A listát továbbra is vezető Apple mögött megcserélődött az ezüst- és bronzérmes, a Nagy Kék 1996 óta először tudta újra megelőzni a redmondi szoftveróriást.
Szeptember 29-én az IBM piaci értéke 214 milliárd dollárra ugrott, míg a Microsoft ugyanezen a napon már csak 213,2 milliárdot ért. A Bloomberg jelentése alapján 1996 óta először történik meg, hogy a Microsoft ezen a téren alul marad riválisával szemben, a hír ezen kívül a piaci trendek változására is rámutat.
Eltolódó arányok ■ Idén az IBM piaci értéke 22 százalékkal emelkedett, míg a Microsoft 8,8-at csökkent - hosszú távon tehát bejött az IBM számítása erőforrásainak és a megcélzott piacainak átcsoportosítával kapcsolatban. A vállalat 2005-ben szabadult meg PC üzletágától, hogy
fókuszát a vállalati szoftvermegoldásokra és szolgáltatásokra irányíthassa.
"Az IBM gyakorlatilag a technológia mögé lépett" - magyarázta a Bloombergnek a Forrester elemzője,
Ted Schadler - "Még időben ismerték fel, hogy az informatika túlhaladja a dobozokat az asztalokon."
A második hely sorsa tehát pont a PC-világ visszaszorulásával és a vállalati szoftver- és szolgáltatási szegmens megerősödésével dőlt el, ám
a piaci érték szerint toronymagasan vezető Apple pont a másik irányban ért el sikereket. A 362,1 milliárdot érő cupertinói cég a PC-k felől a nagy tömegek divatmániájára építő konzumer termékek felé mozdult, és főként az iPodok, majd később az iPhone-ok és iPadek sikerétől hízott ekkorára.
A sikeres Palmisano-terv... ■ Az egykor még legnagyobb PC gyártóként ismert IBM 2005-től több mint 25 milliárd dollárt költött szoftver-, szolgáltatási és konzultációs üzletágának fejlesztésére. Ezáltal sikerült elérniük, hogy 30 egymást követő negyedéven át növelni tudták a részvényenkénti nyereséget, és 2001-től tavalyig összesen 20 százalékkal emelkedett a forgalom is. A megfontolt stratéga,
Sam Palmisano elnök-vezérigazgató mindezt ráadásul úgy tudta végigvinni, hogy a 426 ezer alkalmazottat foglalkoztató vállalat költségei tíz év alatt szinte alig nőttek.
...és a felemás Ballmer-stratégia ■ A Microsoft 2000 januárjában még háromszor annyit ért, mint az IBM, és ugyanazon év júliusában piaci értéke már a 430 milliárd dollárt is meghaladta. 2009 márciusára azonban hihetetlen mélypontra zuhant, a válság és belső szervezési problémák miatt már csak 135 milliárd maradt az "eszmei érték".
Schadler szerint a vállalat az innovátorok klasszikus betegségében szenved: nagy tétet rakott a PC piacra, amely viszont azóta is csak csalódást eredményez.
Steve Ballmer vezérigazgató persze nem győzi hangsúlyozni, hogy a Microsoft egyáltalán nem csak Windowsból és Office-ból áll: a heves vérmérsékletű vezető gyakran felrója az elemzőknek, hogy nem veszik figyelembe sikereiket a szerverekre szánt megoldások, vagy épp az online szoftverek terén.
Ha viszont az egyéb divízióknál tartunk, meg kell említeni például a Microsoft online szolgáltatási üzletágának "sikeres buktáját". A Bing ugyanis amellett, hogy 662 milliós bevételi szintre emelkedett, még mindig 728 millió dolláros működési költséget hoz össze, ráadásul az elmúlt időszakban még mélyült is a bevétel és kiadás közötti szakadék.