Üzleti részesedést adna technológiai partnereinek a jelentős átszervezések elé néző Alcatel-Lucent, amely legutóbbi pénzügyi negyedévét a piaci várakozások ellenére nyereségesen zárta.
A 2006-os megalakulása óta folyamatosan bukdácsoló Alcatel-Lucent ezúttal pozitív meglepetést okozott: a hálózatieszköz-gyártó a várakozások ellenére növelni tudta bevételeit, sőt 24 millió eurós nyereséget termelt a második pénzügyi negyedévben. A vállalat növekvő, jelenleg 4,3 milliárd euró körüli piaci kapitalizációja kétszer akkora, mint a részvényárfolyam tavaly októberi, történelmi mélypontján volt, bár a korábbi csúcsokat meg sem közelíti. A Bloomberg adatai szerint az Alcatel-Lucent eddigi működése során 10 milliárd dolláros veszteséget termelt.
A partnereket is érdekeltté teszik ■ A társaságot tavasz óta irányító
Michel Combes 1 milliárd eurós költségcsökkentést és egyes üzleti tevékenységek ugyanekkora volumenű eladását célzó intézkedései a befektetők részéről is kedvező fogadtatásra találtak, és a reorganizációs program jegyében a következő negyedévben tovább folytatódnak. A cél egyrészt a pozitív cash flow fenntartása, másrészt a legjobban kifizetődő tevékenységek előtérbe helyezése a szervezeti átalakítás és a K+F források átcsoportosítása nyomán, amit a Vodafone-tól igazolt Combes három év alatt végezne el.
Az Alcatelnél körülbelül 72 ezren dolgoznak, a vállalat vezetése most kezd tárgyalásokat a szakszervezetekkel a tervezett elbocsátásokról
Az új vezetés tervei nagyban építenek a külső kapcsolatok fejlesztésére, amelyeknek keretében az együttműködő technológiai partnereket az Alcatel-Lucent tulajdonosi körébe is bevonnák. Ennek egyik első példája a Qualcommal kötött megállapodás, amelynek értelmében az amerikai chipgyártó részesedést vásárol a francia cégben, és beszáll a mikrocellákkal kapcsolatos kutatásokba. Combes szerint az Alcatel-Lucent egyelőre három-öt partnernek adna el összesen 5 százalék körüli üzletrészt.
Folyamatos versenyben ■ Az európai hálózatieszköz-gyártók, így elsősorban az Alcatel és
a Nokia saját tulajdonába került NSN, nincsenek könnyű helyzetben a távol-keleti versenytársak agresszív terjeszkedése miatt, különösen, hogy a mobil hálózati infrastruktúra globális piaca pillanatnyilag
igen lassan növekszik. A Huawei például az idei első félévben 11 százalékkal növelte eladásait, és összes bevételét tekintve megelőzte a hálózati piacot vezető Ericssont. A kínai vállalat amellett, hogy folyamatosan erősíti európai jelenlétét, saját közlése szerint az idén már az Ericssonnál is nagyobb összeget fordít kutatás-fejlesztésre.