A tőzsdei bevezetés első napján máris több mint negyedével többet ér egy LinkedIn részvény. A vártnál jobban szeretik a befektetők a professzinális közösségi szolgáltatást. A többi tőzsdére készülő versenytárs is reménykedhet, csak nehogy túlfújják a lufit...
Hosszas tervezgetést követően május 19-étől indult meg a kereskedés a LinkedIn részvényeivel a New York-i tőzsdén. A 32 és 35 dollár közötti induló árfolyamra belőtt papírok nap közben már 45 dollárért cseréltek gazdát, és az összes értékesítés máris jóval meghaladta az előrejelzéseket. A LinkedIn az első hét végéig 274 millió dolláros értékesítésre számított, ehhez képest az első nap eredménye 352,8 millió.
Nagy a bizalom ■ Az elemzők szerint mindenki erős lehetőségeket lát a főként üzleti célra használt közösségi oldalban, és az első nap eredményei alapján további növekedést várnak. Ben Howe, az America's Growth Capital igazgatója szerint szabályos "etetési őrületet" okozott a LinkedIn színre lépése.
Ez egyelőre igazolja a LinkedIn tőzsdei megjelenésének időzítését: a Facebook ugyanis szintén régóta tervezgeti a tőzsdére menetelt, ám egyelőre mégsem tették meg ezt a lépést. A LinkedIn a szakértők szerint ezért is tud "nagyot villantani", a közösségi óriás árnyékában már jóval szerényebb tőzsdei sikert könyvelhettek volna el.
Lufi vagy zeppelin? ■ Ha a diadalmenet továbbra is folytatódik, az elemzői vélemények szerint felgyorsul a közösségi média szereplői, valamint az ehhez a piachoz kapcsolódó egyéb szolgáltatók tőzsdei megjelenése. A Facebook mellett a Twitter, a Groupon, vagy a közösségi játékokkal hatalmasat kaszáló Zynga kapcsán is régóta beszélnek arról, hogy bármikor megjelenhetnek a részvénypiacon.
Ehhez viszont már most kapcsolódik pár óvatosságra intő hang is: az aggódó elemzők attól tartanak, hogy ha ezek a vállalatok a LinkedIn sikerén és a jó előjeleken felbuzdulva gyors egymásutánban robbannak be a tőzsdére, akár visszafelé is elsülhet az akció. Szerintük 1999-ben kidurrant dotkomlufihoz hasonló gyors zuhanást idézhet elő, ha a befektetők egyszerre több, hasonló piacon háborúzó versenyző tőzsdei felbukkanásakor elveszítenék hitüket az üzletág átütő erejében és növekedési lehetőségeiben, így tömegével kezdenének megszabadulni a részvényektől. Egyelőre mindenesetre a baljós hangok ellenére a LinkedIn kilóra megvette a Wall streetet, és bizakodva indulhat neki a második napnak.