Nehéz a versenytársaknak leküzdeni az időbeli elsőséggel járó előnyöket: a teória a legtöbb esetben igaz, és a felmérések szerint ez érvényes a táblagépek piacán is. A trónkövetelők valójában egy márkanévvel küzdenek.
Az elsőség sok esetben egyfajta kizárólagosság érzetét kelti - a tendencia nem új, hiszen "főnevesítve", celluxnak hívjuk az átlátszó ragasztószalagot, Amerikában pedig kleenex az összes gyártó által gyártott papírzsebkendő. A technológiai szegmensben (pont az Apple-lel kapcsolatban) pár éve már kifejlődött hasonló, amikor az összes médialejátszót teljes természetességgel iPodozta le mindenki. Ez a gyakorlat pedig (természetesen) annak a gyártónak kedvez, aki elsőként villant valami fontosat, és a márkanevét "főnevesítik". Mostanában egyre többen vannak így az iPaddel kapcsolatban.
Tablet = iPad? ■ Az Apple természetesen abból profitál, hogy ha nem is feltalálta, de újraértelmezte a tablet fogalmát, és elsőként hozott forgalomba olyan készüléket a szegmensben, ami a nagy tömegek fantáziáját is megmozgatta. Hiába látnak tehát napvilágot azok a cikkek, tesztek és vélemények, amelyek szerint valamelyik versenytárs táblagép jobb, többet tud, vagy épp ár-érték arányban barátibb az iPadnél: sokan a név ereje miatt maradnak az Apple táblájánál.
A Bernstein Research kutatása is ezt a teóriát erősíti. Amerikai és angol felhasználókat (pontosabban leendő felhasználókat) kérdeztek meg arról, hogy ha most vásárolnának táblagépet, milyen gyártó modellje mellett döntenének. Az Apple mindkét területen jelentős dominanciát mutat, a megkérdezettek fele iPadet venne: a tablet-vágyak másik felén osztozik a többi gyártó, valamint az a tíz százalék körüli válaszadó, aki egyelőre nem tud dönteni, vagy nem fontos számára a márka.
Mondd, te kit választanál? ■ Persze az is valószínű, hogy a jelenlegi állapot valamelyest normalizálódik a közeljövőben (ugyanúgy, ahogy ma már az is kínai mp3 lejátszót vesz, aki iPodnak hívja). A felhasználók egy része, főként a hozzáértők valószínűleg egyre többször vizsgálják majd meg vásárlás előtt, hogy pontosan mit is tudnak a különféle gyártók által kínált készülékek, és melyik az, amelyik leginkább megfelel a saját használati elvárásainak.
A Bernstein Research elemzése alapvetően két tabletpiaci utat különböztet meg. Az egyik lehetőség szerint a táblagépek összességében megmaradnak prémium kategóriájú termékeknek, átlagosan magas árszint mellett. Ez esetben az Apple továbbra is a piac 50-60 százalékát uralhatja majd, míg a fennmaradó tortaszelet nagyon megosztott lesz. A Bernstein szerint így az éves forgalom viszonylag alacsony marad, 2012-re körülbelül százmillió tablet fogyhat, körülbelül 25-35 százalékos profit mellett.
Az elemzőcég másik lehetősége szerint polarizálódik a piac: az Apple megmarad a prémium kategória fő (vagy akár egyetlen) képviselőjeként, míg a versenytársak a közép- és alsó árkategóriát célozzák meg. Ebben az esetben az Apple részesedése jóval lejjebb esik (bár pénzügyileg a prémium kategória nagyobb árrése miatt továbbra is 35 százalék körüli profitot realizál), a konkurens gyártók pedig alacsonyabb, 10-15 százalékos árrés mellett darabszámban erősödhetnek. Egy ilyen elképzelés mellett a Bernstein 120-150 millió darabos forgalmat jósol 2012-re.
Persze az ehhez hasonló jóslatok és tervek igazságtartalmát kizárólag utólag ítélhetjük meg, ám a márkanév erejével valóban nehéz megküzdeni. Ha azonban az egyelőre gyártói szinten fragmentált versenytársakat operációs rendszerek alapján nézzük, máris azt látjuk, hogy az iOS áll szemben az Androiddal és pár egyéb feltörekvő rendszerrel - innen gondolkozva viszont már nem olyan egyértelmű az Apple előnye - már csak a Google és a többiek gyártókat összefogó erőfeszítésein múlik, átprogramozható-e az iPad és a tablet közé helyezett egyenlőségjel.