2011 elején az Apple neve egyet jelent a konzumer világgal. iPhone, iPod, iPad, ultravékony MacBookok jutnak az ember eszébe legelőször az almás logóról. Az üzleti felhasználóktól két éve elfordult vállalat most azonban készül a vállalati piac visszahódítására is.
Bár még sokan emlékeznek
Steve Jobs ellenérzéseire a vállalati piaccal szemben, az Apple most hivatalosan is megkezdte az üzleti szektor visszahódítását. Új kampányaik segítségével szeretnék rögzíteni az emberek tudatában, hogy az iOS alapú készülékeknek és a Maceknek igenis erős helye van egy vállalati informatikai infrastruktúrában.
Nem fontos a vállalati piac ■ Az iPodok sikere által újra erősödő Apple 2007 január 9-én mutatta be az első iPhone készüléket: innentől egy töretlen sikerszéria indult el az addig "egyszer fent, egyszer lent" életet élő vállalat életében. Azóta az iPhone a modernség és trendiség szimbóluma, a 2010-ben megjelent iPad pedig a számítástechnikát, a számítógépeket is ultra-konzumerré változtatta, kettéosztva a PC-k evolúcióját.
Az átlagemberekre, a mindennapos felhasználásra építő "legújabb kori Apple" eközben szinte teljesen elfordult az üzleti piactól. 2008-ban távozott a vállalati kereskedelemért felelős alelnök, pozíciójára azóta sem érkezett senki. Bár a Mac OS X Snow Leopardban debütált a Microsoft Exchange támogatás, közben az Apple elkaszálta a teljes Xserve termékvonalat, teljes káoszt okozva azok fejében, akik az előző lépés miatt már azt hitték, újra almás megoldások működtetik majd a vállalatokat.
Maga Steve Jobs is megfogalmazta ellenérzéseit egy 2010 nyarán készült interjúban. "Pont azt szeretem a konzumer piacban, amit a vállalatiban mindig is utáltam: ha kijövünk egy termékkel, csak el kell juttatnunk a hírét mindenkihez, akik majd maguk eldönthetik, szeretik vagy sem. Ha sokan döntenek úgy, hogy szeretik, folytathatjuk a munkát holnap is, ennyire egyszerű a folyamat - és ezért bonyolult mindez a vállalatok esetében. Nem azok döntenek a termékekkel kapcsolatban, akik használják őket. Akik pedig dönthetnének, gyakran össze vannak zavarodva és képtelenek választani."
De, fontos a vállalati piac ■ Időközben azonban furcsa változások történtek a piacon. A boldog és elégedett iPhone- és iPad-felhasználók
bevitték munkahelyeikre is a készülékeket, és a vállalatok hirtelen azzal szembesültek, hogy a dolgozók szeretnék a máshol már megszeretett ketyeréiket üzleti célokra is felhasználni. A kritikus tömeg pedig ugyebár megállíthatatlan - ezt pedig végre az Apple is észrevette. Ha pedig valamiben pénz van, az almás gyártó is ott terem.
Arról már szállingóztak hírek, hogy az Apple nemrég átszipkázta a BlackBerrykkel az üzleti életben meghatározó szerepet betöltő RIM jó néhány kereskedelmi vezetőjét. Most azonban konkrét bizonyíték is született arra, hogy újra célkeresztbe került a vállalati szektor. "Mac in the Enterprise" címmel célzott promóciós e-maileket küldtek szét a cég kereskedői, amelyben konkrét tanácsokat adnak arról, hogyan válhatnak a vállalati informatika tökéletes részeivé az iPhone-ok, iPad-ek és Macek.
Változni vagy változtatni? ■ Elemzők szerint az Apple következő lépései kiemelten fontosak arra nézve, sikerül-e a visszatérés az elhanyagolt szegmensbe. Pozitív, hogy a dolgozói igények mindenképpen elősegíthetik a döntéshozók Apple-t favorizáló beszerzéseit, viszont rámutatnak arra is: ez a piac másfajta hozzáállást kíván. A konzumer világban az Apple megteheti, hogy viszonylag önfejűen, a változtatási igényekre, trendekre fittyet hányva menetel előre, a szeress-vagy-gyűlölj effektus ezen a téren kifejezetten működőképesnek bizonyult.
A szakértők szerint a vállalati felhasználás terén azonban minden gyártónak meg kell tanulnia flexibilisnek lenni, igazodnia az aktuális piaci igényekhez: hogy ez mennyire lesz ínyére az Apple-nek, azt csak a jövő mutathatja meg.