Az Apple-lel kapcsolatban most mindenki a holnapi titokzatos bejelentésre vár, ezért talán még nagyobb visszhangot keltett a cég aktuális pénzügyi jelentése, amely még az optimista várakozásokat is felülmúlta: a vállalat egyes területeken történetének legjobb teljesítményét érte el. Az Apple első negyedéves profitja 50 százalékkal nőtt az előző év megfelelő időszakához képest. A 2009-es jelentésben 2,26 milliárd dolláros nyereség szerepelt, míg a mostani negyedévre egészen pontosan 3,38 milliárd dollárt jelentettek. A bevételek terén is kiemelkedő az eredmény, a mostani 15,7 milliárd dollár 32 százalékos növekedést jelent.
Az adatok már csak azért is pozitív meglepetésnek számítanak, mert az előzetes elvárások eleve magasra tették a lécet. David Bailey, a Goldman Sachs elemzője például kerek egymilliárd dollárral kevesebb bevételt jósolt, 3,30 dolláros részvényenkénti árfolyammal - a cég papírjai szintén jobban teljesítettek a maguk 3,67 dolláros értékével.
Dollárhegyek
Az Apple-nek a negyedév végén majdnem 40 milliárd dollárnyi készpénz és rövid lejáratú befektetés áll rendelkezésére. A vállalat hagyományosan két területen költi el a rendelkezésére álló készpénzt: kis cégeket vásárol fel, és biztosítja a termékeibe szánt komponensek forrásait. Legutóbb például megszerezte a Lala nevű webes zeneszolgáltatást, a vezeték nélküli eszközökre szánt hirdetésekben utazó Quattro Wirelesst vagy a PlaceBase szoftvercéget, és külön-külön félmilliárd dollár értékű megállapodást kötött az LG-vel és a Toshibával az LCD panelek és flash memóriák hosszú távú ellátásának biztosításának érdekében. Ez a stratégia lehetőséget biztosít arra, hogya vállalat időről időre lecsökkentse készpénzállományát, de maradjanak tartalékai egy-egy nehezebb időszakra - ráadásul úgy, hogy már előre biztosította magának a zavartalanul működő ellátást is.
Az elemzők azonban a legfrissebb pénzügyi eredmények kapcsán újra megegyeznek abban, hogy az Apple-nek a borzalmas mennyiségű készpénz mellett lassan rá kell szánnia magát egy megfelelő nagyságrendű lépésre. Bár Peter Oppenheimer, a vállalat pénzügyi igazgatója szerint az Apple továbbra is "tőkéjének megőrzésére" helyezi a hangsúlyt, valószínűleg a közeljövőben napirendre kerülhet akár egy kockázatitőke-alap létrehozása is - nem beszélve arról, ha majd a részvényesek felemelik a hangjukat a külön osztalék vagy a részvény-visszavásárlás érdekében.
Sikeres ünnepek
Az év végi, ünnepi időszak az Apple számára rekord eladásokat hozott. 8,7 millió iPhone és 3,36 millió Macintosh talált gazdára, a vállalat utóbbi négy évének legjobb negyedévét eredményezve. Egyedül az iPod médialejátszók összesített eladásában tapasztalható némi visszaesés, 8 százalékkal fogyott belőlük kevesebb a tavalyinál, ám az elemzők által jósolt 20,1 millió darab helyett még így is 21 millióval zártak. Az Apple azonban számított a visszaesésre ebben a szegmensben, mivel a piac lassan átáll a hagyományos mp3 lejátszókról az iPod Touch által képviselt érintőképernyős, Wi-Fi-s, komplex készülékekre, amelyek azonban nem az olcsó szegmensben versenyeznek.
A sikerhez a termékek mellett egy belső változás is hozzájárult: az iPhone-eladásokból befolyó összegeket eddig 24 hónapos időszakban számolták el és ezt osztották vissza negyedévekre, most azonban minden negyedév eladása azonnal bekerül a könyvelésbe.
Az Apple egyébként nem érte be a most záruló pénzügyi időszak értékelésével, máris megkaptuk a vállalat következő negyedéves pénzügyi terveit is. Eszerint 11 és 11,4 milliárd dollár közötti forgalomra, ezzel párhuzamosan pedig részvényenként 2,18 dolláros profitra lehet számítani. A Goldman Sachs elemzője úgy véli, ez csupán az Apple szokásos konzervativizmusa: a valós eredmények ugyanis újra jobbak lehetnek, akár 11,7 milliárd dollárnyi bevételt és 2,34 dolláros részvényenkénti nyereséget sem tart valószerűtlennek.
Kína meghódítása
A bejelentés kitért az Apple kínai terjeszkedésére is. A távol-keleti országban októberben piacra dobott iPhone-okból már több, mint 200 ezer fogyott. A készülékeket második legnagyobb kínai mobilszolgáltató, a China Unicom (Hong Kong) forgalmazza. Azokra a kérdésekre, amelyek további szolgáltatók bevonását firtatták, az Apple képviselői nem nyilatkoztak egyértelműen, csupán annyit válaszoltak: céljuk a márka lassú, de biztos felépítése Kínában.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak