Rajz: Szántói Krisztián
1. Az új technológiák minden szinten összefonódnak ■ Az informatika elmúlt évtizedét a hálózatba kötött vállalati és webszerverek, valamint a helyhez kötött személyi számítógépek határozták meg. Az újfajta technológiák, például a vállalati mobil- és a felhő alapú megoldások az idén várhatóan elérik azt a szintet, amelynél már megkerülhetetlenné válhatnak.
Frank Gens, az IDC vezető elemzője szerint a következő években újabb vezető technológiák, és ennek kapcsán új iparági véleményvezérek, sikervállalatok bukkannak fel. Ami a 2011-es évet megkülönbözteti az előzőektől, hogy az új IT technológiákat immár nem lehet egymástól különállóan kezelni, a megoldások minden szinten összefonódnak, egymástól elválaszthatatlanokká válnak.
2. A mobil eszközök végleg „lenyomják” a számítógépeket ■ Az IDC szerint 2011-ben is folytatódik a mobil számítástechnika robbanásszerű térnyerése a legkülönfélébb eszközökön és alkalmazásokkal. Másfél éven belül a PC és noteszgép kategóriákba be nem sorolható, külső alkalmazásokat futtatni képes mobileszközök (okostelefonok, táblagépek) eladásai világszerte meghaladják majd a számítógépekét. Sőt, e téren már nem is várható visszarendeződés a jövőben sem.
3. Kiéleződik a harc a mobil alkalmazások frontján ■ Az App Store által elindított, ám azóta minden nagy cég által követett webes alkalmazásboltok térnyerése megállíthatatlan. Amíg 2010-ben 10 milliárd darab szoftvert töltöttek le okos készülékeikre a felhasználók a világon, addig ez a szám az idén már 25 milliárdra szökik fel.
És ez még csak a kezdet, állítják az elemzők. Ennek következtében a mobil applikációkat (mobile apps) kínáló „ökoszisztémák” – ilyenek például az iPhone, az Android vagy éppen a Symbian platform köré épülő vállalkozások – gyökeresen átalakítják a digitális tartalmak és szolgáltatások terjesztésének csatornáit is.
Nem véletlen, hogy például a számítógépgyártók sorra jelentették be az online alkalmazásboltjaikat az elmúlt években és hónapokban, de így tett a processzorok szegmensének piacvezetője, az Intel is.
4. A táblagépek és okostelefonok a cégeknél is elterjednek ■ Az okostelefonok és a billentyűzet nélküli táblagépek (tabletek) megállíthatatlan terjedése a sokáig ellenálló vállalatokat is eléri. Az amerikai Gartner piacelemző cég szerint 2014-re már a szervezetek 90 százaléka támogatni fogja, hogy a személyes használatú mobilkészülékeken vállalati alkalmazásokat futtassanak.
Erre azért fognak rákényszerülni, mivel az alkalmazottak egyre kevésbé lesznek hajlandóak a vállalati számítógépet használni, helyette a személyes laptopjukon, okostelefonjukon vagy táblagépen használnák a céges programokat is.
Az utóbbi, egyébként több éve létező eszköztípus az iPad megjelenésével kapott újult erőre: az Apple jó ütemben érzett rá arra, hogy sokan lennének vevők a tartalomfogyasztást lehetővé tevő tabletekre. Az eladások minden várakozást felülmúlnak: 2010-ben az eMarketer előzetes adatai szerint 13,3 millió iPadet értékesítettek szerte a világon; az eladások az idén alaposan felpöröghetnek, jövőre pedig már az 56 millió darabot is elérhetik.
5. Általánossá válnak a felhő alapú megoldások ■ Bár a szaksajtó már tavaly is a felhő alapú számítástechnikától (cloud computing), azaz a felhasználás arányában online igénybe vehető infrastruktúra-, platform- és szoftverszolgáltatásoktól volt hangos, ezen a téren is az idén várható az igazi felfutás.
Az informatikai felhőszolgáltatások világszintű piaca a teljes IT iparágnál ötször gyorsabb mértékben, 30 százalékkal bővül 2011-ben, ahogy a vállalatok egyre több alkalmazásukat teszik át a nyilvános felhőkbe. Eközben – mivel egyre több szállító kínál komplett megoldásokat – tovább erősödik a most még gyerekcipőben járó privát, azaz a nagyvállalatoknál házon belül kínált felhő megoldások piaca is.
Az IDC szerint a szállítók számára az igazán nagy feladat az idén az lesz, hogy milyen IT menedzsmentet tudnak kínálni az ügyfelek számára, amellyel mind a publikus, mind a privát felhőiket, ezen felül pedig a hagyományos IT környezetüket is egységesen tudják kezelni.
6. A közösségi hálózatok a vállalatokat is meghódítják ■ A közösségi üzleti szoftverek az elmúlt 18 hónap alatt teret nyertek a vállalatok körében, és ez a trend az IDC szerint a következő években is meghatározó lesz. Ennek köszönhetően ez a részpiac 2014-ig évi átlagban 38 százalékos növekedés elé néz.
A terület létjogosultságát az is jelzi, hogy az IT piac meghatározó óriásai az idén várhatóan nagy számban vásárolnak majd fel közösségi üzleti szoftvereket fejlesztő cégeket. Eközben a közösségi platformok (Facebook, LinkedIn és társaik) használata a kis- és középvállalkozások körében is teret nyer, és az idei év végén már 40 százalékuk használja ezeket tevékenységének reklámozására.
A közösségi médiastratégia több lépcsőből áll: ki kell építeni a jelenlétet, oda kell figyelni a beszélgetésekre, illetve irányítani is kell azokat, s végül kétirányú interakciót is ki kell alakítani. Ezt jelenleg még a cégek munkatársainak kell elvégezniük. A Gartner szerint azonban 2015-ig megjelenhetnek az első közösségi „robotok”, és akkorra már a közösségi oldalakon folyó vállalati interakciók 10 százalékát ilyen intelligens szoftver-ügynökök automatizált módon kezelhetik majd.
7. Az internet beköltözik a televíziókba ■ Az internet tévé fogalmát a legtöbben 2010-ben hallhatták először, a Google-től kezdve az Apple-ig számos gyártó fejleszti már a következő generációs internetes médialejátszóját. Az idén várhatóan egyre többször hallhatunk majd a Google TV-ről, az iTV-ről, a Boxee Boxról, a napokban bejelentett Cisco megoldásról vagy éppen a magyar fejlesztésű Hybridboxról.
A net tévé a következő években – a weben és a helyben tárolt tartalmak közötti határok összemosásával – nem csak teljesen átalakíthatja a tévézési szokásainkat, de egyre inkább le fogja törni a hagyományos televíziós csatornák dominanciáját és hirdetési bevételeit. Az Egyesült Államokban már most többet interneteznek, mint tévéznek, de még többen vannak, akik ezeket egyszerre csinálják.
Utóbbiaknak már fel sem kell majd állniuk a tévé elől, hogy az éppen befejeződött műsorral kapcsolatos élményüket megosszák ismerőseikkel, például a Facebookon vagy a Twitteren.
(A cikk a Figyelő 2011/01. számában jelent meg.)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak