A Facebook és a Foursquare is megpróbálta meglovagolni az amerikai időközi választásokat azzal, hogy az eseményhez kapcsolódó extra szolgáltatásokat kínált felhasználóinak. Az eredmények alapján a Foursquare jövője nem túl fényes.
Az Egyesült Államokban tegnap tartották az időközi választásokat. A támogatást azonban nemcsak politikusok, de közösségi oldalak is várták.
Szavaztam ■ A geolokációs szolgáltatást nyújtó Foursquare százezer szavazóhelyiség adatait töltötte fel adatbázisába, majd arra ösztönözte a választókat, hogy ha szavaztak, azt nyilvánítsák ki azzal is, hogy „becsekkolnak” az adott helyen. A lelkes honpolgárok ezért egy speciális virtuális elismerést (badge) kaptak.
A Facebook ezzel szemben elhelyezett az amerikai felhasználóknál egy időszakos dobozt, amelyben az „I voted” gombra kattintva lehetett kinyilvánítani azt, hogy valaki megtette, amit a haza megkövetelt.
Léptékbeli különbségek ■ Az urnák zárásakor
a Foursquare számlálója 49,5 ezernél járt, ám ez az érték azóta kicsit növekedett. Ennek ellenére a bő 50 ezer becsekkolás meglehetősen alacsony számnak tűnik, mindössze egyetlen aktivitás jutott két szavazóhelyiségre. Ezzel szemben a Facebookon már közelít a 12 milliós szinthez azok száma, akik megnyomták az „I voted” gombot.
![](http://www.bitport.hu/images/1011/foursquare_vote_bitport.jpg)
A Foursquare hozzávetőleg 2,4 millió amerikai felhasználóval rendelkezik jelenleg, míg a bő 500 milliós Facebook-közösség körülbelül 30 százaléka, azaz 150 millió ember él az USA-ban. Az arányok figyelembevételével is jelentős különbség mutatkozik a két tábor aktivitásában.
Jóllehet önmagában a Foursquare mostani eredményeből felesleges lenne messzemenő következtetéseket levonni, annyi mindenesetre látszik, hogy ha a Facebook valamire energiát áldoz, ott a vetélytársaknak nehéz labdába rúgni.
Veszélyes partnerség ■ Érdekes helyzet állt elő nyár végén azzal, hogy a közösségi oldal elindította saját geolokációs megoldását, amihez – jobb híján – a Foursquare is csatlakozott partnerként. Az azóta eltelt időszakban kiderült, hogy ez a Foursquare-en regisztrálók számát nagyban megdobta, és a tavasszal még csak egymilliós kör már átlépte a négymilliót is.
Ennek ellenére a Facebook Places egyre komolyabb veszélyt jelent a Foursquare számára. Amint a fenti példából is látszik, a cégnél erősen próbálkoznak a lehetőségek kibővítésén, amivel megtarthatják szépen növő közösségüket, ám ez hosszú távon nehéz lesz, ha a Facebook hasonló akciókkal folyamatosan dominálja vetélytársát.