A könyváruházból lett informatikai óriás harmadik negyedéves számai messze alulmúlták a várakozásokat. Paradox módon ebben nagy szerepe volt a még meg sem jelent Kindle Fire sikerének.
Hideg zuhanyként érte az optimista befektetőket az Amazon most publikált harmadik negyedéves eredménye. Az online áruház üzemeltetése mellett tárhelyszolgáltatást, cloud computing megoldásokat és nem utolsó sorban e-könyv-olvasókat is kínáló cégóriás összbevétele 10,88 milliárd dollár volt, ami majdnem el is érte a befektetők 10,9-es várakozásait.
Zuhanórepülés ■ Ami a nagyobb gond, az a nettó profit szintjében tapasztalt mélyrepülés: míg tavaly ilyenkor lényegesen alacsonyabb összbevétel mellett 231 millió maradt a kasszában, most mindössze 63 milliót sikerült összekuporgatni. Ennek megfelelően a részvényárfolyam 10 százaléknál is nagyobb mértékben zuhant a tőzsdezárást követő kereskedésben.
A profitráta zuhanása értelemszerűen megriasztotta a befektetőket, ám e mögött több olyan tényező áll(hat), amelyek a következő időszak nyereséges működését készítik elő. Egyfelől a cég folyamatosan invesztál a megnövekedett forgalmat ellátni képes központokba: csak idén például 17 logisztikai központot hoznak létre, amelyek az online rendelések lebonyolítását segítik.
Az Amazonnak többe kerül 200 dollárnál
Sikeres bukás ■ A másik talán még lényegesebb indok az Amazon szeptemberben beharangozott, 200 dolláros táblagépe. Ugyan a
Kindle Fire értékesítése csak november közepén indul, az előzetes rendelések alapján a cég várakozásait is túlszárnyaló eladásokra lehet számítani még idén. Jelenleg úgy tűnik, hogy nem lenne meglepetés, ha körülbelül 5 millió darab találna gazdára még szilveszter előtt.
De mi a probléma azzal, ha egy cég termékét még megjelenés előtt millióan akarják maguknak? Nos annyi, hogy bár hivatalos adat nem áll rendelkezésre, de
eltérő becslések szerint darabonként 10 és 50 dollár között lehet a vesztesége az Amazonnak a készülékeken, azaz olcsóbban adják, mint amennyibe a gyártás kerül. Így tehát minnél nagyobbat szól a Kindle Fire, annál rosszabb lesz a pénzügyi egyenleg.
Lassan csorog vissza ■ Legalábbis rövid távon, hiszen az Amazon nem a hardver árán akarja megkeresni a betevőt. Sokkal inkább a táblagépen igénybe vehető, Amazonhoz kötődő szolgáltatásokon és termékeken. Az Android Market helyett ugyanis az Amazon saját Android Appstore-jából lehet alkalmazásokat vásárolni, zenét
az Amazon felhőszolgáltatása játszik, és természetesen az eszközre letölthető filmek, zenék és könyvek is a szolgáltató jól ismert webáruházából szerezhetők be.
Az Amazon tehát arra épít, hogy az eladásokból befolyó összegben a hardverért fizetett summa csak egy "kezdőrészlet" lesz, és az átlagos felhasználó a szoftveres limitációk miatt értelemszerűen költeni kezd majd nála a szolgáltatásokért is. Ennek a stratégiának a sikere pedig várhatóan nem a következő negyedévben derül ki, amikor is "csak" tonnaszámra veszik majd az Amazon tabletjét.