Jellemzően a 30 év alatti, több nyelvet beszélő informatikai és pénzügyi szakemberek töltik fel a magyarországi shared service centerek állásait. A régióban nagy a verseny az országok között az ilyen központokért.
Értsen az informatikához és/vagy a nemzetközi pénzügyekhez, legyen némi tapasztalata, de lehetőleg ne sok (kb. 1-2 év), és beszéljen két-három nyelvet, köztük egy különlegesebbet, például valamilyen kelet-európai szláv nyelvet, esetleg arabot, kínait... És mindemellett persze viselje jól a monotóniát. Nagyjából ilyen lehet az az ideális jelölt, akit ma a Magyarországra települő szolgáltató központok (shared service center) keresnek. Sokszor az adott területen szerzett szakmai tapasztalat el is hanyagolható, ám helyette a cégek elvárják azt, hogy a munkavállaló hajlandó legyen új készségeket, ismereteke gyorsan és hatékonyan elsajátítani („Willingness to acquire new skills” – szól a hirdetésekben).
Cserébe jól fizetnek? ■ A Randstad szeptember-október folyamán készített felmérést, melyben a shared service centerek munkaerőpiacra gyakorolt hatását is vizsgálták. A felmérés szerint Magyarországon jelenleg több mint 40 ezer fiatal dolgozik szolgáltató központokban, és létszámuk folyamatosan bővül. Ezek a munkavállalók jellemzően 30 év alattiak. A magyarországi központok viszonylag nagy létszámmal működnek, a felmérés szerint minden harmadik központ több mint 500 főt foglalkoztat, és több mint 150 új alkalmazottat vett fel csak az idei évben.
Persze a szolgáltatóközpontok nem nyugdíjas állást kínálnak. A felmérésből is kiderül, hogy a fluktuáció viszonylag magas ezeknél a cégeknél: többségüknél legalább 10 százalékos volt a lemorzsolódás 2012. első félévében. Ha azonban valaki vállalja az esetenként viszonylag monoton munkát, az átlagosnál jobb munkakörülményekre és juttatásokra számíthat. Egy csak angolul tudó ügyfélszolgálatos kezdő fizetése átlagosan bruttó 257 500 forint, de ha valamilyen ritkább nyelven (például svédül, oroszul vagy egy ázsiai nyelven) is folyékonyan beszél az illető, már bruttó 320 000 forintra számíthat. Emellett vonzó lehet a viszonylag gyors karrierlehetőség is: 5 év alatt a junior szintről csoportvezetővé lehet előlépni, ami dupla fizetéssel jár.
A szolgáltató központokban nem csak telefonos ügyfélszolgálat zajlik. A legnagyobb számban pénzügyi folyamatokkal foglalkoznak a magyar szolgáltatóközpontok munkatársai, őket a létszámot tekintve az informatikai terméktámogatást nyújtók csoportja követi. A felmérésből az is kiderül, hogy nem kész szakembereket, hanem tanítható, de nyelveket jól beszélő fiatalokat várnak, azaz egy bölcsészből is kiváló informatikus lehet akár. A fizetés és a multinacionális környezet mellett számukra vonzó lehet az is, hogy külföldi tréningeken vagy projektmunkákban vehetnek részt. Sőt szempont lehet az is, hogy a rugalmas munkaidő miatt bizonyos esetekben tanulás mellett is lehet ilyen munkát vállalni.
Jótékonyan hatna a munkaerőpiacra ■ Arra már az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége is többször felhívta a figyelmet, hogy Magyarország – helyzetéből adódóan is – nagyon vonzó lenne a régióban helyet kereső szolgáltatóközpontoknak. Ezt a helyzeti előnyt, ami a viszonylag olcsó, szakképzett munkaerő és a földrajzi közelség mellett a kulturális közelségből is ered, azonban csak akkor tudjuk kihasználni, ha
megfelelő munkaerőbázist is tudunk biztosítani az ide települő cégeknek. Ez nagyon fontos középtávú cél is lehetne, különösen annak fényében, hogy a Központi Statisztikai Hivatal november végi adatai alapján miközben az országos munkanélküliségi átlag 10,4 százalék volt, ez az arány a 20-24 éves korosztályban 27,3 százalék, a 25-29 éveseknél 13,7 százalék volt.
Ezzel kapcsolatban a felmérés eredményeit ismertető közlemény idézi
Baja Sándort, a Randstad Hungary ügyvezető igazgatóját, aki szerint részben ezek a központok biztosíthatnák azt, hogy Magyarország – az Európai Bizottság kérésének eleget téve – garanciát adhasson majd a fiatalok foglalkoztatására. Csakhogy „ezekért a beruházásokért
főleg Lengyelországgal versengünk, ott már 70 ezer munkavállalónak adnak munkát az SSC-k” – hívta fel a figyelmet egy fontos nehézségre Baja. (A cég
egyik korábbi felmérése épp arra a megállapításra jutott, hogy Magyarországon az informatikus hiányszakma volt, és az is lesz.)