A Magyar Telekom árbevétele tavaly 4,3 százalékkal 644 milliárd forintra csökkent 2008-hoz képest, amit nem tudott teljes mértékben ellensúlyozni a magyarországi rendszerintegrációs és IT, valamint tévészolgáltatásokból származó bevételek növekedése, sem a nemzetközi leányvállalatok bevételeinek a forint gyengüléséből adódó emelkedése.
A MT szerdán közzétett adatai szerint a 2009-es EBITDA (kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény) 7,2 százalékkal 249,1 milliárd forintra apadt, az EBITDA-ráta 38,7 százalékot ért el. A társaság részvényeseire jutó nettó eredmény 16,5 százalékkal csökkent, 93,0 milliárd forintról (370,2 millió euróról) 77,6 milliárd forintra (276,6 millió euróra). Az üzleti tevékenységből származó nettó cash-flow az egy évvel korábbi 210,3 milliárd forint után 193,8 milliárd forint volt. Beruházásokra a vállalat tavaly 6,1 milliárd forinttal kevesebbet, 101,9 milliárd forintot költött, nettó adósságállománya pedig a 2008 végi 254,3 milliárd forintról 2009 végére 269,4 milliárd forintra nőtt.
- Komoly kihívásokkal kellett szembenéznünk 2009-ben, mivel az egyébként is nehézségekkel teli piaci környezet, amelyet az egyre erősödő verseny jellemez, még kedvezőtlenebbé vált a gazdasági visszaesés következtében - nyilatkozta Christopher Mattheisen elnök-vezérigazgató az eredményekkel kapcsolatban.
Stabil piaci pozíciók | A vezető kiemelte, a vállalat a hazai vezetékes piacon tovább folytatta az összekapcsolt csomagok értékesítését, hogy megerősítsék a Magyar Telekom mint integrált szolgáltató pozícióját. A csomagok iránti kereslet meghaladta várakozásaikat, és az év során megduplázódott azoknak az ügyfeleknek az aránya, akik hangalapú, internet- és TV-szolgáltatásokra egyaránt előfizetnek. Ugyanakkor 2009-ben a vállalat jelentősen növelte részesedését a televíziós piacon, és jelenleg a második legnagyobb TV-szolgáltató Magyarországon.
Az integrált információtechnológiai és telekommunikációs termékeknek köszönhetően a Magyar Telekom tovább erősítette informatikai pozícióját, így a nehéz piaci környezet ellenére nőttek a szegmensből származó bevételek is. A külső környezet hatásait azonban nem tudták teljes mértékben ellensúlyozni, mivel a lakossági és üzleti szegmensben egyaránt erős nyomás nehezedett az ügyfelek vásárlóerejére. A forgalom jelentősen mérséklődött, miközben az ügyfelek költségracionalizálási törekvései következtében nőtt az elvándorlás.
A 2010-es kilátások | A magas munkanélküliség és a háztartások jövedelmének korlátozott növekedése várhatóan továbbra is negatívan befolyásolja az ügyfelek kiadásait, és a vállalati szegmensben is valószínűleg folytatódnak a kedvezőtlen tendenciák. A vállalat mindezek következtében idén a bevételek és a rendkívüli tételek nélkül számolt EBITDA esetében is 5-7 százalékos csökkenésre számít. Ugyanakkor a rendszerintegrációs és információtechnológiai bevételek arányának emelkedése lehetővé teszi, hogy a beruházási költségek tekintetében a 2009-es költésekhez képest 5 százalékos csökkenést érjenek el.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak