szükséges interfész a Google+-hoz. A
Mashable hétvégi felmérésén szintén komoly előnnyel végzett a Google megoldása a legkedveltebb közösségi oldalak versenyében.
A Google+ hazai jelenléte egyelőre még eltörpül a Facebookhoz képest, de már itthon is megfigyelhető az új technológák iránt fokozottan édeklődő kör elszivárgása a Zuckerberg-birodalomtól. Ez persze még esetükben sem jelenti azt, hogy végleg elpártolnának a Facebooktól, de egy időre bizonyosan csökkentik a lájkok számát.
Sokan átpártolnak
Alig hirdettek tehát új győztest a hazai közösségi oldalak piacán, máris újabb kihívó érkezik. Ha minden jól alakul a Google-nél, nem kizárt, hogy nem csupán a fejlettebb régiókban, de nálunk is gyors ütemben fogja megközelíteni a jelenlegi királyt, a Facebookot.