Az adatelemzés segíthet az energiaéhségen is

A Texasban január végén megrendezett DistribuTECH fórumon az okos energiaellátási rendszerek, azaz a "smart grid" szakértői vitatták meg a témakör aktuális, legfontosabb kérdéseit. Az idei esemény fő irányvonala azt a kérdést feszegette, hogy a kommunikációtól az üzleti életig megannyi célra használt okos eszközök mellesleg az energia okosabb felhasználásáért, vagy akár konkrétan az energia előállításáért is összefoghatnának. A résztvevők több területtel kapcsolatban is meghatározták, hogyan segíthetne a világ energiaéhségén a technológia.

Időjárási adatok A világot már telepöttyözik az időjárási adatokat gyűjtő szenzorok, valamint az ehhez kapcsolódó előrejelzési technológiák, adatbázisok. Ezek nagy részét azonban (kis sarkítással) csupán arra használják, hogy a tévénézőknek mondja el esténként a várható időjárást a mosolygós bemondónő.

Az előrejelzések azonban segíthetnének abban is, hogy automatikus illetve előre szabályzott energia-rendszerek a várható körülményekhez igazítsák működésüket: a távfűtési rendszerek csökkentsék a lakások fűtését, ha tartósan jó idő várható, vagy egy esős időszak közeledtekor automatikusan leálljanak a földeken a mezőgazdasági öntözőrendszerek.


Minden mindennel összeköthető - a mai technológiai hátteret az energiaellátás racionalizálására is tökéletesen lehet használni

Az IBM már egy ideje rendelkezik egy Deep Thunder nevű időjárás-előrejelző analitikai megoldással, amelyet városi energiaszolgáltatóknak, nagyobb szervezeteknek kínál, és több startup is elkezdett az időjárás és az energiamenedzsment kapcsolatára alapuló megoldásokon dolgozni.

A szolgáltatók és ellátók zöld energiára való átállásában is segítenek az adatok és előrejelzések, mivel a fosszilis forrásból származó energiánál jóval kevésbé megbízható a tiszta források elérhetősége - a nap nem mindig süt, a szél nem mindig fúj, nehéz arra alapozni, hogy mikor mennyi energia folyik be az alternatív forrásokból. Az előrejelzési és kapcsolódó statisztikai adatok azonban segítenek előre meghatározni, milyen arányban számíthat egy szolgáltató a tiszta energiaforrásokra működése során.

Legyen okos a telefon Bár az okostelefonokat a legtöbben telefonálásra, emailezésre, internetezésre (és játékra) használják, nem szabad elfelejteni, hogy ezek egyben mozgó, folyamatosan internetre kapcsolt szenzorok is. Egy igazán okos telefonhálózat a készülékek adataiból képet kaphat hőmérsékleti és egyéb környezeti adatokról, de akár arról is, mikor hol tartózkodik készülék tulajdonosa. Több startup beszélt ehhez kapcsolódó tervekről, többek között a Jana, amely a fejlődő országok okos energiamenedzsmentjét szeretné elősegíteni a telefonos adatok felhasználásával.

Távfűtés, közvilágítás, a tömegközlekedés sűrűsége és számos egyéb energiához kapcsolódó tényező könnyebben szabályozható lenne azáltal, ha a telefonokból származó (természetesen anonim) adatok nagyobb képet adnának arról, hol milyen erőforrásokra van szükség - vagy épp nincs. Hiszen ha egy központi rendszerben az látszik, hogy senki sem jár egy bizonyos területen, csökkenteni lehetne az ottani közvilágítás szintjét, vagy ritkítani a buszokat.


Életképek a DistribuTECH-ről: a technológiai háttér már megvan, épp csak el kéne kezdeni használni... (forrás: GigaOM)

Okos termosztátok, előrelátó e-autók A DistribuTECH egyik leghangosabb témaköre az intelligens termosztátok felhasználása, mivel ez már létező, többek által kínált és támogatott megoldás. A nagyvállalatok, de akár az otthoni felhasználók is folyamatosan mérhetik és figyelhetik energiafelhasználásukat, de a közműszolgáltatók is kedvezményes tarifákat szabhatnak meg a hatékonyabb és takarékosabb fogyasztók számára.

Az elektromos gépjárművek elterjedésének egyik gátja egyelőre szintén az, hogy egy feltöltéssel viszonylag rövid távot lehet megtenni, és kevés a töltőhely - egy intelligens, az autók helyzetét és a menet-szokásokat figyelembe vevő rendszer azonban képes lehet időben jelezni, meghatározni a jelenlegi töltöttségi szinttel még elérhető "áramkutak" helyét.

A konferencia résztvevői persze nem táplálnak illúziókat, hogy a vállalatok és a felhasználók villámgyorsan, tömegével állnak majd az okos energiafelhasználási megoldások mellé. A tapasztalatok szerint itt is mindenki saját kárán tanul, ezért a legfontosabb a közvélemény formálása, a tájékoztatás és az oktatás: meg kell mutatni mindenkinek, hogy az egyre energiaigényesebb világban is lehetséges a költségeket visszaszorítani - csak előre kell gondolkozni, és értelmes dolgokra is felhasználni a világ folyamatosan növekvő informatikai képességeit.

a hónap témája: ügyfélkezelés

Így vezessen be egy CRM rendszert!

Jellemző hibák, amit a KKV-k elkövetnek egy ügyfélkapcsolati rendszer bevezetése során, és a megoldások, amivel hatékonyabbá tehető az átállás.

a melléklet támogatója a MiniCRM

Korábbi mellékletek »
szakértői cikkek
Habencius István

Apple Pay: kötelező forradalom

Az új iPhone-okal új szolgáltatás is érkezett, az Apple Pay. Iparági elemzők évek óta erre a pillanatra vártak. Mit változhat meg, változik egyáltalán bármi is?

Auerhammer Nóra

Tényleg egyszerűsödött az SAP licencelés?

A rendszer bonyolultsága vetekszik az SAP termékek komplexitásával. Most piaci nyomásra egyszerűsített az SAP, de valóban egyszerűbb lett a licencelés?

Még több szakértői cikk »