Csapnivaló negyedévet zárt a RIM, az egykor szebb napokat látott BlackBerry okostelefonok gyártója. Az év elején érkezett új vezér ma már máshogy látja a cég jövőjét.
Egyre kisebb szám áll az összbevétel rubrikában a kanadai Research In Motion (RIM) üzleti jelentéseiben. A március elején zárult negyedik negyedévben például 4,2 milliárd dollárnál megállt a számláló, ami éves összevetésben 25 százalékos csökkenést, pontosabban szabadesést jelent. A profit hasonlóan lehangoló: 125 millió dolláros mínuszt mutat.
Kevés, kevesebb, BlackBerry ■ Ami az eladási számokat illeti, a 11 millió gazdára talált BlackBerry 21 százalékkal kevesebb, mint a harmadik negyedév eredménye. Érdekes módon a
nem túl népszerű RIM tablet, a PlayBook rekord eladási számot könyvelhetett el. Miközben az előző periódusban csak 100 ezer, most félmillió tablet kelt el. A felfutás azonban egyrészt a
fokozatosan lefelé nyomott fogyasztói árnak köszönhető, másrészt még ez a mennyiség is statisztikai hibahatárnak tűnik az Apple, de még az őt követő néhány
nagyobb szállító adataihoz viszonyítva is.
A RIM- és az Apple-részvények relatív változása 2007-től
(Forrás: Yahoo Finance)
A RIM-et két évtizedig vezető páros,
Mike Lazaridis és
Jim Balsillie januárban adta át helyét
Thorsten Heinsnek, aki addig a vállalat üzemeltetési igazgatójaként tevékenykedett. Kinevezésekor a cég és az új irányító is megerősítette, hogy a leköszönő duó által kitaposott úton haladnak tovább, semmilyen irányváltás nem várható.
Tovább az eddigi... mégsem ■ Ehhez képest nagyot fordult a világ alig tíz hét alatt, hiszen a mostani eredeményeket látva a jövőről teljesen másként nyilatkozott Heins. Kiderült, a RIM megpróbál a korábbi sikerei színhelyére, a vállalatokra koncentrálni. Ez nem jelenti azt, hogy teljesen kivonulnának a konzumer területről, de arról máris szó esett, hogy bizonyos végfelhasználóknak szóló szolgáltatásokat leállítanak, ezzel is a fő piacra, a céges felhasználókra fókuszálva az energiát.
A másik, fontos bejelentése az alig két és fél hónapja élen álló vezetőnek az volt, hogy megvizsgálják a más szállítókkal való esetleges együttműködés lehetőségeit. Ez elemzők szerint arra utal, hogy a cég operációs rendszere licencelhető formában is megjelenhet más telefongyártó vállalatok kínálatában.
Mire lehullanak a levelek ■ A kanadai cégnél még mindig kérdéses, hogy mikor jelenhet meg a megváltóként várt új generáció, a BlackBerry 10. Amikor tavaly decemberben hivatalosan is megerősítették, hogy
nem érkezik meg idén tavaszra az új termék, az önmagában 11 százalékos esést eredményezett. Most sem álltak elő fix dátummal, helyette inkább a "valamikor az év második felében" kifejezést használták. Némi fényt jelenthet az alagút végén, miszerint májusban az alkalmazásfejlesztők hozzájuthatnak már a prototípushoz, illetve a telefonos szolgáltatók is megkapják a készüléket valamikor nyár elején. Ezek elengedhetetlenül fontosak ahhoz, hogy legalább ősszel debütálhasson a 10-es.
Nem lehet a cég életében túl jó jelnek venni azt sem, hogy a januári helycserék után újabb változásokat jelentettek be a vezérkarban. A 13 éve technológiai igazgatóként tevékenykedő
David Yach nyugdíjba vonul, míg
Jim Rowan üzemeltetési vezető "más kihívások után néz".