A Harris Research idén januárban vizsgálta meg, hogy milyen arányban használják az informatikában használatos csoportmunka- és kommunikációs megoldásokat, és melyikről mi a leggyakoribb vélemény.
A kipusztíthatatlan | A legfontosabb kérdés arra vonatkozott, melyik technológiát használják leggyakrabban csoportmunkára - a válasz alapján azonban egyáltalán nem valamilyen erre dedikált megoldás a nyerő, hanem az 1971-ben "született" e-mail. Persze a megkérdezettek többsége tisztában van azzal, hogy nem ez a legmegfelelőbb eszköz a közös munkára, sőt, jó részük szerint a kommunikációra sem, ám elterjedtsége és elérhetősége miatt kénytelenek ennél a módszernél maradni.
Lássuk, mi a négy leggyakoribb ellenérv az e-mail ellen:
• a válaszadók 40 százaléka szerint a felesleges információkat tartalmazó levelek, körüzenetek és egyéb érdektelen tartalom böngészése és kimazsolázása energiát és időt vesz el a munkától;
•32 százalékuk szerint a valós idejű együttműködés helyett időben késleltetett, így nem hatékony és hibákra ad lehetőséget;
• minden negyedik válaszadó kifogásolta a csatolható állományok méretkorlátait és általánosságban a hozzárendelt tárhely méretét;
• 21 százalék pedig a nagy számú e-mail hatékony rendezhetőségének hiányát is megjelölte.
Modernebb alternatívák | Az eredmények alapján elenyésző volt ugyan az a kilenc százalék, akik számára már nagyobb jelentősséggel bír valamilyen alternatív csoportmunkát támogató megoldás az e-mailnél, ám az elektronikus leveleket preferálók többsége is használ más megoldásokat valamilyen mértékben. Ezek a következőképpen oszlanak meg:
• 66 százalékuk használ megosztott erőforrásokat, például szervereken lévő közös mappákat, többek által szerkeszthető dokumentumokat - ebbe a kategóriába tartoznak a felhő alapú rendszerekben megosztott állományok is;
• szintén 66 százalék jelölte meg a hang alapú kommunikációt, például a konferenciabeszélgetéseket;
• a web-konferenciák aránya már csak 55 százalékos;
• érdekes módon a jóval elterjedtebbnek tűnő azonnali üzenetküldőket (Messenger, GTalk, Skype, stb.) csupán 34 százalékuk használja;
• 17 százalék pedig a különböző közösségi oldalak egyes funkcióit is csoportmunkára használt megoldásként jelölte meg.
A Cisco által kezdeményezett felmérés arra mutat rá, hogy bár egyre több dedikált csoportmunka-szolgáltatás vagy ezt segítő alkalmazás létezik, a felhasználók csak nagyon lassan mozdulnak ezek irányába - annak ellenére, hogy egyáltalán nem elégedettek az e-mail által nyújtott lehetőségekkel. A Cisco műszaki igazgatója, Duncan Greatwood szerint tehát olyan módszereket kell kifejleszteni, amelyek az e-mailen alapulnak, vagy használatában hasonlítanak arra, ám a felmérésben kifogásolt szolgáltatásokkal vannak összedrótozva - azonnali beszélgetés, a közös tárhely és a megosztott dokumentumok szorosan együttműködő elegye lehet az, amely végre a felhasználók számára is elég vonzó lehet ahhoz, hogy váltsanak.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak