A legnagyobb szoftvergyártó ismét a hardverek területére merészkedik a Surface tablet bejelentésével. Összegyűjtöttük, milyen eredményt hoztak a Microsoft korábbi próbálkozásai.
A Microsoft hétfőn jelentette be saját márkás táblagépét Los Angelesben, bár a készülékek legfontosabb paramétereiről (mint amilyen a képernyő felbontása vagy a várható bolti ár) nem árult el részleteket. A bejelentés nem előzmények nélküli: a vállalat korábban már megszellőztetett egy érdekes, két képernyős koncepciómodellt, amelynek végül leállította a fejlesztését, Steve Ballmer vezérigazgató pedig másfél évvel ezelőtt egy Windows 7-et futtató HP Slate prototípussal akarta elsöpörni az iPad-et – szerencsére ez a termék sem került soha az üzletekbe.

Ebből most lehet valami  A mostani próbálkozás minden bizonnyal szebb jövő elé néz, egyrészt azért, mert a Microsoft már rendelkezik a legújabb mobil eszközökre tervezett operációs rendszerekkel. Másrészt az, hogy a gyártóknak adott szigorú specifikációk mellett saját hardverben is gondolkodik, ezúttal jó ötletnek tűnik: nemcsak ellenőrizheti, de irányíthatja is a platform fejlődését, és nem helyezi a Windows 8-as gépek sorsát az esetenként meglehetősen impotens PC-gyártók kezébe.





A szoftvercégre azonban sosem volt jellemző, hogy partnerek nélkül, egymaga próbált volna teljes megoldásokkal előállni, és ritkaságszámba menő kirándulásai sem mindig végződtek sikeresen a hardverek világában. Az alábbiakban ezekből gyűjtöttünk össze néhányat, anélkül persze, hogy túlzott jelentőséget tulajdonítanánk nekik a Surface tablet karrierjére nézve.

Xbox és Xbox 360  A Microsoft 2001 novemberében debütált a játékkonzol-piacon az első Xboxszal, amely az eladások volumenét tekintve sikeresnek bizonyult, több mint 24 millió példány fogyott belőle. Utódjából, a 2005-ben bemutatott Xbox 360-ból több mint 67 millió darabot értékesítettek. A konzolok sokáig veszteséget termeltek, mivel a Microsoft az ár alacsonyan tartásával próbált piacot szerezni, hogy a sokkal magasabb profitrátájú szoftvereken és kiegészítőkön keressen. Ezt a taktikát a Windows 8 ARM processzorokon futó változatának árazása kizárja, de a saját márkás táblagép esetében bármi lehetséges.





Kinect  Az eredetileg az Xbox konzolokhoz fejlesztett mozgásérzékelő 2010-ben jelent meg, és idén januárra már több mint 18 millió darab talált belőle gazdára. Időközben PC-s változatban is kiadták, amely elsősorban már nem a játékosokat, hanem a fejlesztőket és a vállalati felhasználást célozza. A Microsoft teljes ökoszisztémát építene a technológia köré, amelyben a Windows 8-as tabletek is fontos szerepet kaphatnak.





Zune  A Microsoft multimédiás piactere és a hozzá tartozó lejátszó 2006-ban, vagyis öt évvel az iPod után mutatkozott be. Sosem szerzett említésre méltó piaci részesedést, mivel az amúgy is későn érkező termékről sugárzott az elképzelés hiánya. Később a Zune hiába fejlődött minőségi médiaplatformmá, a lehetőséget már első megjelenése előtt elszalasztotta – a gyártó az idén megerősítette, hogy elkaszálja a Zune márkanevet, a felhasználókat pedig a Windows Phone-ra való áttérésre bátorította, illetve beharangozta a teljes portfólióján (Windows 8, WP 8, Xbox) elérhető digitális médiaszolgáltatás beindítását. A Surface érkezése némileg hasonlít a Zune indulásához, bár az iPad kihívója semmiképpen sem lóg annyira a levegőben, mint annak idején az iPod reménybeli versenytársa.






Kin  A 2010-ben kiadott Kin 1 és Kin 2 telefonok pontosan olyan termékek, amelyekre a "dead on arrival" kifejezést alkalmazzák, vagyis kudarcuk már abban a pillanatban borítékolható volt, ahogy forgalomba kerültek. A készülékeket elvileg a fiatal felhasználóknak kellett volna szétkapkodniuk, akik a Kin segítségével vethették volna magukat az online közösségi életbe. Az eladások viszont annyira tragikusan alakultak, hogy a Microsoft két hónappal megjelenése után ki is vonta őket a piacról. Ezt a sorsot a Surface táblagép minden bizonnyal elkerüli, ám a sikerhez jó döntések és szerencsés egybeesések sorozatára lesz szüksége.





Perifériák  A Microsoft eredeti és sokáig egyetlen hardveres termékvonalának indulása még a nyolcvanas évekre datálódik, a billentyűzetek és az egerek mellé időközben a webkamerák is csatlakoztak.





Okostelefonok  A Microsoft nem árul saját márkás készülékeket, bár a Nokiával való szoros együttműködése és a Windows Phone általános sikertelensége már-már ebbe a kategóriába sorolja a Lumia családot. Eddig senki sem adott a Microsoft-okostelefonokról vagy a Nokia felvásárlásáról szóló találgatásokra, de a Surface tablet bejelentése után felmerül a kérdés: tervezi-e a szoftvercég, hogy mobil operációs rendszerének jövőjét is hasonló módon egyengesse. Annyi biztos, hogy a Windows Phone-nak záros határidőn belül villantania kell valamit, ha nem akarja magát visszavonhatatlanul beszorítani a mobil operációs rendszerek futottak még kategóriájába, magával rántva a windowsos táblagépeket is.

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.