A hírek szerint 200-300 millió dollár befektetői tőke érkezik a Dropboxhoz. A kondíciók alapján a cég értéke 5 milliárd felett van. Azért mások sem panaszkodhatnak, ha pénz kell, bőven érkezik.
Az alig néhány éve létező, ám jelentős figyelmet, felhasználói kört kiépítő internetes vállalkozások általában ugyanazzal a problémával találják szembe magukat: hiába a felfokozott érdeklődés, a bevétel vagy nem is létezik, vagy elhanyagolható mértékű. Ezért kell időről időre befektetőket találni, akik finanszírozzák az elkövetkező évek működését (és nem ritkán a korai befektetők kifizetését).
Valamit valamiért ■ Pótlólagos forrásokat legkönnyebben a nyílt tőzsdei kereskedéssel lehet találni, ám a parkettre lépésnek komoly adminisztrációs terhei vannak, ami ráadásul kényelmetlenül transzparensé teszi a vállalat pénzügyi hátterét.
Azon vállalkozások, amelyek nem vállalják a fenti kötelezettségeket, illetve nem érzik magukat még érettnek a nyílt megmérettetéshez, befektetői csoportoktól szerezhetnek forrásokat direktben. Természetesen ez a cég bizonyos tulajdonrészének átadásával jár, és attól függöen, hogy hány százalékot kap a befektető az invesztíciója után, lehet következtetni, mennyire értékelik jelenleg a teljes vállalatot.
A rendkívül
egyszerű modellen alapuló Dropbox például a napokban zár le egy befektetési kört, amiről a kiszivárgott információk alapján annyit lehet tudni, hogy 200-300 millió dollár érkezik a cég számlájára. Az egyelőre nem nyilvános megállapodás a 2007-ben indult vállalkozás értékét több mint 5 milliárd dollárra tornássza fel.
Drága lufi ■ Bár a Dropbox rendkívül népszerű lett az utóbbi időben (tavasszal 25 millió felhasználót tartottak nyilván), ez az összeg nem véletlenül váltja ki sokaknál a
Mikor jön a második dotkomlufi? kérdést. A bizonyos szintig ingyenes tárhelyszolgáltatást és több eszközön akár folyamatosan végrehajtott fájlszinkronizálást kínáló cég esetében nem nagyon látni, mikortól és milyen nagyságrendűben kezdenek érkezni a bevételek. Egyetlen támpont egy neves befektető becslése, ami szerint jövővre körülbelül 100 millió dollár árbevétellel kalkulálhat a cég. Ennek, tehát egy jövőbeli eredményre vonatkozó tipp alapján a cégérték jelenleg az éves árbevétel 50-60-szorosát éri, ami rendkívül magas aránynak számít.
Bár nem tökéletes összehasonlítás, de érdemes megemlíteni a 3PAR esetét. Sokak talán még emlékeznek is a tavalyi akvizícióra, hiszen
a HP és a Dell parázs licitpárbajt vívott, aminek következtében alaposan felszökött a felvásárlásra szánt eredeti összeg. A vállalati adattárolásban erős 3PAR értéke így végül tízszerese lett az éves árbevételének, amiről sokan úgy nyilatkoztak, hogy érthetetlenül magas ár. Egy évvel korábban a Dell a 3PAR riválisáért, a Compellent Tehnologies cégért 950 dollárt fizetett, ami az akkori éves árbevétel nyolcszorosát jelentette.
A fenti, igen magas vételi árat produkáló példákból jól látszik, mennyire nincs összhangban a közgazdasági racionalitás és a Dropbox, vagy más internetes kezdő vállalkozásokba vetett befektetői bizalom. A Dropbox ráadásul alig néhány hónapja keveredett kényelmetlen szituációba, miután
komoly adatkezelési, majd jogi problémák merültek fel a szolgáltatással kapcsolatban. Ennek ellenére a befektetői kedv töretlen, a profit meg majd lesz valahogy...
Íme a piszkosul gazdag tizenkettő:
Airbnb ■ A nyaralásra nem hotelt, hanem magánszemélyek lakásait kínáló oldal elképesztő sebességgel nő. Múlt hónapban 112 milliós befeketetői csomag érkezett, amivel a becsült cégérték elérte az 1 milliárd dollárt.
Appnexus ■ A hirdetési piacon érdekelt cég 50 milliót szedett össze a befektetőktől, és értéke közelít az 1 milliárdhoz.
Dropbox ■ A hírek szerint mostani tőkebevonása több mint 5 milliárd dolláros cégértéken történik.
Foursquare ■ Júniusban újabb 50 milliót kalapoztak össze. A cégérték becslések szerint 600 millió felett van, sőt akár elérheti az 1 milliárdot is.
Guilt Groupe ■ A minőségi ruházati cikkeket, lakberendezési termékeket nagy kedvezménnyel áruló oldal 138 millió dollárt szerzett idén, amivel ez a startup is bekerült a milliárdosok társaságába. Náluk mondjuk a bevétellel legalább nincs akkora gond, mert idén már 500 milliós tervük van.
Quora ■ A közösségi kérdés-felekben érdekelt Quora egyelőre csak egy 86 milliós cégértéket jelentő tőkebevonást tud felmutatni, de a tulajdonosok nemrégiben már egy 300 milliós cégértékkel egyenértékű ajánlatot tevő befektetőt is elhajtottak. Sőt úgy nyilatkoztak, hogy az egymilliárdos ajánlatot sem tartanák elegendőnek.
Rovio ■ Igaz, hogy a rendkívül sikeres Angry Birds játékot jegyző vállalatot pillanatnyilag "csupán" 300 millióra értékelik, ez a szám hamarosan megsokszorozódhat. Főleg annak fényében, hogy a tavalyi 5 milliós bevételből 3 millió profitként ott is maradt a cég kasszájában. Azaz sok más startuppal ellentétben, itt máris látszik, hol a pénz.
Spotify ■ Bár a zenei szolgáltatónál sem látszik világosan, miből lesz masszív profitja, a Spotify könnyedén szerzett 100 milliót - ráadásul mindezt egymilliárdos cégértéken számolva.
Square ■ Nyár elején 100 millió dollár érkezett a mobil fizetési megoldást kínáló céghez. Ezzel a Square is bekerült az egymilliárdra tartott cégek közé, bár egyesek a kétmilliárdos értékelést sem látják elérhetetlennek.
Storm8 ■ A mobil játékok piacán érdekelt cég a hírek szerint 300 milliót készül beszedni a befektetőktől. Ha igazak a hírek, ez náluk is egymilliárdos cégértéken történik majd.
ZocDoc ■ A felhasználók orvosi vizsgálatokra történő online jelentkezését lehetővé tevő vállalkozás augusztusban szerzett 50 millió dollárt. A cég értékét jelenleg 700 millióra taksálják.
Ventee-privee ■ Az outlet termékeket online árusító francia vállalkozás egyike azon keveseknek, amelyek az USA-n kívül tudtak ilyen sikert elérni. A jelenleg 3 milliárd dollárra tartott cég vezetője az idei 1,5 milliárdos bevételt rövidesen 15 milliárdra akarja növelni.