Az apró noteszgépek 2008-ban árasztották el a piacot, és a tavalyi első negyedévben már 3,6 millió darabot értékesítettek belőlük - ez körülbelül 870 százalékos éves növekedésnek felelt meg. Az IDC piackutató adatai szerint idén az eladások növekedésének üteme 33 százalékra mérséklődött, ami 4,8 millió értékesített netbookot jelent 2010 első három hónapjában. Az olcsó noteszek népszerűsége elsősorban annak köszönhető, hogy a vásárlók a pénzügyi válság közepette ráharaptak a pénztárca-kímélő megoldásokra. Ez gyakran azt eredményezte, hogy csalódtak a megvásárolt gépekben, amelyek valóban sokkal korlátozottabb képességekkel bírnak, mint a teljes értékű laptopok.
Minden csoda három napig tart | 2010-re már a táblagépek felé fordult a figyelem: a januárban bemutatott Apple iPad még meg sem jelent, de máris egymást érték a tablet-bejelentések. Ez annál is érzékenyebben érintheti a netbook-gyártókat, mivel egy internetes felmérés adatai szerint a potenciális netbook-vásárlók ötöde már inkább az iPad-et választaná. Márpedig a karácsony előtti bevásárlási szezonra valószínűleg rengeteg egyéb táblagép is megjelenik a piacon, és az olcsó noteszek éppen ebben az időszakban fogynak a legjobban - tavaly az összes eladott PC 26 százalékát tették ki.
Természetesen a netbookok még hosszú ideig a piac stabil szereplői maradnak. Ezzel szemben egyre többen fogalmazzák meg a nyilvánvalót, vagyis hogy nem a hordozható gépek Golf-kategóriájáról van szó, hanem alacsonyabb árú, és ennek megfelelően szerény tudású PC-kről. Az árversenyben viszont a tabletek a netbookok komoly ellenfelei lesznek, hiszen - az iPad példájánál maradva - 500 dollárért jóval többet nyújtanak, mint egy 300 dolláros netbook, de még mindig olcsóbbak a komolyan vehető laptopoknál, amelyek kiválóan alkalmasak például játékra vagy képszerkesztésre is.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak