Bár a közösségi médiát sokan marketinges csodaszernek tartják, a statisztikák szerint még a felkapott brandeknek sem igazán sikerül megmozgatniuk a közönséget.
A vállalatok általában kíváncsiak a fogyasztók véleményére, hiszen piacképes termékeket akarnak gyártani, a közösségi média pedig ideális terep a vásárlókkal való kapcsolatfelvételre. Ráadásul a fogyasztók egymással folytatott beszélgetését sem árt figyelemmel kísérni, amire a Facebook és a hozzá hasonló csatornák ugyancsak lehetőséget adnak. Egy szemléletes megfogalmazás szerint a célcsoportok véleménye is az egyes márkák szerves része, így azokat mindenképpen érdemes bekötni a kommunikációba. A Facebookon legtöbb helyen a mai napig a követők és a lájkok számában mérik a fogyasztók bevonásának sikerét.

Ez azonban nem, vagy csak részben függ össze azzal, hogy a közösség tagjai veszik-e a fáradságot a párbeszédben való részvételre. Az ausztrál Ehrenberg-Bass Institute ezzel kapcsolatban érdekes felmérést közölt január végén, amelyből kiderül: a 200 legnagyobb márka átlagosan kevesebb mint 1 százalékos hatékonysággal bírja követőit valamilyen közösségi aktivitásra. A dolog további érdekessége, hogyha csak a valódi jelentőséggel bíró tevékenységre vagyunk kíváncsiak, és kiszűrjük a "Tetszik" gomb nyomkodását, akkor a fenti hatékonysági ráta még tovább, 0,45 százalékra olvad.

A hat hetes kutatás a legnagyobb közösségi hálózat saját mérőszámára alapozott. Ez a "people talking about this" – magyarul a "beszél róla" – néven érhető el, és olyan tevékenységeket összesít, mint például az oldal lájkolása, a falon elhelyezett posztok lájkolása, a hozzászólások és megosztások, az eseményre adott visszajelzések, a fotó megjelölése vagy a bejelentkezések. Ez természetesen nem fedi le a teljes spektrumot, hiszen nem méri, hányan kattintottak le egy hivatkozást, néztek meg egy videót, vagy általában hányan fordultak meg egy oldalon, de így is megfelelő indikátornak tekinthető.

Senki sem kivétel  Önmagában is figyelemre méltó, hogy a "passion brand" kategóriába sorolt márkák, mint a Nike, a Jack Daniels vagy a Harley-Davidson, az elkötelezett rajongótábor ellenére sem képesek kimagasló teljesítményre, és 0,66 százalékos átlagot hoznak. Azt pedig, hogy a rajongók száma önmagában semmit sem jelent, jól mutatja, hogy a tíz legnagyobb Facebook-csoporttal rendelkező márka éppenséggel átlag alatt, 0,36 százalékon teljesített. Persze az óriási minták alapján a néhány tized százalékos eltérés mögött is komoly fogyasztói létszám áll.

Az Ehrenberg-Bass Institute szerint az alkohol, az autók, illetve a kozmetikai és az elektronikai cikkek rajongói a legaktívabbak, míg a gyorsan cserélődő fogyasztási cikkek (például a mosószerek), a szoftverek és általában a kiskereskedelmi vállalkozások gerjesztik a legkisebb aktivitást.
A felmérést jegyző Karen Nelson-Field példája szerint az összehasonlítás mégis olyan, mint ha egy-egy marék aprópénzzel rendelkező embereket akarnánk felosztani gazdagokra és szegényekre. A kétszázas csoportban ugyanis mindössze egy márka hozott 2 százalék fölötti eredményt, míg a többség jóval az 1 százalékos küszöb alatt maradt.

A kutató ezzel együtt úgy látja, hogy a kiábrándító statisztikával semmi probléma nincs, mivel a Facebook ettől még hasznos kommunikációs csatorna marad. Viszont önmagában alkalmatlan arra, hogy bárki stratégiát alapozzon rá, és egy bizonyos ponton túl semmi értelme erőforrásokat pazarolni a rajongói létszám vagy a fogyasztói aktivitás növelésére.

Ahogy nő a paranoia, úgy fogynak a Facebook-ismerősök
Commentto: kreatív közösségi kommentek
Valójában kik a magyar LinkedIn-felhasználók?

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.