A szűkebb régiónkban is számos pozitív példa van arra, hogy az egészségügyben milyen javulást lehet elérni informatikai megoldások bevezetésével. A hazai nagy projektek elindulására azonban továbbra is várni kell - hangzott el az IBM Storage Fórum rendezvényén.
Egyre több iparág számára jelent problémát a mindennapi üzletmenet során keletkező óriási információmennyiség kezelése, amelynek túlnyomó része ráadásul nyers, strukturálatlan adat formájában jelentkezik, amelyeket megfelelően kell tudni tárolni és feldolgozni - hangzott el az IBM Storage Fórumon, amelyet szerdán rendeztek meg a Budapesti Kongresszusi Központban. Az idei rendezvény középpontjában az egészségügy állt, ahol az információk gyors elérése nemcsak a betegellátást teheti gördülékenyebbé, de életeket is menthet.
Schiszler István, a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet implementációs igazgatója előadásában a magyar egészségügyi ellátórendszer fejlesztésének középtávú terveit tekintette át, kitérve arra is, milyen szerepet kaphatnak ebben az informatikai technológiák. A probléma aktuális, hiszen a magyar egészségügynek csak a képalkotó diagnosztikai tevékenysége évente mintegy 38.000 TB-nyi adatot generál, a betegek évente 145 millió vényt váltanak be, és bár a rendszer rengeteg adatot őriz, ezek összekapcsolása egyelőre nem megoldott.
Nem kell messzire menni ■ Kohán Márk, az IBM Magyarország számítógéprendszerek és technológia üzletágának vezetője a rendezvénnyel párhuzamosan tartott sajtótájékoztatón elmondta: az IBM a hazánkhoz hasonlóan ágazati forráshiánnyal küzdő szomszédos országokban már több projektet valósított meg: egy cseh onkológiai intézet, a cseh nemzeti kutatóprogram részeként, az IBM rádiófrekvenciás (RFID) azonosítási rendszerét vezette be gyógyszerek, terápiák előkészítésére és nyomon követésére. A beszámoló szerint a betegellátás folyamatai átláthatóbbá váltak, a betegbiztonság jelentősen javult.
Oroszországban a betegek adatainak digitalizálásban segített az IBM. A vállalat technológiáit több kórházban is bevezették, így sikerült felgyorsítani az adatkezelést és csökkenteni az orvosok, betegápolók adminisztrációs terheit. A megoldással a betegekről szóló összes információ egyetlen konszolidált, Lotus Notes Domino alkalmazásban érhető el, ugyanezen a felületen oszthatók meg a vizsgálatok, orvosi konzultációk időpontjai is.
A szlovén állami egészségügyi biztosító az IBM-mel közösen alakította ki új elektronikus biztosítási rendszerét, amely az egészségügyi intézményeknek azonnali hozzáférést ad a betegek adataihoz, és segíti őket az online igények feldolgozásában. A beteg egészségbiztosítási státuszát egyszerű azonosító alapján ellenőrzik, majd rögtön kezdeményezik az igényléseket. Ha az orvos otthon látogatja meg a beteget, a kártyán szerepelő azonosítót SMS-ben elküldve ellenőrizheti jogosultságát az ellátásra.
Projektek késedelemben ■ Veres Zsolt, az IBM Magyarország ügyvezetője a hazai helyzettel kapcsolatban elmondta: az informatikai szállítók nincsenek könnyű helyzetben, mivel a hazai egészségügyben jelenleg mindenhol "mozgó célpontok" vannak. Hozzátette: az egészségügyben jelenleg is több EU-s projekt előkészítése folyik, ezek megvalósítása azonban máris késedelemben van.
A szolgáltatási minőség és a hatékonyság javítását lehetővé tévő technológiák rendelkezésre állnak, először azonban a folyamatokat és a módszertani kérdéseket kell helyre tenni - állítja Veres Zsolt, aki szerint az egészségügyben tapasztalható humánerőforrás-krízis súlyosbodásának elkerülése érdekében is szükség lenne mihamarabb az integrált rendszerek kialakítására.