Hiába él válságos időket a személyi számítógépek piaca, az erős hazai bázissal rendelkező Lenovo történelmi negyedévet zárt.
Miközben a rivális HP-nál annak örülnek, hogy
"csak" 20 százalékot esett az elmúlt negyedévben a személyi számítógépek eladása, a kínai Lenovo köszöni szépen, nagyon jól boldogul az IDC számításai szerint közel
14 százalékott zsugorodó piacon.
Növekedés recesszió idején ■ A március végével zárt 2013-as pénzügyi év negyedik negyedéve a vállalat történetének legerősebb tavaszi periódusát hozta. Az amerikai dollárban számított 7,8 milliárdnyi bevétel ugyan csak 4 százalékkal jobb a tavalyinál, ám a profit mindeközben 67 millióról 127 millió dollárra emelkedett, azaz 90 százalék javulást sikerült elérni ezen a területen. A kínai gyártó teljes üzleti évére sem panaszkodhat: a bevételek 15 százalékkal emelkedve elérték a 33,9 milliárd dollárt, a nettó nyereség pedig a 2012-es szinthez képest 34 százalékkal nőve 635 millió dollár lett.
Mindössze 1,5%
marad az összbevételből a Lenovo kasszájában.
A PC piac nehézségeit azért jól mutatja, hogy a bevételei több mint 90 százalékát a személyi számítógépekből realizáló Lenovo nettó profitrátája, azaz bevételarányos tiszta nyeresége a most zárt, kiemelkedő negyedévben is mindössze 1,5 százalék lett. Az emlegetett HP ezzel szemben sokkal szélesebb portfólióval bír, aminek köszönhetően még a borzasztóan nagy mínuszokkal zárt legutóbbi periódusban is 4 százalékos eredményt hozott a cég ebben a mutatóban.
A Lenovo kasszájában tehát nem sok maradt a nap végén, viszont arra büszkék lehetnek, hogy a haldokló PC-s piacon a laptopok és a hagyományos asztali gépek tekintetében is alig vagy egyáltalán nem estek vissza forgalom és eladott darabszám tekintetében. A gyártó átlagon felüli teljesítménye mögött elsősorban az erős hazai, azaz a kínai piac áll. A távol-keleti országból származott a negyedik negyedév cégszintű bevételeinek 40 százaléka. A világ legjelentősebb PC-piacán tovább tudta növelni előnyét a cég, immár az országos torta 32 százaléka az övé. Világszinten is közeleg a trónfosztás: a legfrissebb adatok szerint a HP 15,7 százalékot birtokol, míg a Lenovo 15,4-en áll.
Alakul a mobilizálás ■ Bármennyire is jól alakulnak a PC-s erőviszonyok a kínai gyártó számára, a cég nagyon bölcsen megpróbál minél nagyobb fókuszt helyezni a mobil és a tabletes szegmensekre. Ennek korai eredményei már most látszanak, hiszen a Lenovo mobil üzletága immár a teljes vállalati forgalom 9 százalékát adja.
A jövőbeli tervekről beszélve a Lenovo első számú vezetője kifejtette, hogy a jelenlegi pénzügyi évben a tavalyinál 20 millióval több, azaz 50 millió okostelefont akarnak leszállítani, táblagépekből pedig 10 millió a cél, ami a márciusban zárult előző üzleti év eredményénél ötször nagyobb szám. Az okostelefonos piacon szintén Kínában rendelkezik a legjobb pozícióval a cég, de jelenleg is zajlik a termékek bevezetése több feltörekvő régióban, például Oroszországban, Indiában, Indonéziában és Vietnamban. Ugyanakkor a vállalt vezére azt is bejelentette, hogy készülnek az amerikai és az európai piacok meghódítására is, igaz, konkrét dátumot nem említett.
Van remény ■ Végül a PC-piacra visszatérve a Lenovónál úgy látják, hogy 2013 második felében erőre kaphat a globális kereslet. Ezt egyfelől az újabb, olcsóbb Windows 8-at futtató gépek megjelenésétől várják, másrészt remélhetőleg a Microsoft új operációs rendszerét is megújult figyelem fogja kísérni, amint a nemrég beharangozott 8.1-es "javítócsomag" megérkezik valamikor az ősz folyamán.