"Üldögélhetünk, és nézhetjük, ahogy a versenytársak ellopják védett találmányainkat, vagy tehetünk ellene valamit. Mi úgy döntöttünk, teszünk ellene valamit. Úgy gondoljuk, hogy a verseny egészséges dolog, de a konkurenciának saját, eredeti technológiát kellene fejleszteni, nem a miénket lopkodni" - írta keddi közleményében Steve Jobs, az Apple vetzérigazgatója.
Az iPhone gyártója összesen húsz szabadalom megsértésével vádolja a Nexus One okostelefont is jegyző HTC-t. Bár az Apple közleménye nem tartalmaz részleteket, annyi kiderül belőle, hogy a keresetek tárgya az érintőképernyős felhasználói felület és maga a telefon hardvere. Az Apple a Delaware-i szövetségi bíróságon kívül az amerikai Nemzetközi Kereskedelmi Bizottsághoz is benyújtotta panaszát, ami azt jelenti, hogy a HTC készülékeinek behozatalát is meg akarja akadályozni az Egyesült Államokba.
A HTC szóvivője válaszában leszögezte, hogy vállalata tiszteletben tartja a szabadalmakat és azok érvényesítését, de abban is elkötelezett, hogy megvédje saját technológiai fejlesztéseit. A Google - bár a cég konkrétan nem érintett az Apple keresetében, mint ahogy más, androidos telefonokat gyártó vállalatok sem - szintén hangoztatta, hogy kész kiállni az Android operációs rendszer és minden olyan partnere mellett, aki segítségére volt annak fejlesztésében.
Az Apple három éve lépett be az okostelefonok piacára, és az IDC piackutató adatai szerint nulláról körülbelül 15 százalékosra tornászta fel részesedését. A HTC az Androidot és a Microsoft szoftverét futtató telefonokat is gyárt, piaci részesedése 5 százalék körül van. A tajvani gyártó a Nexus One fejlesztésében szorosan együttműködött a Google-lal, és az Apple keresete a Nexus One-on kívül a HTC egyéb androidos telefonjait is érinti - világos, hogy a jogi sortűz újabb jele az Apple és a Google elmérgesedő viszonyának.
Dupla vagy semmi | A szóban forgó készülékek nemcsak önmagukban jelenthetnek veszélyt az Apple szépen épülő mobilpiaci pozícióira. A Google az Androiddal a gyártókat, a szolgáltatókat és a felhasználókat a maga elképzelései szerint kívánja befolyásolni, hogy kedvező feltételeket teremtsen saját alaptevékenysége szempontjából. A Gartner adatai szerint a mobilhirdetések Észak-Amerikában majdnem egymilliárd dolláros piacot jelentenek, világszerte pedig ennek a kétszeresét, ami a becslések szerint néhány éven belül többszörösére növekszik. Ez még így is eltörpül a webes hirdetések jelenlegi, 60 milliárd dolláros piaca mellett, de a mobileszközökről indított keresések száma folyamatosan emelkedik, és a Morgan Stanley becslése szerint öt éven belül többen csatlakoznak az internetre mobileszközökről, mint asztali gépekről.
Ennek megfelelően a Google és az Apple is mobilhirdetésekben utazó cégeket vásárolt fel a közelmúltban. Szintén a Morgan Stanley felmérésében olvasható, hogy a mobilos böngészésben messze az iPhone- és az Android-felhasználók a legaktívabbak, és mindkét csoport számos alkalmazást használ a telefonján - negyed részük napi másfél órát tölt ilyen elfoglaltsággal.
Hasonlóképpen beszédes az iparág legnagyobb gyártóit és szolgáltatóit tömörítő Wholesale Applications Community (WAC) februári megalakulása, amely a mobilalkalmazások standardizálását és forgalmazásuk támogatását tűzte zászlajára - ez tulajdonképpen nem jelent mást, mint az Apple és a Google elleni érdekszövetséget.
Birtokháborítás | A Wall Street Journal által megszólaltatott jogi szakértők elképzelhetőnek tartják, hogy - a vállalatot ismerve jól megalapozott - szabadalomsértési üggyel az Apple nem csak a HTC-nek akar keresztbe tenni, de a többi gyártót is el kívánja riasztani az Android operációs rendszer közeléből. A Piper Jaffray előrejszemben a jelenlegi 5 százalékkal, amiből az is következik, hogy a keresőüzletben a mobil platform jelenti a gyors fejlődés lehetőségét. Az Apple és a Google évek óta egyre hűvösebb viszonyát eddig csak olyan kisebb incidensek jellemezték, mint például a Google Voice tavaly nyári kizárása az App Store-ból. Az Android azonban ma már valós fenyegetést jelent az Apple bevételeinek 30 százalékát adó iPhone-üzletre nézve, bár piaci részesedése még nem közelítette meg az Apple-ét.
A BusinessWeek oldalain megszólaló egyik elemző szerint tapintható a feszültség a két vállalat között, és - mivel az iPhone az Apple dédelgetett kedvence - a Nexus One bejelentésével egy csapásra személyessé vált az ügy. Az év elején már arról szóltak a hírek, hogy az Apple állítólag tárgyalásokat kezdett a Microsofttal az iPhone-on jelenleg alapértelmezett Google kereső lecseréléséről, amelyet a Bing váltana fel. Nem sokkal később, január végén Steve Jobs nyíltan nekiment a Google-nak, amikor kijelentette: nyilvánvalónak tartja, hogy a Google meg akarja fojtani az iPhone-t, amit az Apple nem fog ölbe tett kézzel végignézni. Jobs egyszerűen baromságnak nevezte a Google "don't be evil" ("ne légy gonosz") szlogenjét: szerinte hadüzenetnek számít, hogy amíg az Apple elkerülte a keresőbizniszt, addig a Google látványosan nyomul a mobilüzletben.
A megállapítás természetesen sántít, hiszen mindkét vállalat nagyjából három éve tette világossá, hogy komoly tervei vannak a mobileszközök terén, és úgy tűnik, hogy az Apple sem versenyezni akar a keresőpiacon, hanem rögtön túlhaladottá akarja tenni a mobileszközökről indított keresés vagy a (mobil)hirdetések jelenlegi formáját, újabb időszakra biztosítva magának a vezető innovátor szerepét.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak