A japán elektronikai óriás rekord veszteséget könyvelt el március végén lezárt pénzügyi évében. A hosszú ideje botladozó vállalat ezúttal is a körülményekre hivatkozik, de az átszervezések nyomán jövő ilyenkorra már jelképes nyereséget ígér.
A negyedik esztendeje veszteséges Sony a május 10-én kiadott éves pénzügyi jelentésében is számtalan, rajta kívül álló dologgal magyarázza a kiábrándító eredményeket. Ezek között megtalálhatók a kedvezőtlen gazdasági környezet és folyamatosan erősödő jen hatásai, a gyárakat és beszállítókat érintő thaiföldi áradások és a Japánt sújtó földrengések, illetve a fogyasztás globális visszaesése. A vállalat a március 31-én végetért pénzügyi évet 5,7 milliárd dolláros mínuszban zárta, jócskán megfejelve a tavalyi, 3,3 milliárdos veszteséget, 81 milliárd dolláros forgalma pedig közel 10 százalékos éves visszaesést mutat.
Ugyanaz a lemez ■ A felsorolt körülmények valóban komoly tehertételt jelentettek a Sonynak. A jen például 8,5 százalékkal erősödött a dollárhoz képest, ami a cég az eladások 5 százalékos csökkenésével együtt is komolyan megérezhetett, a természeti katasztrófák nyomán pedig a közvetlen anyagi kár, az üzemek leállása és a járulékos költségek egyenként is 100 millió dolláros nagyságrendben apasztották a vállalat számláját. A pénzügyi évben végrehajtott átszervezések ugyancsak pénzbe kerültek. A Sony kivásárolta közös vállalkozásukból az Ericssont, és eladta részesedést a Samsunggal alapított S-LCD-ben, amin önmagában is 770 millió dollárt bukott. Mindezek ellenére a sikertelenség legfontosabb oka ugyanaz, ami korábban is volt.
Az üzemek már nincsenek víz alatt, de a Sony még mindig pácban van
Az emberek nem vásároltak elég televíziót (talán már volt nekik), a mobilpiacon az Apple és a Samsung mellett
mindenki csak a morzsákat szedegeti, és a játékiparban is egyre nagyobb a verseny, ahogy a konzolok mellett sokan játszanak közösségi hálózatokon, táblagépeken és okostelefonokon. A vállalat konzumer és professzionális elektronikai részlegei masszív, nagyjából 3 milliárd dolláros működési veszteséget termeltek, amit sem a Sony Music, sem a Sony Pictures, sem a stabilan teljesítő pénzügyi szolgáltatások üzletág nem tudott pozitívba fordítani. Az elektronikai óriáscégről sokat elárul, hogy utóbbi már
régóta a legjobban teljesítő ágazata, ezúttal 10,6 milliárd dolláros bevételt és 1,6 milliárdos nyereséget termelve.
De most, de most ■ A Sony természetesen szebb jövőt ígér, és a következő év végére már 30 milliárd jenes (jelenlegi árfolyamon nagyjából 375 millió dolláros) profitra számít. A konzumer termékek esetében a vállalat az eladások volumene helyett a jövedelmezőség növelésére készül, önálló telefongyártóként pedig az előző évi 22,5 millió helyett már 33,3 millió okostelefont értékesítene. Ennek kapcsán a legtöbben arra számítanak, hogy a készülékekben megjelennek bizonyos PlayStation-technológiák, amelyek révén lehetségessé válna a termékek erősebb piaci megkülönböztetése.
A Sony nemrég kinevezett vezérigazgatója,
Hirai Kazuo 6 százalékos létszámleépítést jelentett be, ami 10 ezer elbocsátást jelent majd 2012 során. Az új vezető a mobil eszközök, a játékok és a ipari beszállítóként a digitális képalkotás területén vár látványos eredményeket. A piaci elemzők ezzel együtt szkeptikusak.
A Bloomberg például tokiói befektetési alapok képviselőiét idézi, akik szerint a Sonynak valóban innovatív termékeket kellene bemutatnia, amelyek viszont ritkán ugrálnak elő a semmiből. A cégen belül tényleges strukturális változásokra volna szükség, nem csak a költségek felszínen zajló lefaragására. Szerintük a Sony egyelőre nem tud kitörni abból az üzleti modellből, amely az erős verseny miatt már képtelen jövedelmezően működni; egyikük megfogalmazása szerint a mostani intézkedések is "csak a vérzést próbálják elállítani".